Halloj.....
Håller på att planera eldragningen i garaget och har nu kommit till belysningen.

Vad ska man ha för belysning, helst ska det vara energisnålt + bra lyse :rolleyes:
Är det armaturer, spottar eller LED som gäller?
Garaget är 80m2 med 3m takhöjd och kommer att vara ljust målat...

Mvh Vikarn

Redigerat:
Lysrörsarmaturer. Bra ljus men ofta rätt så fult, alltså perfekt i ett garage.

Ifö skrev:
Lysrörsarmaturer. Bra ljus men ofta rätt så fult, alltså perfekt i ett garage.

Ja så kan man ju åxå se det.....:D

lysrörs armaturer på olika tändningar.

Då slipper du tända hela garaget om du bara ska hämta något...

el_richard skrev:
lysrörs armaturer på olika tändningar.

Då slipper du tända hela garaget om du bara ska hämta något...
Hur stort garage har du? Jag kommer knappt in med bilen, å andra sidan var väl bilarna en tredjedel så stora som nu när mitt garage byggdes.

Ifö skrev:
Hur stort garage har du? Jag kommer knappt in med bilen, å andra sidan var väl bilarna en tredjedel så stora som nu när mitt garage byggdes.
Vikarn har ju 80kvm iaf, jag tror att även din bil går in där utan problem ;)

Ifö skrev:
Aj, aj, aj! Såg inte att han skrev 80m2. Det räcker ju till en del. Rekommenderar två lägen: fullbelysning och mysbelysning.;)

Om du vill ha energisnål belysning så borde T5-armaturer sitta fint

fick nu se att Vikarn skrev 80m3 men antar att det skall vara 80m2, eller just garage kanske mäts i kubik:D

nsiak skrev:
fick nu se att Vikarn skrev 80m3 men antar att det skall vara 80m2, eller just garage kanske mäts i kubik:D
Vilken skitkväll, jag har "korrekturläst" fel två gånger. Med tanke på att de flesta garage fylls på efterhand får man kanske ta hänsyn till den fjärde dimensionen: tiden.
Alltså: Vikarn har ett 80m4 garage.;)
Mitt förra råd står kvar. Fullbelysning och mysbelysning.

Nä, exakter ska det vara...

Prisma har dåliga gavlar, samt lite spröd kåpa..

Jag gillar Fagerhult AllFive T5

nsiak skrev:

Tack för svaren och rättelsen :o ........Klart det ska vara 80m2 och inget annat ;)

Både Fagerhult AllFive T5 och Thorn Prisma ser tilltalande ut........

Tror ni det räcker med 6st 2x28W armaturer? Garaget är 11m långt, 7,2m brett och 3m högt...

Mvh Vikarn

Jag har två armaturer på 7 meter längd, det blir ungefär samma mellanrum som dina tre på 11 m. Jag tycker det är för dåligt. Nu är det iofs rätt gamla rör, skulle tro att det blir skillnad med nya.
Ska du skruva bil så är nog en armatur på kortväggen inte fel så du får lite ljus i motorrummet.
Ska du ha dem i taket eller en bit ner på väggen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.