2 148 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Amerikansk version av byggahus.se/forum/el.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Tänkte tipsa om detta elforum jag just fann: http://www.electriciantalk.com/
Såg att det fanns lite bilder och så.
//Patrik
Såg att det fanns lite bilder och så.
//Patrik
nice!
kolla vilken snygg central-installation:
https://www.nachi.org/forum/attachm...0-plastic-square-d-service-panel-eci-020a.jpg
här har ni en riktig megger! : http://i113.photobucket.com/albums/n205/BDBurleson/100_0560.jpg
avdelningen för antika elprylar kommer jag sitta och lusläsa iallafall!
kolla vilken snygg central-installation:
https://www.nachi.org/forum/attachm...0-plastic-square-d-service-panel-eci-020a.jpg
här har ni en riktig megger! : http://i113.photobucket.com/albums/n205/BDBurleson/100_0560.jpg
avdelningen för antika elprylar kommer jag sitta och lusläsa iallafall!
Avelnoingen "Code Violation Discussion" var rikigt ruggig/kul/intressant (välj själva):

Jänkarna har viss fått sin beskärda del av tattarkopplingar också.
Men jag förstår inte rikigt deras oisolerade jordtråd, måste vara upplagt för kortis i centraler och dosor.

Jänkarna har viss fått sin beskärda del av tattarkopplingar också.
Men jag förstår inte rikigt deras oisolerade jordtråd, måste vara upplagt för kortis i centraler och dosor.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Fotografen: Ingen har sagt att Amerikanarna är smarta.. 
//Patrik
//Patrik
Dom ligger ca 70 år efter, minst.
Vad har usa som är bra???
Vad har usa som är bra???
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag skapade en tråd på deras forum om att de inte använder "riktiga" arbetskläder. Det blev ganska mycket fart på dem.
Det var bl.a. någon som antydde att knäskyddsfickorna på byxorna som finns i Sverige är till för att skydda våra knän när vi suger.
http://www.electriciantalk.com/f2/work-clothes-7144/
//Patrik
http://www.electriciantalk.com/f2/work-clothes-7144/
//Patrik
Redigerat:
Patrik, du var ju inte direkt finkänslig i dina inlägg. Hmmm, hajar att de blev lite taggade.
/Jörgen
/Jörgen
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Så här skrev en annan via PM (han var lite mer vänlig):
"Hi Patrick, I agree with you about wearing the right clothing for work, and those pants look really practical, I like them. Like one of the guys pointed out, here We wear the tool belt also: http://www.contractors-solutions.net...Belt-P607.aspx , the problem I have is, after all these years wearing those tools belts, my back hurts so much, I can't wear them after 4 hours, so I've been researching for other options, and those pants could work.
Wearing jeans in America is part of the culture, most of the commercial guys would wear jeans, and the OSHA, ( seafty regulators) are OK with it. Me personaly don't like them, they are freaking hot!!, I live in Arizona, right now We have temps from 40 C, and We will go to 45 C, can you imagine?. As I told you before commercial gut will wear jeans, on the customer service side ( having direct contact with clients) you have these: http://www.****ies.com/product/produ...34374302024404
Funny thing is here in Az, because of the weather, in the residential and customer service side, you will see a lot of trades wearing shorts, even us electricians, http://www.basspro.com/webapp/wcs/st...:referralID=NA
http://workingperson.com/products/66...s_42283DN.html
And Inspectors, regulators, clients are ok with it. I've been wearing shorts, for residential for years, but pants for commercial.
Now regarding the romex use, (direct wire, no piping) it's only used in residential, We still use pipe for commercial or industrial, the adventage of using romex is speed, you can rough (wire, boxes, and panel) a 365 sq. meters house in less than 2 days with a two guys crew, can you imagine how many houses these guys can wire in month?. The other side is if the owner wants changes, there will be holes in the wall, and remember most of the houses out here have attic space,( it's a space between the ceiling and actual roof) in most cases you can crawl in them, and modify or add new circuits, recessed cans, replace the whole wiring if you want, etc. it's pretty usual. When you have a 2 story house and want to do any modifications in the first floor you're screwed, cutting holes is the only option.
Hope it hepls, grettings from Az
Ed"
//Patrik
"Hi Patrick, I agree with you about wearing the right clothing for work, and those pants look really practical, I like them. Like one of the guys pointed out, here We wear the tool belt also: http://www.contractors-solutions.net...Belt-P607.aspx , the problem I have is, after all these years wearing those tools belts, my back hurts so much, I can't wear them after 4 hours, so I've been researching for other options, and those pants could work.
