43,648 læst ·
117 svar
44k læst
117 svar
Udfordring - hvem kan bygge den mest omkostningseffektive stillads på paller?
M Markus P sagde:Jo, det er sandt som du siger, at pallen udnyttes dårligt og meget af træet er unødvendigt. Samtidig har jeg som sagt testet at stille en palle op for at tjekke stabiliteten, og den føltes meget stabil. Men egentlig havde det måske været bedre at afmontere træet i pallerne og bruge dem som planker på tværs af bærere.
At smide pallerne op på stilladset er jeg dog ikke så bekymret over, såå tunge er de ikke. For et par uger siden smed jeg og naboen limtræsbjælken op i rygningen, 115x360x6500, med håndkraft og uden nogen stillads overhovedet. Med den erfaring i baghovedet føles alt andet så meget lettere![]()
Ja, nej, idiotarbejde er jeg selv vant til, så at kaste paller op er ingen problem sådan set. Jo mere vægt du sætter op i højden, jo mere vridstyrke har du brug for. I princippet ser det ud som om du sætter det meste af vægten af stilladset deroppe.
Men egentlig så føles dette overflødigt .. kopier et allerede vindende koncept, så er du hjemme
Medlem
· Västra Götaland
· 55 indlæg
Brormand byggede egen stillads fungerede perfekt. Han brugte den selv, da han byggede sit hus. Stabil og god.
Eneste er vel, at et stillads man lejer er skabt og afprøvet til det job det skal bruges til. Belastning, sikkerhed mm. Når man bygger selv, må man selv tænke på sikkerhed, holdbarhed. Klarer man det, ser jeg ingen problemer.
Skal nogen anden stige op på den, skal de være bevidste om, hvad de går på, der er jo risici ved store højder.
Eneste er vel, at et stillads man lejer er skabt og afprøvet til det job det skal bruges til. Belastning, sikkerhed mm. Når man bygger selv, må man selv tænke på sikkerhed, holdbarhed. Klarer man det, ser jeg ingen problemer.
Skal nogen anden stige op på den, skal de være bevidste om, hvad de går på, der er jo risici ved store højder.
Interessant, selvfølgelig skal du bygge din stilling.
personligt havde jeg erstattet pallerne med noget som 45*145 og fjernet det ”brune” skråtstag du har mellem de stående reglar, så får du en mere stabil stilling som er lettere at montere.
Så ville jeg sætte et skråtstag 45 grader mellem hvileplanet og den stående reglar.
balksko er enkle at bruge til fastgørelse i væg
personligt havde jeg erstattet pallerne med noget som 45*145 og fjernet det ”brune” skråtstag du har mellem de stående reglar, så får du en mere stabil stilling som er lettere at montere.
Så ville jeg sætte et skråtstag 45 grader mellem hvileplanet og den stående reglar.
balksko er enkle at bruge til fastgørelse i væg
Naboen kiggede på at leje alu stillads fra de store udlejere. Det endte med, at han købte et tilsvarende stillads fra Polen til lavere pris end hvad lejen ville koste. Da han var færdig med stilladset, blev det solgt med fortjeneste.
Jeg kan varmt anbefale at leje stillads og spare penge på noget andet i stedet. Dyrt, ja det er det. Har selv arbejdet en periode og bygget stillads og synes, at priserne på denne type er urimeligt dyre, men trods det ville jeg alligevel anbefale det. Man får en meget mere sikker arbejdsplads. Pengene man sparer på hjemmebyggeri er spildt, hvis noget giver efter. Systemstillads som Haki er beregnet til alle tænkelige belastninger. Jeg lægger ingen vurderinger i, hvordan du vælger at gøre det, men anbefaler alligevel stærkt at undgå hjemmebyggeri over to meter.
Selvom det ikke var det, der var spørgsmålet.N Nisken sagde:
Så gjorde jeg det samme. Absolut det bedste.
Vi købte et Hakistillads til at sætte op rundt om hele huset brugt for 25000 kr. Det blev også brugt til min brors byggeri. Vi overvejede at bygge det af solide reglar, men det ville ikke have været meget billigere...nino sagde:
Men hvor meget stillads kan man leje for 100.000 kr, og hvor længe? For 100.000 kr burde man kunne købe et nyt Hakistillads.
Nej, jeg havde ikke arbejdet på den der.
For mange år siden arbejdede jeg på en byggeplads, hvor de havde bygget en god stabil stillads af træ. Jeg lastede op tagsten til taget og havde lagt op nogle bunker, da hele stilladset styrter 9 meter ned foran mine fødder. Jeg står mirakuløst tilbage oppe på en lille del af gulvet, som ikke er styrtet.
