Hej!
Jeg skal lime nogle planker af eg og valnød sammen. Planen er at lamelfræse og lime ved hjælp af tvinger og jeg har kigget på Titebond, som skulle være super godt, men der er leveringstid på det. Bauhaus har Gorilla-lim på hylden. Jer med erfaring, hvad mener I?
Jeg skal bruge træet til diverse møbler.
Tak og buk!

D
Ingen anelse om hvordan det er med møbelsnedkeri, men inden for træbåde bruger vi 2-komponents lim til netop eg.

Hep Hep sagde:
Eg og valnød stiller ingen specielle krav, så hvilket almindeligt trælim/hvidlim fungerer godt. Hvis du har tæt på lige Bauhaus:
[link]
Holder det, selvom træet vælger at tørre lidt mere? Ulempen med fx titebond, hvis jeg har forstået det korrekt, er, at det ikke er sjovt at håndtere, når det er hærdet. Det samme gælder vel 2k. Men jeg får prøve nogle stykker med det, du anbefaler:).
Tak!

D Danne824 sagde:
Ingen anelse hvordan det er med møbelsnedkeri men inden for træbåde så bruger vi 2-komponents lim til netop eg.
Det kommer nok mere an på miljøet end på træsorten. Indendørs til møbler bruges almindeligt trælim/hvidlim.

F Fjonken sagde:
Holder det, selvom træet vælger at tørre lidt mere? Ulempen med fx Titebond, hvis jeg har forstået det rigtigt, er, at det ikke er særlig sjovt at håndtere, når det er hærdet. Det samme gælder vel 2k. Men jeg må prøve nogle stykker med det, du anbefaler :). Tak!
Nu undrer jeg, hvilken Titebond du har kigget på. Deres "Original Wood Glue" er der ikke noget hokus pokus ved, det opfører sig som hvilken som helst trælim. Titebond har en masse forskellige limtyper, som sikkert opfører sig helt anderledes, men dem behøver du ikke til eg og valnød i møbler.

Hvis du mener, at træet ikke er helt tørt, vil du få problemer uanset limtype. I hvert fald hvis du bygger noget, der ikke tåler, at træet krymper.

• Synes
Fjonken
  • Laddar…
Da jeg limede mine egetræsstole, brugte jeg også almindelig hvidlim efter at have spurgt en ven, der bl.a. bygger møbler på bestilling.

D
Hep Hep sagde:
Det afhænger nok mere af miljøet end af træsorten. Indendørs til møbler anvendes almindelig trælim/hvidlim.
Nej eg er surt og et ringporigt træslag, hvis det er homogen eg så er epoxy eller polyuretanlim at foretrække, vi vælger en epoxy som er tilpasset præcis til eg.

D Danne824 sagde:
Nej, eg er sur og et ringporigt træsort, hvis det er homogen eg, er epoxy eller polyuretanlim at foretrække, vi vælger en epoxy, der er tilpasset netop eg.
Til møbler indendørs er det bare unødvendigt og klistret at bruge andet end almindeligt trælim. Hvis I bruger andet, når I bygger både, så er det selvfølgelig op til jer. Men skyld ikke på den stakkels eg.

D Danne824 sagde:
Nej eg er surt og et ringporigt træsort, hvis det er homogen eg så er epoxy eller Polyuretanlim at foretrække, vi vælger en epoxy som er tilpasset til netop eg.
Jeg foreslog PU-lim til den gode møbelbygger, men det syntes han var en dårlig idé. Hvidlim, skal det være!

Intet Intet sagde:
Jeg foreslog PU-lim til den gode møbelbygger, men det syntes han var en dårlig idé. Hvidlim, skal det være!
PU er almindeligt at bruge, når man bøjer og lagdeler, og egetræet er vådt. Men det er sandsynligvis ikke det, tråden handler om.

Epoxy fungerer dårligt på eg. Polyuretanlim er ikke rigtig så vandfast, som det burde være i en båd. Kvalitetsbevidste bådebyggere bruger resorcinol-fenol lim, når de limer eg. Og stoler alligevel ikke helt på limfugerne. Eg i udendørsforhold er ekstremt sværlimet på grund af garvesyrerne.

Heldigvis er eg betydeligt mere letlimet i indendørsforhold, så der plejer man at bruge almindelig hvidt snedkerlim.

• Haha
Danne824
  • Laddar…
D
Intet Intet sagde:
Ja, jeg havde nok foretrukket dit forslag, vi bruger epoxy, når det gælder eg og mahogni. Eg, der er udsat for væde, forbehandler vi med lignu, en type epoxy men trænger ind meget dybere i træet og limer derefter med epoxy.

tak for alle de gode svar!
jeg bestilte dette lille kit, gorilla og en flaske casco, kommer på mandag :)

• Titebond trælim sæt med tre flasker: Original, Ultimate III og Premium II, til forskellige typer anvendelse og modstandsdygtighed mod vand.
  • Synes
Danne824
  • Laddar…
D
F Fjonken sagde:
tak for alle gode svar!
jeg bestilte dette lille kit, gorilla og en flaske casco, kommer på mandag :)
Bliver nok godt, vi bruger først og fremmest produkter fra https://rotdoctor.com/ men der findes en mængde andre producenter med samme type af udbud, som sikkert ikke behøves importeres.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.