Hej!

Jeg har brug for hjælp til valg af lim. Jeg er ved at lægge 14mm egetræsparket på en fyrretræstrappe. Trappen er åben, uden stødtrin. Parketten er limet med PL400, hvilket har fungeret meget godt. Nu skal jeg lime en 12X56mm egenliste på bagkanten af trinnet for at skjule fugen mellem fyrretræstrin og parket. Samlingen mellem egenliste og parket vil være synlig ovenfra, derfor er det vigtigt, at den bliver pæn uden sprækker. På undersiden havde jeg tænkt mig at lade listen gå et par millimeter ned under selve trinnet og lægge en tynd stribe latex, hvilket burde blive godt da trinene er hvidmalet på undersiden.

For at vise, hvad jeg mener, har jeg linket til en enkel, ikke helt skaleret paint-skitse.
Rød=allerede limet med PL400.
grøn= samlingen mellem liste og parket samt trin.
Lyserød= tænkt latexfuge

http://www.putfile.com/pic.php?img=6574767

Mine overvejelser går nu på, hvordan jeg bør fastgøre listen til trin og parket.

1. Hvilken lim bør jeg bruge? Jeg overvejer en almindelig hvid trælim til udendørs brug, da jeg har læst her på forummet, at det kan bevæge sig lidt (i modsætning til hvid trælim til indendørs brug, som er mere stiv), hvilket føles som en god ting. Det føles svært at få en ovenfra set pæn samling mellem liste og parket med PL400, hvilket er endnu en grund til, at jeg hælder mod almindelig trælim.

2. Bør jeg lime langs hele den grønne streg? Jeg overvejer, om det faktum, at egetræsparketten og fyrretræstrinnet sandsynligvis vil bevæge sig lidt forskelligt, kan betyde, at hvis jeg limer hele vejen, er der risiko for, at listen løsner sig fra enten parket eller trin. Måske kunne jeg kun lime liste til parket med hvid trælim, og et par små klik med PL400 mellem liste og fyrretræstrin?

3. Er det et fornuftigt alternativ at skrue? Min tanke er, at jeg måske kunne lime liste til parket med hvid trælim og så bruge flotte messingskruer, der er skruet i et lidt for stort hul (i listen altså), så kun skruens hoved presser listen mod fyrretræstrinnet. Især hvis man ikke strammer skruen så hårdt, giver det måske tilstrækkelig bevægelsesfrihed. Helst vil jeg undgå skruer, da det ser bedre ud limet, efter min opfattelse.

Andre idéer eller råd modtages med tak!

//daniel

Har ikke noget rigtig godt svar, men vælger du mulighed 1 synes jeg, at du skal sigte på vinterträlim. Dette har jeg brugt, da jeg lagde gulvspån mod gulvbjælkerne. Ikke helt det samme her, men dog...

/Henrik

• Synes
aako
  • Laddar…
Jeg har lagt Alloc laminat på samme måde i trappen, derefter en hvidlakeret mdf foderliste på for- og bagkant.

Jeg brugte Danalim MS Montage til foderet og spændte med hurtigtvinger for at få præcis pasform.

Det blev meget godt.

mvh Tobbe

PL600 er meget bedre at arbejde med end PL400 og anbefales, medmindre man absolut skal bruge PL400. Her ville jeg helt klart have brugt PL600, da det handler om træ mod træ o s v.

/Kent

snickarboden sagde:
PL600 er meget rarere at arbejde med end PL400 og anbefales, medmindre man absolut skal bruge PL400. Her ville jeg helt klart have brugt PL600, da det handler om træ mod træ osv.

/Kent
Hvordan bliver PL600 når det tørrer? Bliver det gennemsigtigt som trælim? Tænker på om en del af samlingen parket/foder ikke ville blive helt 100% så er gennemsigtigt lim (når det er tørret) ret rart.

Hvor meget bevægelse tåler PL600?

Hvad mener du om at lime hele vejen, eller kun mod parketten?

• Synes
Snowmange7
  • Laddar…
P
Daniel_N sagde:
Hvordan bliver PL600 når de tørrer?
Det bliver omtrent lige så stærkt som en latexfugemasse. PL600 er rigtig rart at arbejde med, men holdbarhedsmæssigt er det en fiasko.

PL400 påstås at være uegnet til at bruge, når man beklæder trapper med parket (jeg håber, at det er en forkert påstand...) på grund af at det bliver for hårdt med tiden og slipper i stedet for at følge træets bevægelser. Sika T2 påstås dog at klare opgaven fremragende.

Jeg kan tilføje, at kilden i dette tilfælde er Ardbo/ Kährs, så desværre er den nok troværdig.

ACME sagde:
PL400 påstås være uegnet at bruge, når man beklæder trapper med parket (jeg håber, at det er en fejlagtig påstand...) pga. at det bliver for hårdt med tiden og slipper i stedet for at følge træets bevægelser. Sika T2 påstås dog at klare opgaven glimrende.