Wearing jeans in America is part of the culture, most of the commercial guys would wear jeans, and the OSHA, ( seafty regulators) are OK with it. Me personaly don't like them, they are freaking hot!!, I live in Arizona, right now We have temps from 40 C, and We will go to 45 C, can you imagine?. As I told you before commercial gut will wear jeans, on the customer service side ( having direct contact with clients) you have these: http://www.****ies.com/product/produ...34374302024404
Funny thing is here in Az, because of the weather, in the residential and customer service side, you will see a lot of trades wearing shorts, even us electricians, http://www.basspro.com/webapp/wcs/st...:referralID=NA
http://workingperson.com/products/66...s_42283DN.html
And Inspectors, regulators, clients are ok with it. I've been wearing shorts, for residential for years, but pants for commercial.
Now regarding the romex use, (direct wire, no piping) it's only used in residential, We still use pipe for commercial or industrial, the adventage of using romex is speed, you can rough (wire, boxes, and panel) a 365 sq. meters house in less than 2 days with a two guys crew, can you imagine how many houses these guys can wire in month?. The other side is if the owner wants changes, there will be holes in the wall, and remember most of the houses out here have attic space,( it's a space between the ceiling and actual roof) in most cases you can crawl in them, and modify or add new circuits, recessed cans, replace the whole wiring if you want, etc. it's pretty usual. When you have a 2 story house and want to do any modifications in the first floor you're screwed, cutting holes is the only option.
Hope it hepls, grettings from Az
Ed"
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
jösses... regga sig på ett forum i USA för att klaga på amerikaner och deras sätt att se på saker, det är ju som bäddat för konflikt...
jag tycker dock att jänkarna borde kanske tänka mer på sin arbetsmiljö än att gå efter inpräntat beteende..
direkt man klagar på dem så kommer de med påståenden om att de är världens största demokrati, fritt land, individualister osv.. jag fick mig samma känga när jag diskuterade fördelarna med motor&kupevärmare på ett amerikanskt bilforum..
de hade aldrig hört talas om att man kunde ha elektriska värmare i kupen för att slippa skrapa rutorna när man ska till jobbet..
en enkel motorvärmare var tillval på 90-talsbilar, och är det fortfarande, förutom i kalla delstater och på dieselbilar.
när jag berättade om vårt system, som är tämligen bekvämare då man slipper öppna huven för att plugga in, och att man har en varm och härlig kupe att sätta sig i, och slipper det obekväma med att skrapa rutor, så trodde jag det skulle gå hem hos bekväma jänkare, men icke, det kom direkt kommentarer som "europeans are just fuckin freaky about the environment, we just start the engine 30min before we leave"
och detta trots att jag inte nämnde ett ord om miljöaspekten, då det är det minst intressanta med värmaren tycker jag. jag svarade då med att jag mest tänkte på att man slipper vakna så tidigt på morgonen för att gå ut och starta om man har värmare, men då uteblev svaren helt...
men om man tänker efter så tror jag vi har mer demokrati och frihet här i "socialistiska Sverige" än de har.
jag menar, kallas de verkligen för frihet att en industriarbetare har 2v. semester jämfört med våra 5 veckor..
och kallas det frihet att riskera att bli omänskilgt arresterad och oskyldigt dömd om du råkat gå utanför samhällets ramar en smula, de har helt enkelt en annan, hårdare, syn på livet och därmed friheten.
jag tycker dock att jänkarna borde kanske tänka mer på sin arbetsmiljö än att gå efter inpräntat beteende..
direkt man klagar på dem så kommer de med påståenden om att de är världens största demokrati, fritt land, individualister osv.. jag fick mig samma känga när jag diskuterade fördelarna med motor&kupevärmare på ett amerikanskt bilforum..
de hade aldrig hört talas om att man kunde ha elektriska värmare i kupen för att slippa skrapa rutorna när man ska till jobbet..
en enkel motorvärmare var tillval på 90-talsbilar, och är det fortfarande, förutom i kalla delstater och på dieselbilar.
när jag berättade om vårt system, som är tämligen bekvämare då man slipper öppna huven för att plugga in, och att man har en varm och härlig kupe att sätta sig i, och slipper det obekväma med att skrapa rutor, så trodde jag det skulle gå hem hos bekväma jänkare, men icke, det kom direkt kommentarer som "europeans are just fuckin freaky about the environment, we just start the engine 30min before we leave"
och detta trots att jag inte nämnde ett ord om miljöaspekten, då det är det minst intressanta med värmaren tycker jag. jag svarade då med att jag mest tänkte på att man slipper vakna så tidigt på morgonen för att gå ut och starta om man har värmare, men då uteblev svaren helt...
men om man tänker efter så tror jag vi har mer demokrati och frihet här i "socialistiska Sverige" än de har.
jag menar, kallas de verkligen för frihet att en industriarbetare har 2v. semester jämfört med våra 5 veckor..
och kallas det frihet att riskera att bli omänskilgt arresterad och oskyldigt dömd om du råkat gå utanför samhällets ramar en smula, de har helt enkelt en annan, hårdare, syn på livet och därmed friheten.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 167 inlägg
Klicka här för att svara