42,161 læst ·
117 svar
42k læst
117 svar
Udfordring - hvem kan bygge den mest omkostningseffektive stillads på paller?
Jeg er ikke helt fortrolig med, at man skal tage chancer med sikkerhed. Man er aldrig alene, når en ulykke er sket, og det på grund af eget "bondförnuft" eller "det sker ikke for mig". Men konsekvenserne, når noget først er sket, overstiger langt den økonomiske besparelse, så er det for sent.
Men alligevel kan jeg adoptere tanken om at bruge materialer, som du uundgåeligt tænker at gøre.
Men et par tips kan jeg give udover dem, jeg har læst om indtil nu, og med en udvikling af ræsonnementerne.
-Sæt pallen på tværs. Dels på grund af stabiliteten og ikke mindst på grund af adgangen til plads, når f.eks. tagrenderne er på plads.
-Hæv pallen, så der bliver et mindre mellemrum mellem tagfod og palle, hvilket letter arbejdet, når I skal op på taget.
-Tæt de stående regler (1,8 m.) med tanke på, at træet er fyldt med knaster og dermed forringer holdbarheden, hvis man mister balancen og træet knækker....
-Træk stilladset forbi gavlene med tanke på, at I også skal lægge råspån, som vil stikke uden for det tænkte stillads.
-Yderligere en længdegående planke, der ligger i en tænkt faldlinje, så man ikke ruller igennem den nedre planke og pallen.
-Og yderligere en planke, der ligger direkte mod pallen, så intet småt går igennem og falder i hovedet på den, der står foran stilladset. Samt se ovenfor.
Held og lykke
Men alligevel kan jeg adoptere tanken om at bruge materialer, som du uundgåeligt tænker at gøre.
Men et par tips kan jeg give udover dem, jeg har læst om indtil nu, og med en udvikling af ræsonnementerne.
-Sæt pallen på tværs. Dels på grund af stabiliteten og ikke mindst på grund af adgangen til plads, når f.eks. tagrenderne er på plads.
-Hæv pallen, så der bliver et mindre mellemrum mellem tagfod og palle, hvilket letter arbejdet, når I skal op på taget.
-Tæt de stående regler (1,8 m.) med tanke på, at træet er fyldt med knaster og dermed forringer holdbarheden, hvis man mister balancen og træet knækker....
-Træk stilladset forbi gavlene med tanke på, at I også skal lægge råspån, som vil stikke uden for det tænkte stillads.
-Yderligere en længdegående planke, der ligger i en tænkt faldlinje, så man ikke ruller igennem den nedre planke og pallen.
-Og yderligere en planke, der ligger direkte mod pallen, så intet småt går igennem og falder i hovedet på den, der står foran stilladset. Samt se ovenfor.
Held og lykke
Åh, mange svar nu =). Har forsøgt at sortere lidt blandt indlæggene og taget til mig, hvad jeg ser som relevant for mit bygge. Opsummerer punkterne nedenfor.
Mvh
- Jeg vil ikke bruge diagonaler på kortsiden, da stilladset er godt forankret i vægprofilerne både oppe og nede, og dermed ikke behøver yderligere forstærkning i den retning.
- Et diagonalstag pr. sektion er tilføjet. Ønsker man, kan man naturligvis bruge flere for ekstra stabilitet, men jeg nøjes med det (medmindre stilladset føles ustabilt, når det er bygget).
- Pallerne er drejet 90°. Det føles jo egentlig indlysende, og sådan burde det også have været fra starten. Tak for input på det.
- Ændret fra terrassebrædder til byggeprofiler for at holde de to længdegående bærere oppe.
- Jeg vil ikke leje et stillads. Jeg har forstået, at mange foretrækker den ekstra sikkerhed, det medfører, og føler man sådan, skal man naturligvis leje et rigtigt stillads. Jeg føler dog anderledes og vil bygge efter den oprindelige plan, men en smule modificeret efter den værdifulde feedback her i tråden.
Mvh
Netop dette med at forankre ting godt og derefter mærke, hvor stabilt det er, og derudfra afgøre, om der er behov for flere diagonalstivere, tror jeg på. Spontant begynder det at se lidt overarbejdet ud. Stående, langsgående, ordentligt fastskruede regler, som pallerne hviler på. Det virker enklere at lade de langsgående regler ligge ned og derefter undlade pallerne. Men du får jo en bredere arbejdsflade på din måde.
Du er ikke bekymret for, at der skal komme en narkoman forbi og stjæle pallen så? Som tidligere lastbilchauffør husker jeg, hvor vigtigt det var at få en tompalle i retur for hver palle med varer, jeg afleverede, og hvordan mistænkelige personer kørte rundt og stjal paller for at sælge.
Haha, nej, det er nok det sidste jeg bekymrer mig forK Kirre2 sagde:
Jeg havde også disse overvejelser men købte til sidst en ny haki 9 meter bred 3 meter høj, 6 meter høj på midten.
16 000:-
Den har tjent sig ret godt ind, har desuden lejet den ud.
Stoler på, at jeg får pengene tilbage, når jeg sælger den.
16 000:-
Den har tjent sig ret godt ind, har desuden lejet den ud.
Stoler på, at jeg får pengene tilbage, når jeg sælger den.
Hej
Jeg byggede en stillads, der nåede op til taget ved taglægning. Jeg byggede det som ensidige savbukke. Benene blev forsynet med trinbrætter og skråstag op mod bukkens saddel. Det blev en meget stabil konstruktion. Med fire af sådanne langs facaden, som blev sømmet fast med sømbånd i facaden, lagde jeg derefter jernstiger mellem bukkene. På stigerne lagde jeg kraftige brædder, som jeg kunne gå godt på. Stigerne blev fastgjort til bukkens saddel. Alt føltes meget stabilt og sikkert. De blev dog kun brugt af mig selv.
Jeg byggede en stillads, der nåede op til taget ved taglægning. Jeg byggede det som ensidige savbukke. Benene blev forsynet med trinbrætter og skråstag op mod bukkens saddel. Det blev en meget stabil konstruktion. Med fire af sådanne langs facaden, som blev sømmet fast med sømbånd i facaden, lagde jeg derefter jernstiger mellem bukkene. På stigerne lagde jeg kraftige brædder, som jeg kunne gå godt på. Stigerne blev fastgjort til bukkens saddel. Alt føltes meget stabilt og sikkert. De blev dog kun brugt af mig selv.
Mats-S
Byggeveteran
· Sollentuna
· 3 327 indlæg
Mats-S
Byggeveteran
- Sollentuna
- 3,327 indlæg
grøn - ok med tøven
gul - for svagt, 45X95 skal det være
rød - helt ad helvede til alt for svagt, brug mindst 20X95
Lastpallerne - stor risiko for at træde forkert i de store sprækker, læg en plade til at gå på ... ikke helt sjovt at falde på denne stilling.