D
Jeg lever med det! Tak Justus.

D
Har kigget lidt priser og desværre er det kun højindkomsttagere, der har råd til stål nu om dage.

En VKR 120x120x8 på 12 m koster 15 000 kr.

Bruger du limträ, kan du felle de sekundære bjælker ind, så du sparer højde. Hvad er maxhøjde?

D
Jeg skal måle præcist så snart som muligt.

maxhøjden er 430 mm vil jeg huske

Profilen for kanalplast bygger 45mm

D
Kan det blive flot at bruge limtræ til bærende bjælke og søjler og så bruge VKR til sekundærbjælkerne?

Det bliver som et tag af metal, der hviler på en kraftvträstomme.

Jeg ville holde mig til limträ, da er det lettere at felle sekunddärbalkarna ind. Desuden er det besværligt at lægge glas på metal pga større bevægelser.

D
Jeg er begyndt at kigge på limtræ igen. Fandt en sekundærbjælke, som jeg tror passer mig, den er 56x180 men desværre er det ikke et standardmål, så den findes ikke med i beregningsprogrammet på svensk trä.

Hvor lang kan den være som mest mellem bærende bjælker?

Max nedbøjning 8 mm
Cc 1015 mellem sekundærbjælkerne.
Taghældning 5 grader
snezone 2
Vægt tag 0,27 kN

Skriver jeg målene ind i beregningsprogrammet, så er max spændvidde for 42x180 omtrent 2850mm ved 8mm nedbøjning (L/344)

Senest redigeret:
S
D Derbyboy sagde:
Jeg er begyndt at kigge på limtræ igen. Fandt en sekundærbalk, som jeg tror passer mig, den er 56x180 men desværre er det ikke et standardmål, så den er ikke med i beregningsprogrammet på svensk træ.

Hvor lang kan den være som mest mellem bærerne?

Maksimal nedbøjning 8 mm
Cc 1015 mellem sekundærbalkerne.
Taghældning 5 grader
snezone 2
Vægt tag 0,27 kn

Indtaster jeg målene i beregningsprogrammet, er maksimal spændvidde for 42x180 cirka 2850mm ved 8mm nedbøjning (L/344)
Afhænger af hvad du har for styrke- og stivhedsegenskaber. For GL28cs får du en endelig nedbøjning på 8 mm med 56x180, L = 3m og dine andre nævnte parametre.

• Synes
Derbyboy
  • Laddar…
D
Den jeg kiggede på havde GL28. Det føles lidt nærigt at gå op fra 42 til 56 og kun få 150 mm mere.

Hvad kunne jeg få med 2 styk skruelimede fingerskarvede C24 45x145?

Træguiden siger, at 240 cm er ok (8 mm) med 1 styk C24 45x145.

S
Det er ikke helt ukompliceret at beregne på en sådan tilslutning, da du har bidragende styrke fra limet og skruen. Det kræver en detaljeret beregning af netop den tilslutning (som jeg lige nu ikke har lyst til at lave). Du får mindre end 8 mm i hvert fald.

• Synes
Derbyboy
  • Laddar…
D
Det er godt nok, tak!

Et andet alternativ er at køre 45x145mm i så høj klasse som muligt, måske få fat i C30 eller C35. Så kan jeg forstærke med fladjern 6x140mm på den ene side af reglen.

S
Ja, får du fat i c30, så er det et bedre alternativ med mindre arbejde.

D
Jeg har overvejet og er kommet frem til, at jeg bruger hele konstruktionen med limtræsbjælke 90x180. Det bliver et stort byggeri. Det ville være rigtig venligt, hvis nogen kunne kaste et klogt blik på tegningen og komme med kommentarer.

Jeg indtastede data i Svenskt Trä og fik følgende:

Limträbjælkeberegning: 90x180 GL30c, deformation 7 mm (L/513), udnyttelsesgrad 72%.

Limtræ 90x90 GL30h, udnyttelsesgrad 22% og 71% for midtpæl. Beregninger indtastet i Svenskt Trä til byggestruktur.

Limtræ specifikation fra Svenskt Trä: dimension 90x180 mm, deformation 8 mm (L/416), nyttjandegrad 38% vises i et skema.

Bygningskonstruktion med limtræsbjælker i forskellige længder og bredder, herunder mål som 7975mm og 3500mm.

D
Den højde jeg har at arbejde med er 430 mm og dermed bliver det:

180 primærbjælke
180 sekundærbjælke
26 profil

Så ligger sekundærbjælkerne jo i en vinkel, så den skyder op nogle cm bag primærbjælken. Derudover har jeg brug for en eller nogle cm til at fastgøre pladen på de eksisterende tagfod.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.