43,644 læst ·
117 svar
44k læst
117 svar
Udfordring - hvem kan bygge den mest omkostningseffektive stillads på paller?
Her kommer nogle billeder taget i morges. Ja, rækværket er ikke perfekt, jeg måtte lappe lidt sammen med det, jeg havde, men det rakte ikke helt. Og stolperne kom desværre på den forkerte måde. Da jeg opdagede det, var det allerede så langt fremme, at det var for besværligt at rette op. Jeg tænkte, at man kunne forstærke det bagefter, men efter at have prøvet med nogle ordentlige hockeytacklinger, syntes jeg ikke, det var nødvendigt. Nyd det! 
Nice! Hvad blev det for højde på den til sidst?
Det der er jo kongeligt! Selvfølgelig kan man bygge eget stillads!! Sådan har man vel gjort i alle tider.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,586 indlæg
Jeg har læst, at man ikke skal skrue, men i stedet sømme, søm plejer ikke at knække pludseligt, men advare først, altså give efter gradvist med diverse knirkende lyde.J Joakim V sagde:Byggede noget lignende af resttræ, da jeg byggede garage. Men jeg brugte brædder i stedet for lastpaller. Godt at tænke på, hvordan man skruer det sammen, så det er let at skrue det fra hinanden, når man skal flytte det til en anden væg. Der er også en risiko for, at træet revner omkring skruerne, hvis træet er for spinkelt. Især ved 25x5 reglerne. Så pas på med det.
Du skal have diagonale tværstivere eller forankre ordentligt i væggen.M Markus P sagde:Hej venner!
Jeg er i gang med et lille husbyggeri derhjemme, og nu hvor det nærmer sig tagarbejde, skal der bygges stillads. Det almindelige er jo at leje et stillads, men nu hvor vejret har været så dårligt, har jeg haft tid til at fundere lidt, og så slog det mig, at det burde være muligt at bygge et selv. Er der nogen, der har prøvet det?
Fordelene ved at bygge et selv er, som jeg ser det, følgende:
- Udgiften bliver måske tilsvarende, men alt materialet kan genbruges.
- En god måde at bruge affaldstræ fra byggepladsen
- Altid sjovt at bygge selv! =)
Jeg har i princippet ubegrænset adgang til paller, så jeg tænkte, at jeg skulle forsøge at bruge dem for at få prisen lidt ned. Jeg forestiller mig noget i denne stil (se vedhæftet billede). Jeg har sparsomt brugt træet så meget, som jeg har turdet. Udfordringen er jo at gøre det så billigt som muligt! =). Træet i billedet er følgende:
grøn - terrassebrædder 28x120
gul - lægte 45x70
rød - lægte 25x5
Hvis man går efter byggmax priser, lander prisen på ca. 1050kr, hvis man køber alt træet nyt. I virkeligheden bruger man selvfølgelig så meget affaldstræ, som man har først. Den tværgående terrassebrædder kan man jo for eksempel erstatte med det længdegående træ i en palle, så slipper man for den udgift, kun at demontere nogle paller.
Nogen der kan finde en bedre løsning for vægpartiet i eksemplet? Og måske vigtigst af alt, ville I turde benytte dette stillads?!![]()
Klik her for at svare