7,309 læst ·
21 svar
7k læst
21 svar
Vægge i kælderrum - vidensinventering anno 2012
Side 1 af 2
Jeg har planer om at lave en skillevæg mod en ydervæg i en indrettet kælder. Jeg er klar over, at organiske materialer betragtes som en "risiko".
Hvordan man minimerer risikoen, og hvor stor den er, findes der varierende meninger om.
Jeg har talt med håndværkere, faghandel og læst utallige indlæg i emnet på diverse fora.
Svarene varierer fra "bare at lave en skillevæg og montere almindelig gipsplader" til "du kan forvente store problemer".
Gennem erfaring med andre spørgsmål ved jeg, at man kan få denne variation i svarene. Denne gang har jeg dog ikke lykkedes med at finde en relevant løsningsmodel. Det eneste fælles jeg kan finde frem til er, at det bedste er ikke at bygge nogen væg overhovedet, men kun pudse og male med en type silikatmaling.
Dette indlæg er således et forsøg på at inventere videnssituationen anno 2012 for et specialtilfælde:
Skillevæg i kælderrum. Dobbelt vægplader for at opnå tilstrækkelig lydisolering og for nemhedens skyld at kunne skrue ting op på væggen.
Forudsætninger:
Løsning
Hvordan man minimerer risikoen, og hvor stor den er, findes der varierende meninger om.
Jeg har talt med håndværkere, faghandel og læst utallige indlæg i emnet på diverse fora.
Svarene varierer fra "bare at lave en skillevæg og montere almindelig gipsplader" til "du kan forvente store problemer".
Gennem erfaring med andre spørgsmål ved jeg, at man kan få denne variation i svarene. Denne gang har jeg dog ikke lykkedes med at finde en relevant løsningsmodel. Det eneste fælles jeg kan finde frem til er, at det bedste er ikke at bygge nogen væg overhovedet, men kun pudse og male med en type silikatmaling.
Dette indlæg er således et forsøg på at inventere videnssituationen anno 2012 for et specialtilfælde:
Skillevæg i kælderrum. Dobbelt vægplader for at opnå tilstrækkelig lydisolering og for nemhedens skyld at kunne skrue ting op på væggen.
Forudsætninger:
- Etplansvilla fra 1973 med indrettet kælder
(hele kælderen er nu revet ud, så kun (næsten) beton og cement er tilbage) - væggene består af klinkerblokke og LECA jordtryksblokke.
- Drænet omkring hele huset blev lavet om i 2012.
- På ydersiden af kældervægge under jordoverfladen er der 200mm Pordrän.
- Over jordoverfladen er der ingen isolering på kældervæggene. Skal jeg isolere denne del af væggen, bliver det også på ydersiden med 100mm EPS eller lignende.
- Der er ingen isolering under betongulvet, og jeg vil heller ikke lægge nogen.
- Der er ingen gulvvarme i kælderplanet, og der vil aldrig være nogen
(sa lenge jeg forvalter huset for banken)
Løsning
- Metalreglar er så selvindlysende, at de ikke behøver at blive nævnt.
- Materiale til vægpladerne?
- alternativer til gips med papir og OSB ser ud til at findes.
- Er disse alternativer helt uorganiske? Fungerer det i praksis?
- Ventilation?
- Er det vigtigt?
- Hvordan ser den minimale løsning ud, og hvad mener man om risikoen?
- Andet?
Skal du skive ydervæggen eller også sætte en indervæg op?
Det bedste alternativ ved skivning af ydervæg i kælderen er at bygge en ny væg indvendig. Rejs en væg et par centimeter indenfor den eksisterende kældervæg og sæt afstandsstykker oppe og nede og fastgør syllen og hammerbåndene på disse. Så har du jo sikret dig 100%, hvis du sætter ventileret gulvlister og måske sænker loftlisten (typ skygge liste) 5mm, så du får bevægelig luft rundt om.
Så er det spørgsmålet, om man skal have plade eller ej, det må man vurdere selv.
