M Markus P sagde:
Ok, så tester vi en ny variant. Det mest sparsommelige byggeriet kan vi nok være enige om, at Violina tog hjem prisen for, dvs med kun lastepaller, men rent praktisk er det jo knap gennemførligt, især da jeg ikke kan komme til med bil ved dette byggeri. Svært også på ujævnt underlag. Så den variant bliver det ikke.

Jeg har taget til mig af kritikken og tilføjet et kryds, og også ændret konstruktionen en smule. Denne er lettere at bygge da den ikke er afhængig af cc-målet på vægstolperne. Tror vi begynder at nærme os den bedste lastepalløsning med hensyn til faktorerne stabilitet, økonomi og bygbarhed.

Stadig skeptisk?

Jeg ville ikke tøve med at gå på den, tror dette bliver stabilt så ind i norden, men på den anden side har jeg aldrig før forsøgt mig med at bygge en stillads, så dette er jo luksus uanset ;). Nu er man jo dog ikke 20 år længere så udfordringen med at klatre rundt som en abe blandt spær og midlertidigt opsatte trin tiltrækker ikke helt som før.
På denne konstruktion er bomlaget den forkerte vej, kun tre tynde brædder i pallen der optager hele lasten. Du skal vende pallerne 90gr i stedet for.

• Synes
Markus P og 1 anden
  • Laddar…
H HerrP sagde:
[link]. Måske de kan give dig flere tips på løsninger?
Hm.....
Fik denne fejl på dit link "Error code: SSL_ERROR_BAD_CERT_DOMAIN"

Sittställning
M MrMagic sagde:
På denne konstruktion er bomlaget på den forkerte måde, kun tre tynde brædder i pallem som tager hele lasten. Du skal dreje pallerne 90 grader i stedet.
Præcis min tanke, det bliver bare en masse ekstra mtrl som ikke bidrager til konstruktionen

Hej! Jeg synes det er sjovt, at du tænker lidt uden for boksen. Jeg er lidt ligesom dig, hvis det bare er til eget brug, og jeg kan stå og trække og rive i det uden at det flytter sig, så er jeg okay med det. Skal der op nogle større laster, paller med tagsten eller lignende eller fagfolk/venner, så er jeg betydeligt mere skeptisk, da du står som ansvarlig. Det er min mening, men intet som påvirker fysikken bag det hele, kun at jeg ville føle skyld, hvis der sker noget.

Nu til det sjove i spørgsmålet. Hvordan kan det blive bedre stabilere!
1. Som tidligere nævnt. Så lange skråstivere som muligt. Ud fra dit tilfælde tror jeg, det er svært at finde noget, der går hele vejen, men jo længere ud i hjørnerne du får det, jo bedre.
Byggtegningsdesign af en konstruktion med tværstænger og stivere, viser brugen af trekanter til stabilisering af strukturen.
2. Som tidligere skribent nævnte, så er paller stærke på længden, fordi hver "ski" bliver lidt som en bjælke. For at løse det ville jeg nok have en stående regel i midten på hver palle og ikke kun på de to yderste ski. Alternativet er, at du gør det hele lidt dybere og stopper pallerne på tværs. På den måde får du god styrke i pallen (forudsat som du skriver, at pallerne er af god kvalitet). At tænke på også er, at man lægger pallerne, så kraften ikke rammer de bærende bjælker mellem "klodserne" i "skiene".
Diagram over en EUR-palle, der viser dimensioner og konstruktion. Pilen peger på vigtige strukturer for stabilitet. Viser EPAL/EUR-mærkninger til venstre.
3. Beskyttelse, så man ikke glider. Min erfaring er, at paller, der bliver våde, kan blive frygteligt glatte. Forslagsvis placerer du en trall på indersiden af stolperne, der går hele vejen. Alternativt skruer du en regel både på inden- og ydersiden af pallernes overside, så du får glidebeskyttelse på begge sider, der desuden giver dig et lag mere til at holde pallerne godt sammen, som nemt kan skrues af bagefter. En 3D-model af et stillads med træplatforme og diagonale støttebjælker, samt vertikale og horisontale elementer for stabilitet. Byggestillads illustration med træramme, krydsarmerede røde stivere og blå platforme, står på en grå base. Øverste grønne rækværk og støttevægge ses.
Det er, hvad jeg kan komme på her på morgenkvisten under morgenmaden i hvert fald. Og igen. Hvis du har spild, så montér alt, hvad du kan finde på diagonalen, så får du en kraftig fin stilling. Trekanter er guds gave for stabile byggerier.

