7,310 læst ·
21 svar
7k læst
21 svar
Vægge i kælderrum - vidensinventering anno 2012
Enig med dig angående uisoleret væg under jord.stoif sagde:
Vores kælder er isoleret udvendigt med 200 mm Pordrän. Kondensationspunkterne ligger ude i isoleringen, og vandet løber ned til dræningen.
Jeg har haft samtlige vægge "nøgne" siden nytår 2012. Trods at delen over jorden er uisoleret, føles hele væggen "jævnvarm". Vi har ingen kolde vægge, og jeg har aldrig set nogen kondens på indersiden.
Bør måske tilføje, at med det mener jeg, at jeg ikke tror, eventuel fugt kondenserer mellem ydervæg og indvendig væg. Derimod er der fugt.
Spørgsmålet er, hvad denne fugt kan forårsage, og om det er tilstrækkeligt med forslagene om at efterlade "luftspalte" i over- og underkant.
Jeg har som sagt læst alt fra "det virker slet ikke" til "test viser, at luft cirkulerer også bag væggen".
Senest redigeret:
Som jeg nok skrev, tog jeg et eksempel for at belyse problemet.Michael86 sagde:
Og desuden øger rullegardinet risikoen for kondens, selv med nye vinduer. Selve grundproblemet bliver, at varm luft bliver afkølet.
Og det var jo ikke hele væggen, der havde 200mm isolering, over jorden var det ren betonhulsten eller leca.
Det er præcis min pointe; det gælder ikke kun under jorden. Se et koldloft f.eks. Det handler om, at varm luft køles ned, og i værste fald vil den kondensere.ekolodet sagde:Jeg er enig med dig angående uisoleret væg under jorden.
Vores kælder er isoleret udvendigt med 200mm Pordrän. Kondenspunkter ligger ude i isoleringen, og vandet løber ned til dræningen.
Jeg har haft samtlige vægge "nøgne" siden nytåret 2012. Selvom delen over jorden er uisoleret, føles hele væggen "jævnvarm". Vi har ingen kolde vægge, og jeg har aldrig set nogen kondens på indersiden.
Bør måske tilføje, at jeg med det mener, at jeg ikke tror eventuel fugt kondenserer mellem ydervæg og indervæg. Derimod findes der fugt.
Spørgsmålet er vel, hvad denne fugt kan forårsage, og om det er tilstrækkeligt med forslagene om at efterlade "spalte" i over- og underkant.
Jeg har som sagt læst alt fra "det fungerer slet ikke" til "tests viser, at luft udskiftes også bag væggen".
Hvis du sætter væg op, vil du også sænke temperaturen i ydervæggen, i dag starter temperatur-gradienten mod udendørstemperaturen på indersiden af din ydervæg. Det vil i stedet blive på indersiden af din opbyggede væg.
Det kan fungere, men det kan også blive et problem. Det afhænger selvfølgelig af temperaturen i kælderen, temperaturen udenfor, luftfugtighed, cirkulationen mellem "væggene" (meget er ikke nødvendigvis godt).
Jeg vil gætte på, at det i dit tilfælde vil gå godt, men det er kun spekulationer.
I vores gamle kalkstenhus fra 1909 har man i visse rum på et tidspunkt i 70'erne lavet indvendige vægge bestående af træskelet og byggeplader.
Selvom kalkstensvæggene ventilerer ganske godt (det er kun stablede sten og krakeleret puds), så er det ret junky og delvist fugtskadet i mellemrummet. Dette til trods for at det drejer sig om stueetagen, ikke kælderen, og at huset er enormt trækfyldt, dvs. godt ventileret.
I rum hvor vi har revet skidtet ned, er der meget tørt og pænt, så personligt ville jeg virkelig tøve med at bygge indvendige vægge i en kælder.
Overvej om det ikke kan lade sig gøre at løse akustikken med tekstiler eller lydabsorberende lofter i stedet.
Selvom kalkstensvæggene ventilerer ganske godt (det er kun stablede sten og krakeleret puds), så er det ret junky og delvist fugtskadet i mellemrummet. Dette til trods for at det drejer sig om stueetagen, ikke kælderen, og at huset er enormt trækfyldt, dvs. godt ventileret.
I rum hvor vi har revet skidtet ned, er der meget tørt og pænt, så personligt ville jeg virkelig tøve med at bygge indvendige vægge i en kælder.
Overvej om det ikke kan lade sig gøre at løse akustikken med tekstiler eller lydabsorberende lofter i stedet.
Hej, jeg har blæst 140 m2 i min kælderhus fra 1970'erne. Præcist som hos dig var det tidligere en risikokonstruktion, nu er alle vægge glatpudset ca. 2 cm på siporex, som er blevet netpudset og grundet, og nu malet hvidt, det blev kanon, og fra et isoleringssynspunkt mærker jeg ingen forskel. Vi bruger også kælderen bl.a. som "børneværelse", og det høres i mine ører minimalt op til anden etage, og vi har endda en meget åben planløsning både oppe og nede, kun en dør ind til "børneafdelingen". Det er klart, at det ikke er noget "panic room", men det ønsker man måske heller ikke? Jeg har indlagt el m.m. i væggene, og det var intet problem. Jeg kommer aldrig til at sætte noget organisk op igen i kælderen. Hvis jeg skulle have brug for yderligere isolering, sætter jeg typisk pordrän udefra.
at sætte op gips vil ikke mindske lydniveauet i rummet, det eneste det gør er at holde lyden i rummet, så den ikke spreder sig til andre rum, men i en kælder virker det meget unødvendigt da væggene allerede er tunge og massive og dæmper lyd bedre end gips. det ekkoer i alle "gipsede" rum jeg har været i, læser man lidt på forskellige hifi og lyd forums ser det ud til at de fleste afskyr gipsvægge af den grund også, vi har kun pudsede vægge i kælderen, tæppe, sofa og andre tekstiler spiser alt ekko uden problem, og så er jeg også ret kræsen da vi har et biograf rum dernede.ekolodet sagde:Gips har en lydabsorberende evne. Det fremgår af specifikationen for gips, og er der noget jeg mener jeg kan drage entydig konklusion gennem indlæg på dette forum, så er det at gips har en lydabsorberende virkning.
Dobbelt gips (eller anden plade på bagsiden) mindsker risikoen for - hvad der normalt beskrives som - "bongo-lyd".
Fra ungdommen og tiden som "garage-musiker" husker man forskellen mellem øvelokalet i skolens beskyttelsesrum (kun sten vægge) samt ungdomsklubbens øvelokale (formoder at det var standard gipsvægge).
Og så kan jeg også foretage den endelige test at gå ned i et af rummene i kælderen, som nu står tomt med nøgne vægge. Og bestemt hører man en svag "eko". Det er slet ikke den samme lydbillede som det var før vi fjernede alle indervægge af gips og stenuldsisolering.
Dermed ikke sagt at det ikke kan løses med pudsede vægge. Der findes andre kneb at tage til. Jeg undersøger alle muligheder.
Klik her for at svare