Personligt ser jeg intet galt med træ, så længe det ikke støder mod noget, det kan suge af.
Skal man smide træ ud for plade, så burde man smide gipsen ud for minerit =)
MVH Michael
Det bedste alternativ ved skivning af ydervæg i kælderen er at bygge en ny væg indvendig. Rejs en væg et par centimeter indenfor den eksisterende kældervæg og sæt afstandsstykker oppe og nede og fastgør syllen og hammerbåndene på disse. Så har du jo sikret dig 100%, hvis du sætter ventileret gulvlister og måske sænker loftlisten (typ skygge liste) 5mm, så du får bevægelig luft rundt om.
Så er det spørgsmålet, om man skal have plade eller ej, det må man vurdere selv.
Personligt ser jeg intet galt med træ, så længe det ikke støder mod noget, det kan suge af.
Skal man smide træ ud for plade, så burde man smide gipsen ud for minerit =)
MVH Michael
Det er væg i direkte forbindelse med ydervæg, det handler om, som jeg tror, du mener med "skive ydervæg".Michael86 sagde:
Præcis som du nævner, har jeg overvejet at sætte regler et stykke fra stenydervæggen.
Det, som jeg så har spørgsmål omkring, er, hvordan man opnår ventilation.
Din løsning bygger på spalte i over- og underkant. Det er en enkel og billig konstruktion, så hvis det anses for at være tilstrækkeligt i kombination med ikke-organiske plader, så ville jeg være supertilfreds.
Er der flere forslag?
Luften står jo aldrig stille. Hvordan vil du gøre med gulvet?
Rev en del af en kældervæg ud som den tidligere ejer havde lavet. Stenuldsisolering mod sten og træregler og spånplade. Lukket, så ingen luft kunne bevæge sig. Dengang var huset ikke omdrænet.
Der var ingen sort skimmel. Kun sur isolering i underkanten. 25 år gammelt. Nu skal man jo aldrig isolere kældervæg indefra. Især ikke uden luft.
Du har jo niveausystem, hvis du er lidt nervøs og vil have mekanisk ventilation bagved =)
Rev en del af en kældervæg ud som den tidligere ejer havde lavet. Stenuldsisolering mod sten og træregler og spånplade. Lukket, så ingen luft kunne bevæge sig. Dengang var huset ikke omdrænet.
Der var ingen sort skimmel. Kun sur isolering i underkanten. 25 år gammelt. Nu skal man jo aldrig isolere kældervæg indefra. Især ikke uden luft.
Du har jo niveausystem, hvis du er lidt nervøs og vil have mekanisk ventilation bagved =)
I netop det rum, hvor vi vil have vægge, der diskuteres, har vi valgt et væg-til-væg-tæppe.Michael86 sagde:
Tæppet er valgt med tanke på, at det skal ligge i en kælder, så det er ikke et "almindeligt" væg-til-væg-tæppe. Det var ikke helt nemt at finde.
I alle de andre rum bliver det konservativt: Klinker, puds og silikatmaling
Under nedrivning af alle indvendige vægge fandt jeg meget sort skimmel bag gipsen.
Det værste sted var næsten helt dækket med sort skimmel ca. 1 meter op fra gulvet.
Konstruktionen var byggestandard i halvfjerdserne: Træregler, stenuldsisolering, dampspærre og gips + tapet.
Det er en risikokonstruktion, det vidste vi fra starten og det stod i protokollen. Så det bliver ikke direkte en overraskelse.
Nu har vi omdrænet og isoleret på ydersiden, som jeg skrev i første indlæg.
Nivell har jeg kigget på, men besluttet ikke at lægge ind. Vi vil sandsynligvis kun have væg-til-væg-tæppe, så længe børnene bruger det som legerum og senere i livet som "fritidsklub". Derefter ryger tæppet ud, og ind kommer klinker.
Derfor anser jeg Nivell for at være "overkill".
