3,873 læst ·
9 svar
4k læst
9 svar
Fagværksspær - er indervæggene ikke bærende?
Jeg er ved at lære om bæreevne i huse forud for et kommende huskøb. I et af husene vi kan lide, havde vi ønsket at opdele det store soveværelse og sætte en dør i korridoren. Men det slog mig, at det måske bliver dyrt, hvis væggen er bærende.
Huset ser ud til at have fagværkstagspær. Hvad tror I, er den blåmarkerede væg en bærende væg? Rød markering viser, hvordan vi gerne vil gøre med væg og dør.
Huset ser ud til at have fagværkstagspær. Hvad tror I, er den blåmarkerede væg en bærende væg? Rød markering viser, hvordan vi gerne vil gøre med væg og dør.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 indlæg
Fagværksspær vil jeg påstå plejer at være fribærende. Dog kan de synke lidt, hvis de mangler støtte i midten. Vi har lignende spær, med 7,8 m mellem indervæggene og en åbning på 3,8 m, hvor taget svajer 1-2 cm i midten, men det er ikke noget man normalt bemærker.
Jeg har dog set på forumet, at der har været hustilvirkere, som har brugt fagværksspær, der ikke har været dimensioneret til at være fribærende.
Kan man måle op træet, så kan man ud fra spændvidde og snezone tjekke, om de er tilstrækkeligt dimensionerede:
https://www.traguiden.se/konstrukti...-av-takkonstruktion/4.2.2takstolsdimensioner/
Jeg har dog set på forumet, at der har været hustilvirkere, som har brugt fagværksspær, der ikke har været dimensioneret til at være fribærende.
Kan man måle op træet, så kan man ud fra spændvidde og snezone tjekke, om de er tilstrækkeligt dimensionerede:
https://www.traguiden.se/konstrukti...-av-takkonstruktion/4.2.2takstolsdimensioner/
Moderator
· Stockholm
· 57 598 indlæg
Selvom væggen ikke er bærende, må man regne med, at taget kan bøje sig lidt ned, hvis væggen fjernes.
Havde ikke tænkt mig at fjerne hele væggen, bare sætte en dør ind. Og så sætte en ny væg, så det store soveværelse bliver til to rum. Jeg forsøgte at tegne det ud med rødt 😁H hempularen sagde:
Så det er jo ikke et stort område, hvor væggen skal åbnes heller. Jeg har også en fornemmelse af, at der har siddet en dør der før.. Vi skal derhen i morgen, og så skal der bankes ordentligt i væggene.
At bare sætte en dør ind burde ikke have nogen større betydning.R ritzzz sagde:Havde ikke tænkt at fjerne hele væggen, bare sætte en dør ind. Og så sætte en ny væg op, så det store soveværelse bliver til to rum. Jeg prøvede at tegne det med rødt 😁
Så det drejer sig jo ikke om et stort areal, hvor væggen skal åbnes heller. Jeg har også en følelse af, at der har siddet en dør der før.. Vi skal derhen i morgen, og så skal der bankes ordentligt på væggene.
Og I kan jo altid bygge aflastning for døren.
Er huset rigtigt, kan det løses. Med en sådan vind kan man forstærke tagspær, hvis det er nødvendigt. Jeg havde koldt regnet med at kunne gøre det, og om det koster 100kr eller 30tkr at løse det er måske ikke et så stort spørgsmål i sammenhængen.
Klik her for at svare