D
Jeg tror jeg kan få plads med en HEA12 men selvfølgelig bliver det billigere med en 100.

Hvis jeg ville bytte en IPE100 ud mod en UPE, hvad ville der så kræves for dim. på den?

S
Det bliver en tilsvarende UPE100. Med en UPE80 så får du en nedbøjning på ca. 9 mm.

• Synes
Derbyboy
  • Laddar…
S
Tænk på at en IPE bjælke er meget vippestabil, så sørg for at forstærke den ordentligt, når du fastgør taget. Mens en UPE bjælke er vridningsbenägen.

• Synes
Derbyboy
  • Laddar…
D
S
Jeg har ikke nogen erfaring rent praktisk men teknisk set så er det bedre om den ligger ned, så afhænger det vel lidt af hvordan man vil udforme ens konstruktion.

D
Ligger ned? Som en skål, altså et U?

Nej nej, den skal stå op (som et C) hvis den skal være sammenlignelig med en IPE som da naturligvis også monteres stående.

• Synes
Derbyboy
  • Laddar…
Jeg ville ikke bruge hverken HEA, IPE eller UPE. De er alle mindre egnede i sammenhængen. Det bliver heller ikke pænt, mere som en ståltudstilling. Jeg ville bruge firkantrør, VKR.

• Synes
Derbyboy og 1 anden
  • Laddar…
D
Jeg tænkte, at en ståludstilling kunne være lidt spændende, men ved nærmere eftertanke har du helt ret! ….som vanligt.

Hvad skal jeg vælge for dimension som svarer til:

bærbjælke (HEA 120)

tagtegel (IPE 100)

Jeg antager, at det bliver et vægt/pris spørgsmål vs det visuelle.

mvh

HEA 120: VKR 150x100x5. IPE 100: VKR 100x50x5. Når det gælder VKR, findes der et stort antal kombinationer, hvis man også medtager godstykkelsen i valget. Man vælger passende stivhed per kilo. VKR 150x100x5 vejer f.eks. mindre end 140x80x6,3

• Synes
Derbyboy
  • Laddar…
D
Så bliver højden 25 cm (15+10), hvilket er for højt, desværre.

Ville 100x100x10 fungere?

Nej, men kombinationen 120x120x8 og 80x80x7,1.

D
VKR bliver virkelig meget tungere end HEA for tilsvarende bøjningsstivhed.

VKR 120x120x8 27 kg/m

HEA 120 19 kg/m

Det er dit byggeri. Du kan gøre, hvad du vil. Sov på det, det plejer altid at hjælpe!

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.