• Synes
H_kan@88 og 3 andre
  • Laddar…
Jeg gjorde sådan her, da vi byggede. Fungerede kanon, havde tre styk.

• Brunt træhus under konstruktion med hjemmelavet stillads foran vinduer.
  • Synes
Dortmunder DAB og 4 andre
  • Laddar…
M Markus P sagde:
Vet ikke, burde de det? Føles som at det burde være ligegyldigt. Er en sektion vridstiv så burde hele siden blive det.
Helst en stræbe over hele siden, alternativ en i hver celle på langsiden. Som jeg ser det har du lige nu bygget et korthus.

• Synes
hanson#16
  • Laddar…
Lavede en stativ, der er fastgjort til huset. Meget stabil! Hvorfor udstyrer man ikke huset med beslag fra starten?

• Stativ monteret på husvæg med træramme og metalstige ved siden af, omringet af frodigt grønt.
  • Synes
  • Vred
Bo Rås og 3 andre
  • Laddar…
K
Jeg ville ikke have været bekymret for, at pallen ikke fik støtte i midten. Men på den anden side koster det ikke meget at sætte en regel der med..

• Synes
gs242
  • Laddar…
Kør med 45mm virke i stedet for pallerne.
Skru med 6x90 skruer.
Den indre stolpe kan skrues i spærret.
Målbillede se indlæg #65

Ud og byg i stedet for at sidde på et forum og spåne.

//AA

M Markus P sagde:
Smart! Bliver jo en gal mængde paller at slæbe derhen dog, men man kunne jo sætte paller stående på kortsiden som mellemlager, det kunne have fungeret =)
Hvis man har en venlig nabo med læsser og pallegafler, så er det gjort på en time. :-)

Jeg arbejder som stilladsmontør og bliver skrækslagen, når jeg ser nogle af konstruktionerne her. Jeg ville have satset på at leje et rigtigt stillads, det er dumt at spare på sikkerheden. Vi ville have taget ca. 700kr i grundgebyr og derefter ca. 70kr/dag for det stillads.

• Synes
twoody og 4 andre
  • Laddar…
Det eneste oprindelsesforslag gør er at erstatte gangbrættet med lastpaller og introducere en skruet samling ved hver stolpe, som desuden er lidt tricky at få til på en "kvalitetssikret" måde.
Jeg tror, jeg vælger de traditionelle gangbrætter.

• Synes
Christer165
  • Laddar…
Byggeri af træstillas foran et hus med rødt tegltag, krydsstivere og stående stolper, del af renoveringsprojekt.
Jeg har bygget med reglar og planker.
Stående 45x90, underslag 45x70, gangplanker 45x220, så en del 22x95 som kryds og rækværk. Vognbolt mellem reglar, kryds og rækværk, gangplanker skruet. Det ses ikke så godt på billedet, men der er krydsstag i alle tre plan. Den længste regl er 5,10 m, den højeste gangplanke på ca. 4,20. De to midterste inderste stolper er skruet i væggen også.

Jeg borede huller hver meter i reglarne og plankerne, samt med 283 cm afstand i krydsene, så det er let at bygge om stilladset til en anden størrelse/højde/bredde og få alle dele til at passe.

Jeg anbefaler krydsstag i alle plan. Det gør stilladset rigtig stabilt.

• Synes
Bo Rås og 2 andre
  • Laddar…
nino nino sagde:
Problemet er vel, at ikke alle har 100' (hvis man har brug for model stor) til et stillads, når man samtidig skal bygge/renovere.
Men selvfølgelig kan man få sin "leje" gratis ved at gøre sådan
Det behøver ikke koste så meget. Mit stillads var 170 m2 og kostede 17.000:- jeg solgte det for 19.000:- efter at have haft det i et år.

• Synes
nino
  • Laddar…
M Markus P sagde:
Det er desuden ikke helt enkelt eller risikofrit at bygge en haki-ställning eller tilsvarende på egen hånd.
HAKI er letbyggede selv på egen hånd. Købte en brugt, billig for mange år siden og solgte den for samme sum for 2 år siden. Der er mange af dem på markedet. Brugte paller lidt på et byggeri, men det var for besværligt og tog for meget tid. Derefter ville jeg være sikker, når vi belastede med murblockoch maskiner. Ikke svar på dit spørgsmål, men et tip om at komme billigt uden om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.