Hej,
Vi skal lave en åbning i en ydervæg på et hus bygget i 1937. Oprindelige konstruktionsplaner mangler, men vi har en ældre tegning (ikke en konstruktionsplan) hvor væggene er markeret som
kun mursten. Sammen med byggeåret, typiske løsninger fra tiden og det vi kan se i vægsnittet vurderer vi derfor, at det er en
massiv murstensvæg (~380 mm tyk), muret i vekslende skifte mellem løber- og binderskifte, altså ingen separate blad eller luftspalte som i en moderne skalmur.
Åbningen bliver ca.
1.400 mm bred og vi skal erstatte murværket ovenfor med en bærende bjælke.
Jeg har forstået, at præfabrikerede murstensbjælker (f.eks. Optimera/Wienerberger) er dimensioneret til et ½-stens blad (~110–120 mm) og ikke er beregnet til at bære hele murens dybde i et massivt murværk. Derfor hælder jeg til at det mest robuste og sikre er at støbe en
pladestøbt armeret betonbjælke i hele væggens tykkelse (≈380 mm) med støtte på mindst 200–250 mm på hver side. Alternativt en indbygget stålbjælke, men betonbjælke føles som det enklere og mere forudsigelige valg.
Mit spørgsmål til jer, der har lavet lignende indgreb i ældre huse:
- Er pladestøbt helbjælke i hele vægtykkelsen den mest passende løsning her?
- Findes der andre velafprøvede alternativer for 30'er huse med massiv murstensvæg?
- Nogle praktiske tips til montage og stempling i denne type murværk?
Taknemmelig for al input og erfaring!