42,234 læst ·
117 svar
42k læst
117 svar
Udfordring - hvem kan bygge den mest omkostningseffektive stillads på paller?
Jeg ser to store fordele ved egenbygget generelt:
- Den koster ikke noget, hvis den bare står, når det regner osv. Det kan blive ret stressende, når en stillads står ubenyttet og tærer på budgettet.
- Hvis man nu ejer for at få fordelen ovenfor, når man er færdig, så står man ikke med et stort stillads, man skal forsøge at aflæsse på blocket, men man har lidt træ, man enten kan gemme til fremtiden eller nemt skille sig af med.
Egenbygget er ikke noget problem i sig selv. Det er bare at tage fat lidt ekstra. Det er pallerne jeg er i tvivl om. En palle holder sikkert, hvis man sætter en tung kasse på den, men med tanke på skidttræet og den moderate kvalitetskontrol gør, at man selv på en "fin" palle kan have brædder, der er dårlige. Selvom jeg nok ikke ville falde ned, ville en knækket brædde gøre, at jeg ville være nødt til at skifte bukser.
Forstår ikke helt, hvad du mener. Hvad er det for planker, du sigter til? Kan du skitsere det måske?Okarlsson sagde:
Jeg ser to store fordele ved hjemmebygget generelt:
Jeg synes, din idé er god, men jeg ville lave en ændring, så man kan bruge andet end lastpaller at gå på, i tilfælde af man skulle stå uden paller. F.eks. gøre konstruktionen sådan, at hvis man lægger en sektion med planker i stedet for en palle, kommer pallens "trall" i niveau med plankerne.
- Det koster ingenting, hvis det bare står, når det regner osv. Det kan blive ret stressende, når en stillads står ubenyttet og æder af budgettet.
- Hvis man nu ejer for at få fordelen ovenfor, når man er færdig, står man ikke med en stor stillads, man skal forsøge at læsse af på blocket, men man har lidt træ, man enten kan gemme til fremtiden eller nemt skaffe sig af med.
Godt illustrationer! Hvilket program er blevet brugt til at lave billederne?
Selvom du ikke efterspørger dette specifikt, anbefaler jeg denne, hvis du skal bygge stillads.
Jeg brugte mig af denne afhandling i sommer til projekt i sommerhuset.
https://www.hantverkslaboratorium.gu.se/digitalAssets/1382/1382930_rapport-trastallningar-2011-web.pdf. Måske kan de give dig flere tips til løsninger?
Jeg brugte mig af denne afhandling i sommer til projekt i sommerhuset.
https://www.hantverkslaboratorium.gu.se/digitalAssets/1382/1382930_rapport-trastallningar-2011-web.pdf. Måske kan de give dig flere tips til løsninger?
Interessant læsning! Dog en smule over projektets ambitionsniveau =). Mit normale problem, når jeg bygger, er, at jeg ALTID bygger FOR stabilt. Unødvendigt stabilt. Denne gang tænkte jeg, at jeg ville forsøge at gøre det modsatte og virkelig tænke igennem, hvorfor hver bræt og støtte sidder, hvor de sidder, samt ikke gøre dem tykkere end nødvendigt. Man skal tage fat i sine dæmoner, siges det...
Min erfaring fra arbejdet er en anden end din. Vi kasserer en hel del fuldt godkendte EUR-paller, netop fordi de er bygget af for dårligt træ, og vi vil ikke risikere noget. Men det hører ikke til diskussionen. Du spurgte, om andre på forumet ville turde bruge den, og jeg har svaret, hvad jeg synes.M Markus P sagde:
Byggede noget lignende af resttræ, da jeg byggede garage. Men jeg brugte råspont i stedet for paller. Det er godt at tænke over, hvordan man skruer det sammen, så det er nemt at skrue fra hinanden, når man skal flytte det til en anden væg. Der er også en risiko for, at træet revner omkring skruerne, hvis træet er for svagt. Især ved 25x5 reglerne. Så vær forsigtig med det.
Det er helt ok, alle meninger tæller. Ville mest pointere at det er jo en forudsætning for stilladset at paller af god kvalitet vælges ud.Hep sagde:
Det er jo derfor, man også skal sætte dem sammen med tværstivere..Rkarlsson sagde:Stablede eu paller er ustabile i højden. Laster masser af paller, men jeg ville aldrig have stået oppe på 15 paller og arbejdet, fordi det bliver for ustabilt.
I øvrigt er maxvægten på en eupall 1500 kg, så de kan jo holde til relativt meget. Men at bygge et stillads havde jeg personligt aldrig gjort.
De højeste stakke, jeg har brugt som arbejdsplatform, var 23 i højden, fungerer fint.
Ja det er jo på egen risiko. Jeg ville aldrig gå op på en =) Stak 10 stabler i går, 1 var med "nye" perfekte paller. Lidt ældre paller bliver lidt skæve og ustabile. Plejer at løfte ned fra 4,5 meters højde, og det er lige spændende hver gang det blæserViolina sagde:
Men så skal man jo være omhyggelig med, at man ikke har folk som arbejder sort på sit hjemmebyggeri, så går du imod alt muligt.
Flytter man den langsgående regel under den tværs, og gør den tværs lige så høj som en EU-palle, så kan man variere mellem at lægge EU-paller eller planke uden at det bliver niveauforskelle.M Markus P sagde:
Selv ville jeg føle, at risikoen for skader ville være størst, når man prøver at få pallen op til den rette højde. Sælg dem og køb god råspont for pengene i stedet. Lettere at få på plads.