Jeg har læst det. Men egenskaberne ser ud til at overlappe hinanden, så de bliver ækvivalente. Hvem vil for eksempel have et lim, der ikke hæfter på våde overflader?

wildeside wildeside sagde:
Tænkte i min naivitet at jeg stiller et spørgsmål for at få svar på det jeg spurgte om og ikke hjælpe andre med svar med noget jeg ikke spurgte om.
Det ene udelukker ikke det andet. Sådan siger reglerne:

”§ 5 Diskussionsregler
Forummet på Byggahus.se er til for forbrugere dvs privatpersoner, som bygger eller renoverer. Her udveksler vi erfaringer, tager og giver råd.”

Jeg tolker dette som at det primære formål ikke er at en spørger skal få et konkret svar på et specifikt spørgsmål men at det er et diskussionsforum hvor emnet kan diskuteres, hvilket ofte fører til en anden og bedre løsning end den spørgeren oprindeligt tænkte sig. Dette er til gavn for hele forumkollektivet. Derfor synes jeg det er uheldigt når spørgeren kritiserer uønskede svar da det risikerer at hæmme diskussionen.

wildeside
Intet Intet sagde:
Jeg har læst det. Men egenskaberne ser ud til at overlappe hinanden, så de bliver ens. Hvem vil for eksempel have en lim, der ikke klæber på våde overflader?
Ja de ser ud til at overlappe hinanden en del, den største forskel ser ud til at være, at PL600 griber direkte, så man slipper for støttefiksering.

• Synes
Intet
  • Laddar…
wildeside
Alfredo Alfredo sagde:
Det ene udelukker ikke det andet. Sådan siger reglerne:

”§ 5 Diskussionsregler
Forummet på Byggahus.se er til for forbrugere dvs privatpersoner, der bygger eller renoverer. Her udveksler vi erfaringer, tager og giver råd.”

Jeg tolker dette som, at det primære formål ikke er, at en spørger skal få et konkret svar på et specifikt spørgsmål, men at det er et diskussionsforum, hvor emnet kan diskuteres, hvilket ofte fører frem til en anden og bedre løsning, end den spørgeren oprindeligt havde tænkt sig. Dette er til gavn for hele forumkollektivet. Derfor synes jeg, det er uheldigt, når spørgeren kritiserer uønskede svar, da det risikerer at hæmme diskussionen.
Hvis vi nu skal lege paragrafryttere!
§ 5.2 Hold dig til emnet
Det er bedre, at du starter en ny tråd, end at du afviger fra emnet. Flere emner i samme tråd gør det svært at finde den information, man søger.
Det hæmmer diskussionen betydeligt, når man ikke holder sig til emnet.
VALG AF LIM? TRÆREGEL MOD BETON!
Om det nu er bedre eller værre med stålregel er ikke at holde sig til emnet!
Nu til dags er det ikke usædvanligt, at selv byggefirmaerne vælger at lime både stål og træregler på betonpladen til indervægge
Men det siger ikke, at det er den rigtige eller bedste løsning..

wildeside wildeside sagde:
Om det nu er bedre eller dårligere med stålregel er ikke at holde sig til emnet!
Jeg synes, at det vel holder sig inden for emnet, men det handler naturligvis om, hvor snævert man tolker emnet. Her er din tolkning snævrere end min, og der findes vel ingen anden end muligvis en moderator, der kan afgøre, hvem af os der har mest ret.

Intet Intet sagde:
Jeg har læst det. Men egenskaberne ser ud til at overlappe hinanden, så de bliver ligeværdige. Hvem vil for eksempel have en lim, der ikke klæber på våde overflader?
PL600 siger vel til indendørs brug? Det er en ret væsentlig forskel.

• Synes
wildeside
  • Laddar…
S sjoelund sagde:
PL600 siger vel for indendørs brug? Det er en ret væsentlig forskel.
Så PL400 er for både inden- og udendørs brug.

Intet Intet sagde:
Så PL400 er til både indendørs og udendørs brug.
Ja

wildeside
Alfredo Alfredo sagde:
Med risiko for at blive OT 😉, jo det finns. Her eksempelvis:

[link]

[billede]
Det er vel ikke OT, det handler om lim iaf😉

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
jeg har brugt PL400 med meget gode resultater (vindueskarm i marmor mod meget lille fastgørelsesflade, indendørs.

jeg har brugt PL600 med latterligt dårligt resultat, flamingoplader mod støttevæg i beton. Var tænkt at bare sidde indtil jeg genfyldte, vinteren nåede at komme imellem. Om foråret lå alle flamingopladerne løse i hullet. Limet sad stadig på både betonen og pladerne. Det var altså limet, der ikke klarede udendørsklimaet.

Ikke sammenlignelige forudsætninger. Men jeg stoler ikke på PL600 efter det.

Senest redigeret:
wildeside
H hempularen sagde:
jeg har brugt PL400 med meget gode resultater (vinduesplade i marmor mod meget lille fæsteoverflade, indendørs.

jeg har brugt PL600 med latterligt dårligt resultat, frigolitskiver mod støttemur i beton. Var tænkt at kun sidde indtil jeg genfyldte, vinteren nåede at komme imellem. Om foråret lå alle frigolitskiverne løse i graven. Limen var tilbage både på betonen og pladerne. Det var altså limen, der ikke klarede udendørsklimaet.

Ikke sammenlignelige forudsætninger. Men jeg stoler ikke på PL600 efter det.
Kan skyldes at PL600 tilsyneladende er til indendørs brug.

• Synes
hempularen
  • Laddar…
wildeside
Er der nogen, der har prøvet polyuretanlim mellem træ og beton?
Jeg har limet mursten med det, og det har fungeret godt.

wildeside
Svarer på mit eget spørgsmål i mangel af bedre svar.
Prøvelimet med Biltema multibond rapid art.nr 38-029.
Resultatet blev over forventning.
Efter et antal slag med 2 kg sleden så gav trær af på 20 cm fra betonen ved ganske enkelt at gå i stykker i træet, så limet og en del af træreglen sad fast i betonen.
Må jeg sige, det er en god monteringslim for en billig penge 79,90:-.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.