snuttjulle snuttjulle sagde:
Selv ville jeg føle, at risikoen for skader ville være størst, når man forsøger at få pallen op til den rigtige højde. Sælg dem og køb god råspont for pengene i stedet. Lettere at få på plads.
Nå, det er jo din mening, men nu handler tråden jo ikke om det, men om hvordan man kan gøre det med lastpaller for at tjene en skilling. At bygge en træstruktur uden begrænsende faktorer er jo ikke specielt svært. Så gør man foreslået som i rapporten HerrP linkede til (udmærket læsning).

• Synes
ja_visst
  • Laddar…
Jeg mener, at prisen totalt bliver lavere, hvis man får penge for fremragende palle og måske endda har lidt til overs til andet end gangdelen på stativet. Har selv flere gange forsøgt at bruge gratis materialer for at lave noget billigt, men det er i sidste ende blevet dyrere end at købe rigtigt direkte. Men hvis det bare handler om at bruge palle, så fyld op hele vejen og sikre dem efterhånden med det, du har til rådighed.

Fulkemisten
Men altså hvad koster en stillads? Sammenlignet med en arm eller ben eller livet?

• Synes
Noramasen og 4 andre
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten sagde:
Men altså, hvad koster en stillads? Sammenlignet med en arm eller ben eller livet?
Skal man være lidt hård, så er det ikke sikkert, at noget af det, du nævner, koster noget som helst. Dumt stadig, selvfølgelig. Men min pointe er, at for nogle er det at spare penge værd meget risikotagning.

Fulkemisten Fulkemisten sagde:
Men altså hvad koster en ställning? Sammenlignet med en arm eller ben eller livet?
Det er lidt for kategorisk at få det til at lyde som om, at en købt ställning er hele forskellen mellem sikkert og usikkert. Man kan falde ned og slå sig fra hvilken som helst ställning.

• Synes
Joak og 4 andre
  • Laddar…
Altså jeg orker det ikke... Må man være negativ eller bruge pegepinden for at deltage i en diskussion? Kedelig indstilling mange har, at jeg vil bygge et faldefærdigt korthus kun fordi jeg ikke vil leje en stillads. Det KAN faktisk lade sig gøre at løse ting på andre måder end hvad der er praksis i byggebranchen, også uden at skade sig eller dø.

Jeg er ikke spor bekymret for at stilladset ikke bliver stabilt når jeg er færdig, uanset hvordan jeg vælger at bygge det. Jeg er altid grundig og omhyggelig. Ville mest have nogle tips og idéer for at videreudvikle grundtanken. Hvis I ikke har noget at bidrage med andet end bekymring for min eventuelle pludselige bortgang, så behøver I ikke at besvære jer. Tak.

• Synes
Sthlm1891 og 18 andre
  • Laddar…
A Avemo sagde:
Det er lidt vel kategorisk at få det til at lyde som om, at en købt stillads er hele forskellen mellem sikkert og usikkert. Man kan falde ned og slå sig fra hvilket som helst stillads.
Det er desuden ikke helt enkelt eller risikofrit at bygge en haki-stillads eller tilsvarende på egen hånd.

• Synes
Tom_N og 3 andre
  • Laddar…
M Markus P sagde:
Ok, så tester vi en ny variant. Snærrigste bygningen kan vi nok være enige om, at Violina tog prisen for, dvs. med bare lastpaller, men rent praktisk er det jo næppe gennemførligt, især da jeg ikke kan komme til med bil ved denne bygning. Svær også på ujævnt underlag. Så den variant bliver det ikke.

Jeg har taget til mig af kritikken og tilføjet et kryds, og også ændret konstruktionen en smule. Denne er nemmere at bygge, da den ikke er afhængig af cc-målet på vægreglerne. Tror vi begynder at nærme os den bedste lastpalleløsning med hensyn til faktorerne stabilitet, økonomi og bygbarhed.

Stadig skeptisk?

Jeg ville da ikke tøve med at gå på den, tror dette vil blive stabilt så ind i Norden, men på den anden side har jeg aldrig overhovedet bekymret mig med at bygge en stillads før, så dette er jo luksus uanset ;). Nu er man jo dog ikke 20 år længere, så udfordringen med at klatre rundt som en abe blandt tagstole og midlertidigt opstillede stiger tiltrækker ikke lige så meget som før.
Burde ikke skråstiverne være i de yderste felter :surprised:

Jeg prøver ikke at pege fingre eller være negativ, men bare tænke på en anden måde. Selv ser jeg det som en stor ulempe at skulle løfte tunge EUpaller til den højde og vil give den tanke, så du ikke begynder byggeriet og opdager, at det ikke bliver godt. Min tanke, da jeg kun læste teksten, var at du skulle bruge pallen i den nedre del af stativet som afstivning i en retning, da de er ret stabile over diagonalen.

Men bliver du bare sur, når jeg ikke kommer med rene heja-råb, så glem det da.

• Synes
LMC400
  • Laddar…
Sittställning
M Markus P sagde:
Altså jeg orker ikke... Må man være negativ eller trække pegepinden frem for at deltage i en diskussion? Trist indstilling mange har, at jeg vil bygge et faldefærdigt korthus bare for at jeg ikke vil leje en stiger. Det GÅR faktisk at løse ting på andre måder end, hvad der er praksis inden for byggebranchen, også uden at skade sig eller dø.

