Hej.
Jag tänkte sätta upp en stuga på min pappas jordbruksfastighet och jag vill gärna ha el i den.
Problemet är att det är ca 300m till boningshuset från där jag skall sätta upp stugan.
Marken är lättgrävd då det mesta är åkermark och jag har förstått att jag behöver en undercentral i stugan.

1.Går det att dra kabel 300meter.
2. Vilken kabelarea skall det vara till 380v 16A.
3. Vilken typ av kabel.

Tacksam för svar.
Henrik

M
1. Ja
2. Använd minst 10mm²
3. EKKJ 10mm² 4x10/10

Finns varianter, så förslaget är inte nåt måste.. Kabel är inte billig i dom här dimensionerna, men jag skulle välja den grövsta kabeln plånboken tillåter. Det brukar med tiden bli betydligt högre belastning än vad som avsågs från början..

magentis

Mikael_L
1.ja
2. tillägg, beror lite på vilken impedans det är på elnätets matning, gårdens inkommande elmatning. Men 5g10mm2 är vettigt ifall inte impedansen är för hög.
EKKJ eller FKKJ 4x10 + 10.
Men ännu hellre N1XV-U/R 5g10.

Blir kravet en ännu kraftigare kabel så börjar aluminiumkablar bli intressanta.

med den sträckan råder jag dig att ta reda på förimpedansen, den uppgiften får du gratis från ditt nätbolag, fast inte från kundtjänst, de fattar inget, du får be dom koppla dig till nån som kan.
sen finns det ett par stycken här som har dataprogram som kan räkna ut lämplig kabel med hjälp av Z-för och den tänkta avsäkringen.
rent spontant gissar jag på att det hamnar på 6mm2 om du inte har helt värdelös förimpedans, utan mer av det normala slaget. eventuellt 10mm2.

Mikael_L
Sen tycker jag att du designar kabeln för minst 20A i vilket fall dvs välj inte den area som precis klarar 16A, du kan komma att ångra det djupt senare.

Mikael_L skrev:
du kan komma att ångra det djupt senare.
Speciellt när det är 300 m kabel. Inte något man byter direkt.

//Patrik

Vad kostar EKKJ per meter ungefär i dessa dimensioner.
Alternativet är ett helt nytt elabonnemang då det står en stolpe med elskåp ca 80meter från den tilltänkta stugan,
men det kostar minst 20k.

Mikael_L skrev:
[länk]
[länk]
Tack för länkarna.
Henrik

M
Inte alls säkert.., men i ett sån´t här pass stort projekt, som faktiskt 300m jordkabel är, kanske du kan få tillstånd en uppgörelse med nätbolaget.. Så kolla om inte dom kan subventionera kabeln, mot att du stårå för grävningen. Det är iaf nåt jag skulle göra för egen del. Dessutom så får du rätt kabel på en gång..., men som sagt, gräv inte ner klenare, än att den kan klara åtminstone 20A..

magentis

Mikael_L
Sen borde man kunna få lite bättre pris/löpmeter än elbutik's, ifall man köper 300m :)

M
Mikael_L skrev:
Sen borde man kunna få lite bättre pris/löpmeter än elbutik's, ifall man köper 300m :)

O ja, med rätt kontakter så bör priset bli ca 50 sek/lm, med lite mindre bra kontakter nån 10:a högre. Men jag skulle tro att nätägaren kan ge ännu bättre pris.. För dom är ju kabel inte den stora utgiften, utan arbetskostnaden. Så dom brukar inte va helt omöjliga att sponsra kabel, om dom ser en framtida vinst i projektet... :)

magentis

Varför skulle nätägaren ha intresse av att sponsra hans interna kabel? De lär hänvisa till ett nytt abonnemang då det står skåp 80 m bort.

Sen så tycker jag du ska ha någon kunnig att räkna ut kabeldimensionen, tar du för klen area här kommer det leda till alltför stort spänningsfall vid belastning och/eller att säkringen inte löser ut då den ska vilket är farligt. Då får man ta hänsyn till framtida behov också.

Vad gäller kabeltyp brukar man använda koppar upp till 16 mm2 typ EKKJ, FKKJ eller N1XV/E. Grövre area brukar det löna sig med aluminium AKKJ, AXK(Q)J eller N1XV/E. Då får man kolla att anslutningarna klarar aluminium också.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
M
Tja.., fråga nätägaren kostar inget. Å erfarenhetsmässigt så ser jag det inte som helt omöjligt, att dom kan tillhandahålla kabel till bästa pris...

magentis

Jaha du menade så, det kan kanske vara möjligt i vissa fall. Trodde du med "sponsra kabel" menade att de skulle ge bort den.. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.