Konstruktionen var nok helt ok, men fastgørelsen af de reglar som gangbrædderne lå på havde givet efter. Selvfølgelig kan det løses, men risikoen for at man overser en detalje er stor. Så jeg havde ikke gået på din stillads, hvis jeg ikke havde bygget den selv.
/Tom
For mange år siden arbejdede jeg på en byggeplads, hvor de havde bygget en god stabil stillads af træ. Jeg lastede op tagsten til taget og havde lagt op nogle bunker, da hele stilladset styrter 9 meter ned foran mine fødder. Jeg står mirakuløst tilbage oppe på en lille del af gulvet, som ikke er styrtet.
Konstruktionen var nok helt ok, men fastgørelsen af de reglar som gangbrædderne lå på havde givet efter. Selvfølgelig kan det løses, men risikoen for at man overser en detalje er stor. Så jeg havde ikke gået på din stillads, hvis jeg ikke havde bygget den selv.
/Tom
Du kan ju heller inte ha pallarna mot väggen som skissen visar. Du måste utanför takfoten om du skall kunna få plats att jobba.M Markus P sagde:Hej vänner!
Håller som bäst på med ett litet husbygge hemma, och nu när det vankas takarbete så ska det byggas byggställning. Det vanliga är ju att hyra en ställning, men nu när det har varit så dåligt väder så har man ju haft tid att fundera lite, och då slog mig tanken att det borde gå att bygga en själv. Någon som testat?
Fördelarna med att bygga en själv är, som jag ser det, följande:
- Kostnaden blir kanske likvärdig, men allt material kan återanvändas.
- Ett bra sätt att använda spillvirke från byggarbetsplatsen
- Alltid kul att bygga eget! =)
Jag har i princip obegränsad tillgång på lastpallar så jag tänkte att jag skulle försöka använda dem för att få ner kostnaden en smula. Jag tänker mig något sånt här (se bifogad bild). Jag har snålat på virket så mycket jag har vågat, utmaningen är ju att det ska bli så billigt som möjligt! =). Virket i bilden är följande:
grön - trall 28x120
gul - regel 45x70
röd - läkt 25x5
Om man går efter byggmax priser så landar priset på ca 1050kr om man köper allt virke nytt. I själva verket använder man ju såklart så mycket spillvirke man har först. Den tvärgående trallen kan man ju tillexempel byta ut mot det längsgående virket i en lastpall, så skippar man den kostnaden, bara att demontera några lastpallar.
Någon som kan komma på en bättre lösning för väggpartiet i exemplet? Och kanske viktigast av allt, hade ni vågat gå på denna byggställning?!![]()
M Markus P sagde:Ok, då testar vi en ny variant. Snålaste bygget kan vi nog vara överens om att Violina tog hem priset för, dvs med bara lastpallar, men rent praktiskt är det ju knappt genomförbart, särskilt som jag inte kommer till med bil vid det här bygget. Svår också på ojämnt underlag. Så den varianten blir det inte.
Jag har tagit till mig av kritiken och lagt till ett kryss, och även ändrat konstruktionen en smula. Denna är enklare att bygga då den inte är beroende av cc-måttet på väggreglarna. Tror vi börjar närma oss den bästa lastpallslösningen med hänsyn till faktorerna stabilitet, ekonomi och byggbarhet.
Fortfarande skeptisk?
Jag skulle då inte dra mig för att gå på den, tror detta kommer bli stabilt så in i norden, men å andra sidan har jag aldrig ens bekymrat mig med att bygga en ställning förr, så detta är ju lyx oavsett. Nu är man ju dock inte 20 år längre så utmaningen att klättra runt som en apa bland takstolar och provisoriskt uppsatta steg lockar inte lika mycket som förr.
Leder selv efter stilling, har brug for ca. 10x10m. Regner med at det koster mindst 15' at leje en måned og så er jeg kun færdig med den ene side... Jeg leder sikkert de forkerte steder, for så billige stillinger finder jeg ikke, ellers havde jeg købt for længstK Kallebo sagde:Vi købte hakistilling til at sætte op omkring hele huset brugt for 25000 kr. Blev også brugt til brors byggeri. Vi overvejede at bygge den af solide reglar, men det ville ikke have været meget billigere...
Men hvor meget stilling kan man leje for 100 000 kr, hvor længe? For 100 000 kr burde man jo kunne købe en ny hakistilling