Ok, at det er sort havde jeg overset, så da bliver det vel at prøve lidt fra Plastic Paddings sortiment i stedet.

/Kent

Styx>Casco's Tætte Tag 3902 er teglrødt og er baseret på MS-Polymer. Fandt det da jeg ledte lidt der og er lige nu i gang med at teste Casco SuperFix... Det lim ser mildt sagt imponerende ud, men jeg får se i morgen, når limfugerne er tørret. Ja, det er fuldt muligt at sætte en mursten på væggen direkte :-)

http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktblade/SuperFix.pdf

Jeg vender tilbage, noget siger mig dog, at jeg vil bruge Casco SuperFix (SMP-Polymer) ved kritiske limninger inde og ude og PL600 til normalbrug ved montering af indretninger, for træ mod træ fortsætter jeg dog med almindeligt hvidt trælim.

/Kent

For at almindeligt trælim skal fungere, er det en forudsætning, at træet er ubehandlet på begge limflader. Skal man lime mod et gammelt trappetrin, er det oftest lakeret eller lignende. Da må man først fjerne lagskiktet.

snickarboden sagde:
Styx>Casco's Täta Tag 3902 er teglrødt og er baseret på MS-Polymer. Fandt det da jeg søgte lidt der og er netop ved at teste Casco SuperFix... Det lim virker mildt sagt imponerende, men jeg vil se i morgen, når limfugerne er tørret. Japp, det er fuldt muligt at sætte en mursten på væggen direkte :-)

[link]

Jeg vender tilbage, noget siger mig dog, at jeg vil bruge Casco SuperFix (SMP-Polymer) ved kritiske limninger inde og ude og PL600 til normalbrug ved montering af indretninger, for træ mod træ fortsætter jeg dog med almindeligt hvidt trælim.

/Kent
Du det lyder kanon.. Det skal jeg straks tage hjem og prøve næste tagomlægning..!!!

Såå, testede limsamlingerne i dag men først lidt fakta...
Materialerne som blev limet var dels træ mod træ, høvlet elm mod savet fyr samt melaminbelagt spån mod melaminbelagt spån og endeflade på spånplade mod melaminbelagt spån.

Limene som blev testet var følgende.
Casco Superfix (SMP-Polymer)
Plastic Padding Ultra
Tremco PL600
og så kunne jeg ikke modstå uden at teste med latexfuge med.

De vandbaserede må have en sugende overflade for overhovedet at binde, og det blev meget tydeligt i fugen mellem de melaminbelagte overflader, det er kun Casco Superfix som er umulig at få fra hinanden der.
Endeflade på spånplade mod melamin kan siges at svare til træ mod f.eks. en malet væg, og der er styrken som tabellen ovenfor, og også der går det ikke at få fugen fra hinanden som er limet med Casco Superfix. De øvrige løsnes mere eller mindre let, men så skal man måske se lidt på, hvordan man vil bruge de lim med fordi det er nemlig ikke sjovt at tage hele væggen ned for at få løs limede gulvlister eller foder. Såvel PL600 som Plastic Padding Ultra binder og holder sådant på plads, eventuelt med hjælp af dykkert, latex kan fungere, men binder ikke på samme måde.

Også mellem træ mod træ var styrken som tabellen ovenfor, Superfixen måtte brydes fra hinanden med en kniv som åbnede fugen, og Plastic Padding Ultra oplevedes meget stærkere end PL600 også her, latexen fungerer slet ikke. En fuge med almindeligt hvidt trælim (PVAC) havde været helt umulig at få fra hinanden efter 12 timers tørretid, træet havde givet sig før limfugen.

Tørretiden på samtlige af de testede er mindst 12 timer og tiden som gik her inden de blev udsat for prøve var cirka 18 timer, ret normalt ville jeg sige, hvis man limer noget dagen før og så fortsætter arbejdet dagen efter.

Samtlige testede havde hvid fuge, og overskud fra fugen af lim føles og håndteres omtrent som latex, Superfix er dog mere "smattet" og har en mere "silikonelignende" "fedtet" følelse. Ingen af limene indeholdt opløsningsmidler og klassificeres som miljøvenlige, hvilket er et stort plus for mig, som helst undgår fortynder, terpentin, benzin etc.
Ingen af limene lugtede nævneværdigt, hvilket bekræftes af nogle sikkerhedsdatablade med.
Vigtigt for mig er at limspild kan fjernes let fra en færdigmalet overflade eller andre overflader, og der er Superfix's eneste svage punkt, den smatter ret godt, så man bør være forsigtig.
Samtlige lim er overmalbare, hvilket er en faktor at tage hensyn til ved indretningsopgaver.
Samtlige lim klarer sig godt i patronen efter brug, Casco og Plastic Padding har desuden skruelåg for at lukke patronen efter brug, dette ser jeg som et plus, fordi det er blevet "nogle" patroner PL400 etc som man har limet med en gang og så har måttet smide ud.

Ikke nogen videnskabelig test direkte, men styrkemæssigt gav det mig et billede af, hvad jeg kan forvente mig i styrke, og det eneste som er kunne nærme sig PL400's styrke er Superfix. Superfix er også det eneste af de her tre som klarer limninger udendørs.

Ingen af limene ovenfor skal luftes som PL400, men de skal hurtigt og bestemt trykkes fast og så få lov at tørre i ro og mag.

Håber dette er lidt til hjælp for andre.

/Kent

• Synes
Mixter1973 og 3 andre
  • Laddar…
Kanongod anmeldelse - man takker.!!

• Synes
Efraim L
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.