Jeg kan tilføje, at kilden i dette tilfælde er Ardbo/ Kährs, så desværre er den nok pålidelig.
Jeg har hørt det samme, man har også set trin i parket limet med PL400, som har fungeret uden problemer. Tiden må vise, hvordan det går.

Hvordan er Sika T2, når det er størknet? gennemsigtigt eller gult og grimt som PL400?

PL600 bliver hvidt når det er tørt.
At PL600 skulle være en fiasko hvad angår styrke er ikke min erfaring, men det er selvfølgelig forskel på forskellige lim, PL400 er en ekstremt stærk og alsidig lim, der kan lime materialer som PL600 ikke kan klare. Styrken hos PL600 øges betydeligt, hvis man kan sætte fugen under pres i en kortere tid, og det er i visse tilfælde nødvendigt, da det ikke hæfter på samme måde som PL400, og det tager lidt tid at vænne sig til limet.

Nå, hvis man skal skære det helt skarpt, er der yderst få limtyper, der slår almindeligt hvidt trælim, så længe det handler om træ mod træ, ulempen er, at det lim kræver pres.

Hvis man har krav om, at limfugen skal kunne modstå bevægelser, bør man måske se på silikone lim af højere kvalitet.

/Kent

Lidt trådkapring, men det handler alligevel om lim...

Hvad limer I teglsten med??
Vi har altid brugt PL400, men jeg er ikke helt tilfreds med det. I skotrendene ville man gerne have noget, der tørrer hurtigere, så man slipper for at sætte limklemmer på hver limning og vente til dagen efter med at skære til.
Har også prøvet PL600, som jo skal være hurtigere, men det ved jeg ikke, om jeg synes heller...

Lim pistol måske??

P
Daniel_N sagde:
Hvordan er Sika T2 når det er hærdet? gennemsigtigt eller gult og grimt som PL400?
Det er og forbliver hvidt.
Ulempen med T2 er, at det er ret sejt at trykke ud af tuben (det skød nitterne i stykker på min elektriske fugesprøjte. Godt nok en Skil, men alligevel..). Til gengæld så hæfter det lidt bedre end PL400.
I Sika's reklamefilm for limet blev det brugt til at lime et badeværelsesskab op - uden at støtte skabet op.

En kollega fik til opgave at udskifte en række bordplader i en boligblok. Disse var limet med PL600, og det gik fint at rive dem løs alene med håndkraft.
Da vi hørte dette, lavede vi nogle prøveklæbninger og kom frem til, at vi skulle holde op med at bruge 600-modellen.

Styx!
Hvad mener du med at lime tagsten? Limer du to sammen sidelæns, så de bærer bedre ud over rendevandet? Er det virkelig muligt?

I rännedalene er der ofte små stykker, der ikke får ordentlig støtte af lægter. Disse limer vi i sidled med den tilstødende tagsten og skærer derefter, så det bliver en lige fin linje langs rännedalen.

Har i dag limet en første stykke med hvidt trælim, vintervarianten...får se, hvordan det bliver, indtil videre ser det ud til at sidde fast:)

Hvidt trælim er garanteret til at blive siddende, PVAC-lim er de optimale til limning af træ mod træ, men de kræver et stykke tid under presstryk.
Vintervarianten er kun for indendørs brug, og vinterdelen er for at kunne have det i en servicevogn på kolde vinterdage, dvs. det er frostsikret.

Kiggede lidt mere på PL600 og dens søskende...
PL600 skal have en sugende overflade for at vandet i limet kan fordampe, dvs. to laminatbelagte overflader vil ikke binde tilstrækkeligt, men en liste mod en væg er derimod ikke noget problem overhovedet. Forskellen i styrke mellem PL600 og PL400 er ubetydelig, men dette er under forudsætning af, at materialerne er egnet til PL600. PL600 er kun til indendørs brug.

Et lim, som jeg bare må prøve, er PL200, som virker mildt sagt imponerende. Mere hurtigtørrende end PL400, og det skal tilsyneladende være muligt at påføre limet på en mursten og så sætte den op på en væg uden nogen støtte! Så hvis I ser nogle mursten limet lidt her og der, ved I, hvem der har været på spil *S*

Ulempen med PL200 er, at spild fjernes med ren benzin, præcis som med PL400, og det er en af grundene til, at jeg foretrækker PL600. Det er ikke sjovt at få limspild på færdige overflader og ikke kunne fjerne det. Desuden har jeg allerede problemer med tørret hud på hænderne, så jo mindre opløsningsmiddel jeg bruger, desto bedre.

Gætter på, at PL200 ville være et ret godt lim til tagsten.

Sikabond T2, der er nævnt, har jeg ikke testet, men ifølge databladet er det en PU-lim, og disse lim kræver normalt højt presstryk, fordi PU ekspanderer, PU = Polyurethan.

/Kent

At PL200 skulle være hurtigere end PL400 er ikke min erfaring..
Vi har prøvet det til tegl, men det er om muligt endnu sværere at få det til at bide hurtigt end PL400.. Derudover er det sort og ses ret tydeligt (i hvert fald mod teglrød :) )..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.