Jeg er ikke det mindste bekymret for, at stigen ikke bliver stabil, når jeg er færdig, uanset hvordan jeg vælger at bygge den. Jeg er altid grundig og detaljeret. Ville bare have lidt tips og idéer for at videreudvikle grundtanken. Har I ikke noget at bidrage med mere end bekymring for min eventuelt pludselige bortgang, så behøver I ikke besvære jer. Tak.
Jeg er 100% enig med dig, eller ja næsten ;)

Spontant tænker jeg, at pallerne er tunge og besværlige at håndtere i den højde, og jeg havde nok lagt mere energi på selve vridstabiliteten og sådan. En lille bjælke holder let en persons vægt, men jeg tænker måske, at vægten af pallerne i højden kan blive lidt for meget, hvis det skulle blive lidt vaklende? Svært at sige, før man har prøvet.

Bliver det ikke lidt som om, at den øvre del af pallen er det, der faktisk holder noget, og kuberne og den nedre del ikke direkte bidrager til noget?

Jeg havde kørt på og lagt til efterhånden, som man mærker, hvor det er nødvendigt.

Sådan så det ud i Kina, da jeg var der, troede jeg havde et billede af en monteret, men desværre.

• Bambusstænger stablet på en gade i Kina ved nat, pakket ind i grønt net, sandsynligvis til byggeprojekter.
  • Synes
Urban R
  • Laddar…
Sittställning Forlowt sagde:
Jeg er enig med dig 100% eller ja næsten ;)

Spontant tænker jeg, at pallerne er tunge og svære at håndtere på den højde, og jeg havde nok lagt mere krudt på selve vridstivhed og sådan. En lille planke holder let en persons vægt, men jeg tænker måske, at vægten af pallerne i højden kan blive lidt for meget, hvis det skulle blive lidt vaklende? Svært at sige før man har prøvet.

Bliver det ikke lidt som om, at den øvre del på pallen er det, der faktisk holder noget, og kuberne og den nedre ikke direkte bidrager til noget?

Jeg ville køre på og tilføje efterhånden som man bemærker, hvor det er nødvendigt.

Sådan her så det ud i Kina, da jeg var der, troede jeg havde et billede af en monteret men desværre
Ja, det er sandt som du siger, at pallen udnyttes dårligt og meget af trækonstruktionen er unødvendig. Samtidig har jeg som sagt testet at stille en palle op for at tjekke stabiliteten, og den føltes virkelig stabil. Men egentligt ville det måske have været bedre at montere trækonstruktionen i pallerne og bruge dem som plank på tværs af bærereglarne.

At smide pallerne op på stativet er jeg derimod ikke så bekymret for, de er ikke såå tunge. For et par uger siden smed jeg og naboen limtræsbjælken op på åsen, 115x360x6500, med håndkraft og uden noget byggestativ overhovedet. Med den erfaring i baghovedet føles alt andet så meget nemmere :crysmile:

Darling McFluff Darling McFluff sagde:
Burde ikke skråstræberne være i de ydre rum :surprised:
Ved ikke, burde de det? Føles som at det burde være ligegyldigt. Er en sektion vridstiv så burde hele siden blive det.

F
M Markus P sagde:
Vet ikke, burde de det? Føles som at det burde være ligegyldigt. Er en sektion vridstyv så burde hele siden blive det.
du skal jo ikke begrænse dig til at gøre en sektion stiv. Du skal tage en så lang tværslå som muligt og trække den over alle tre sektionerne hvis det skal være optimalt.

• Synes
gs242
  • Laddar…
M Markus P sagde:
Hej venner!

Er i gang med et lille husbyggeri derhjemme, og nu hvor det er tid til tagarbejde, skal der bygges stillads. Det almindelige er jo at leje et stillads, men nu hvor vejret har været så dårligt, har jeg haft tid til at tænke lidt, og så slog det mig, at det burde være muligt at bygge et selv. Nogen, der har prøvet det?

Fordelene ved at bygge det selv er, som jeg ser det, følgende:
- Omkostningerne bliver måske det samme, men alt materiale kan genbruges.
- En god måde at bruge resttræ fra byggepladsen
- Altid sjovt at bygge selv! =)

Jeg har stort set ubegrænset adgang til paller, så jeg tænkte, at jeg skulle forsøge at bruge dem for at få omkostningerne lidt ned. Jeg forestiller mig noget i denne retning (se vedhæftet billede). Jeg har sparet så meget som muligt på træet, udfordringen er jo at gøre det så billigt som muligt! =). Træet på billedet er følgende:

grøn - terrassebrædder 28x120
gul - regel 45x70
rød - lægte 25x5

Hvis man går efter byggmax-priser, lander prisen på ca. 1050kr, hvis man køber alt træ nyt. Faktisk bruger man jo selvfølgelig så meget resttræ, man har først. Det tværgående terrassebræt kan man f.eks. erstatte med det langsgående træ i en palle, så sparer man den omkostning, bare ved at demontere nogle paller.

Nogen der kan komme på en bedre løsning for vægpartiet i eksemplet? Og måske vigtigst af alt, ville I turde bruge dette stillads?! :crysmile:
En anden billig metode er at købe et brugt stillads og derefter sælge det, når du er færdig.

Jeg gjorde det og tjente nogle tusind på handlen OG havde et professionelt pålideligt stillads helt uden tidspres fra dyr leje.

• Synes
debbo og 7 andre
  • Laddar…
Åsa Lund
Jeg synes, der skal være skråstivere også ind mod facaden. Og rækværk på stilladsens gavle.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.