Ja, det tror jeg nok alle kan skrive under på.alex86 sagde:
Det, som jeg vil vide, er, hvilke nye konstruktioner der minimerer disse betingelser?
F.eks. har vi været inde på ventilation.
Vi har talt om pladematerialer. Minerit som et eksempel. Kan man få sort skimmel på minerit? Producenterne hævder i hvert fald, at de "er robuste".
Findes der alternativer til Minerit?
At sætte plader vil give visse fordele. En af dem er lydisolering. Rummet bruges i dag som legerum, og om nogle år som "Fritidsrum/teenagerrum". Der vil være meget lyd, musik, videospil. I dag er der mange elektriske rør på væggene, som i så fald skal fræses ind i væggen. Jeg skal også trække installation til 7.1 lyden og fremtidige projektorer.mycke_nu sagde:
Kort sagt. Der er nogle fordele ved at sætte en indervæg op. Men hvis det viser sig at blive unødvendigt meget risiko, bliver det puds, og så må jeg løse de andre dele på anden måde.
Plader af gips eller Minerit vil ikke give dig nogle akustiske fordele, snarere tværtimod ville jeg tro. Eventuelt kan elrørene pudses ind, men det ligger lidt uden for mine begrænsede kundskaber i emnet.
Er enig med mycke_nu. Puds væggen!
Så behøver du aldrig at spekulere på, hvad der gemmer sig bag pladerne. Eventuelle fugtproblemer ses med det samme.
At fræse spor i pudset for at trække VP-rør er ikke særlig avanceret. Det bliver bare lidt støvet.
Så behøver du aldrig at spekulere på, hvad der gemmer sig bag pladerne. Eventuelle fugtproblemer ses med det samme.
At fræse spor i pudset for at trække VP-rør er ikke særlig avanceret. Det bliver bare lidt støvet.
Gips har en lydabsorberende evne. Det fremgår af specifikationen for gips, og er der noget jeg mener at kunne drage entydig konklusion gennem indlæg på dette forum, så er det at gips har en lydabsorberende virkning.mycke_nu sagde:
Dobbeltlag gips (eller en anden plade på bagsiden) mindsker risikoen for - hvad der plejer at blive beskrevet som - "bongo-lyd".
Fra ungdommen og tiden som "garage-musiker" husker man forskellen mellem øvelokalet i skolens beskyttelsesrum (kun sten vægge) samt ungdomsklubbens øvelokale (gætter at det var standard gipsvægge).
Og så kan jeg også lave den endelige test ved at gå ned i et af rummene i kælderen, som nu står tomt med nøgne vægge. Og selvfølgelig hører man en svag "ekko". Det er slet ikke den samme lydoplevelse som det var, før vi fjernede alle indvendige vægge af gips og stenuldsisolering.
Dermed ikke sagt at det ikke kan løses også med pudsede vægge. Der findes andre tricks at tage til. Jeg undersøger alle muligheder.
Hej, der findes kun en sikker løsning (uorganiske materialer, puds, minerit) så er der løsninger, som kan fungere, men det er sværere at sige på forhånd.
Med hensyn til at regla op mod en ydervæg; det er jo ikke kun kapillærsugning, der er et problem. Kondens mod kold ydervæg er et eksempel (ikke helt sammenligneligt, men jeg synes alligevel, det belyser problemet; prøv at trække en rullegardin ned foran et termovindue på en vinterdag og kig på vinduet om morgenen).
Jeg er nok lidt smalsporet, men ifølge mig har organiske materialer ikke at gøre i en gammel kælder.
Med hensyn til at regla op mod en ydervæg; det er jo ikke kun kapillærsugning, der er et problem. Kondens mod kold ydervæg er et eksempel (ikke helt sammenligneligt, men jeg synes alligevel, det belyser problemet; prøv at trække en rullegardin ned foran et termovindue på en vinterdag og kig på vinduet om morgenen).
Jeg er nok lidt smalsporet, men ifølge mig har organiske materialer ikke at gøre i en gammel kælder.