2 645 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Komplettera med uttag
Jag har ett fristående garage som jag tänkte komplettera med ett par uttag samt koppla in en lysrörsarmatur. Även flytta ett par lysknappar en bit på väggen.
Det finns redan en hel del el dragen av förra ägaren, all installation är utanpåliggande kabel och dosor(knappar/uttag/kopplingdosor) Finns ett eget säkringsskåp för garaget.
Hur gör jag detta på bästa sätt? Jag hade tänkt att bara sätta in en kopplingsdosa med en ingående och en utgående kabel för att skarva på så jag kan flytta lysknapparna på väggen. Sedan för att koppla in lysrörsarmaturen hade jag tänkt ta en kopplingsdosa även där och ta ström från ett befintligt uttag en bit bort genom att kapa ledaren till uttaget och sätta in kopplingsdosan med en ingående från elcentralen och sedan splitta till 2 utgående för befintliga uttaget samt tillkommande lysrörarmaturen(som har 2 jordade uttag också).
Själva dragningen samt inkopplandet anser jag att jag klarar av själv då jag studerat befintlig dragning är hyffsat händig och det är utanpåliggande kopplingar. Men finns det något jag bör tänka på samt är det vettigt göra om/bygga till elen som jag tänkt ovan?
Finns det begränsningar i "matning" eller borde jag lägga ny el på egna faser från säkringsskåpet?
Jag hade tänkt använda EKK 1,5mm 3 ledare. Kontakter jag tänkt använda är anttingen Biltema (ser ganska gedigna ut eller Gelia)
Borde jag inte ens fundera på koppla något själv utan betala dyra pengar för ett sånt här snabbjobb till en firma?!
Det finns redan en hel del el dragen av förra ägaren, all installation är utanpåliggande kabel och dosor(knappar/uttag/kopplingdosor) Finns ett eget säkringsskåp för garaget.
Hur gör jag detta på bästa sätt? Jag hade tänkt att bara sätta in en kopplingsdosa med en ingående och en utgående kabel för att skarva på så jag kan flytta lysknapparna på väggen. Sedan för att koppla in lysrörsarmaturen hade jag tänkt ta en kopplingsdosa även där och ta ström från ett befintligt uttag en bit bort genom att kapa ledaren till uttaget och sätta in kopplingsdosan med en ingående från elcentralen och sedan splitta till 2 utgående för befintliga uttaget samt tillkommande lysrörarmaturen(som har 2 jordade uttag också).
Själva dragningen samt inkopplandet anser jag att jag klarar av själv då jag studerat befintlig dragning är hyffsat händig och det är utanpåliggande kopplingar. Men finns det något jag bör tänka på samt är det vettigt göra om/bygga till elen som jag tänkt ovan?
Finns det begränsningar i "matning" eller borde jag lägga ny el på egna faser från säkringsskåpet?
Jag hade tänkt använda EKK 1,5mm 3 ledare. Kontakter jag tänkt använda är anttingen Biltema (ser ganska gedigna ut eller Gelia)
Borde jag inte ens fundera på koppla något själv utan betala dyra pengar för ett sånt här snabbjobb till en firma?!
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Det är alltså flera strömställare (tryckknappar)? Ska du ha trapp? D.v.s. kunna tända och släcka lysrörsarmaturen från flera håll.
//Patrik
//Patrik
Lysröret är en bänk/vägg modell med egen tändknapp samt 2 jordade uttag ska vara ovan en arbetsbänk. Den ska inte kopplas på de knappar jag tänkt flytta på väggen således utan tänkte dela den med en kabel från ett befintligt jordat uttag.Patrik_Hed skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 054 inlägg
1,5 mm2 räcker till 10A säkring.
Protte
Protte
Moderator
· Stockholm
· 57 884 inlägg
Det beror nog framförallt på vad det är för area på den befintliga kabeln, och vilken säkring den har. Om den befintliga är 2,5 kvmm så måste även den nya vara det, oavsett att du kanske inte tänker ha mer än 10A säkring.
Ok, så för att allt ska vara rätt så måste jag kolla vilken area den befintliga som jag skarvar från har. Det är en 4ledare med en ledare avklippt, förmodligen har han som dragit fått tag i nån kabel till bra pris. Har ej kollat vilken area den har men känns nästan som att den är grövre än 1.5mm iaf.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 054 inlägg
Känns?
solid ledare:
area 1,5 mm2 = diameter 1.38 mm
area 2,5 mm2 = diameter1,78 mm
Protte
solid ledare:
area 1,5 mm2 = diameter 1.38 mm
area 2,5 mm2 = diameter1,78 mm
Protte
Inte bokstavligt...det kändes enligt minnet vid skrivandet av meddelandet att den skulle vara tjockare.
Det är inga svåra grejer att koppla egentligen, och frågeställningarna är bara för bekräfta vad jag tror ska göras.
Vad är det för regel eller standard som säger att du inte får gå ner i area?hempularen skrev:
Ja det undrade jag också över ...Smile.75 skrev:
Men svar kom, bra.
Men oavsett reglerna så funderar jag på två saker:
Om man finner en 2,5 mm2 kabel som är avsäkrad med 10A i en installation så ska man kanske stanna upp och fundera över varför. Det kan t.ex. vara så att en elektriker har konstaterat nödvändigheten med vald dimension, nödvändigt för t.ex. utlösningsvillkoret.
Skulle man inte kunna säga att det är god elpraxis att inte gå ner i dimension någonstans mitt på vägen. Ser man att det är 2,5 mm2 i centralen så kan man förledas till en uppsäkring som inte är bra.
I div speciella installationer, t.ex. i industrin är det säkert OK. Men i standardinstallationer i egnahem osv verkar det smart att hålla det på enkel och lättfattlig nivå. Dokumentationen i villor brukar ju inte vara så bra ...
Klicka här för att svara