43,648 læst ·
117 svar
44k læst
117 svar
Udfordring - hvem kan bygge den mest omkostningseffektive stillads på paller?
Jeg har et eller to billeder til, men jeg kan tilføje, at de flyttede trucken nu og da, så de kunne nå. Svajigt værrejohn68 sagde:
Hvis I synes, dette er bemærkelsesværdigt, skulle I have set det, da de byggede den nye lagerhal.
Ingen seler eller stilladser. Tilsvarende den, I ser på billedet.
snuttjulle sagde:
Jeg mener, at prisen samlet bliver lavere, hvis man får penge for udmærkede paller og måske endda tilovers til andet end gangdelen på stilladset. Har selv flere gange forsøgt at bruge gratis materiale til at lave noget billigt, men det er i sidste ende blevet dyrere end at købe det rigtige med det samme. Men hvis det kun handler om netop at bruge paller, så fyld hele vejen op og sikre dem efterhånden med det, du har tilgængeligt.
Jeg har arbejdet en del på stilladser ifølge det system, som trådstarten foreslår. Spikrede af hjemsavede bjælker. To-tommer planker til resten og brædder til skråstivere. To-tommer planker at gå på. Det fungerer godt, hvis man ikke sparer på materialet. Man kan bruge rundtræ direkte fra skoven til stolper, hvis man vil, så man sparer på planker.
Jeg mener, at stilladser skal sømmes med blank trådnegl. Skruer er farlige, for de kan udmatte og briste uden varsel, når konstruktionen svigter, og hjemmespikkede stilladser svigter altid en smule.
I de senere år har jeg anskaffet brugte haki-stilladser lidt ad gangen. Mest kasserede dele, der kan repareres, men som kunne fås til skrotpris. Tanken er, at der skal være færre træstilladser i fremtiden.
Jeg mener, at stilladser skal sømmes med blank trådnegl. Skruer er farlige, for de kan udmatte og briste uden varsel, når konstruktionen svigter, og hjemmespikkede stilladser svigter altid en smule.
I de senere år har jeg anskaffet brugte haki-stilladser lidt ad gangen. Mest kasserede dele, der kan repareres, men som kunne fås til skrotpris. Tanken er, at der skal være færre træstilladser i fremtiden.
Sortarbejdere? Ingen fornuftig person ville stille sig på en truck uden rigtig kurv. Modvægtstruckere svajer alt for meget, selvom du har godkendt kurv der 5 meter oppe.john68 sagde:
På sådanne billige byggefirmaer, der er populære blandt kunderne, er det helt normalt at stå på bagsiden af gravemaskineskovlen og arbejde 6 meter eller mere over jorden.
Jeg bandt et reb om livet og fastgjorde det til gravemaskinearmen for at have en slags sikkerhed, og fik en to-timers skideballe af pladschefen for det med trusler om lønnedgang, fordi jeg var for fej og ikke arbejdede effektivt. Nogle uger senere sagde jeg op og begyndte på en byggeplads, hvor jeg fik lov til at sømme mine egne træstilladser.
Jeg bandt et reb om livet og fastgjorde det til gravemaskinearmen for at have en slags sikkerhed, og fik en to-timers skideballe af pladschefen for det med trusler om lønnedgang, fordi jeg var for fej og ikke arbejdede effektivt. Nogle uger senere sagde jeg op og begyndte på en byggeplads, hvor jeg fik lov til at sømme mine egne træstilladser.
Ja de var virkelig ingen kollektiv overenskomst der. Kiggede en ekstra gang. De har kun stablet 15-16 paller og så sømmet "rækværk" ? Så ikke om den høje stabel var sikret på nogen måde.john68 sagde:
"Kurven" øverst sidder sammen med spændebånd rundt om, hvis jeg husker rigtigt. Måske nogen søm også...Rkarlsson sagde:
Man udstyrer ikke huset med beslag netop for at folk ikke skal bygge den type stilladser. Du føler, at den er "meget stabil" og tilføjer belastninger hen ad vejen som du ikke har bæreevneberegnet, bliver lidt uforsigtig og før du når at tænke "sparede penge" ligger du på jorden og nyder lidt refleksion i venten på en ambulance.S Sven E-sson sagde:
Den protesterer over et dårligt certifikat.R rehn sagde:
Du skal trykke på "Advanced" og bekræfte, at du vil følge linket alligevel.
Det er en helt sikker gu.se-adresse og leder direkte til PDF'en, du vil have. For dem der har misset det: httpswww.hantverkslaboratorium.gu.se/digitalAssets/1382/1382930_rapport-trastallningar-2011-web.pdf er en fuldstændig rapport om at bygge en byggestillads af træ i henhold til gældende krav (se rapporten for specifikation af hvilke krav).
Til OP:
Jeg siger som så, at for alt i verden på en egen stillads. Hele vores huse er regelkonstruktioner med ordentlige fastgørelser, som så belastes med flere ton værdi i tagsten og gipsskiver og alt hvad det bliver. Hvorfor skulle så en ordentligt dimensioneret og bygget midlertidig regelkonstruktion lige ved siden af huset pludselig være livsfarlig?
MEN: jeg siger som andre, skip pallerne. Uanset hvordan man bærer sig ad, bliver det bøvlet som bare fanden, når man skal montere op/ned dem, og selvom de i teorien er godkendt til 1500kg, så vil de aldrig være sikrere på stilladset end sin fastgørelse.
I rapporten bruger de 45 x 145 som "gulv", og jeg ville have gjort det samme. Pengene du sparer på paller vil ikke føles pengene værd, når du indser, hvor frygteligt besværligt det var.
I min ubly ungdom byggede jeg en yderst midlertidig stillads af bare 45 x 95 regel og 25 x 120 yderpanel. Panelet forbandt jeg alle tre brædder med hinanden med tværgående ribber af kasseret lockpanel. Selv støtter var af lockpanel og skruet i ca 70 cm lange stykker 45 x 45 regel ordentligt neddrevet i jorden med slædehammer. Nu var dette kun i 1,5 meters højde. Men alligevel; næsten kun genbrugstømmer fra et revet plankeværk, kun anchor skruer og 5,4 x 70 terrasse skruer. Stærk som bjerget, lidt svigt i panelet bare.
Tænk så, at man gør det ordentligt i henhold til rapporten ovenfor. Gennemgående C24-klassificeret tømmer, alt fastgjort med 8 x 70 sekskantede skruer med flange.
I øvrigt hævder de i rapporten, at C24-klassificeret tømmer ikke skulle være let at få i handelen, var det sådan i 2011? Den påstand lyder meget mærkelig i dag.
Byggede stillingen i dag, synes ikke det var specielt besværligt. At hive pallerne op var jo i særklasse det, der gik hurtigst, tog et kvarter cirka. Meget stabilt blev det desuden. Næsten latterligt stabil. Havde det ikke været fordi, at jeg skal have venner til at hjælpe mig med taget, havde jeg nøjedes med en meget enklere konstruktion.torparavgrund sagde:
Totalomkostningen blev 0 kr, da jeg lykkedes med at bygge det hele af kasserettræ fra dette og tidligere projekter