71,555 læst ·
105 svar
72k læst
105 svar
TV på OSB
Kan tilføje, at jeg har hængt mit tv 47" på en udsvingelig arm, der sidder med 2 fastgørelsespunkter i væggen, cc10 på hullerne lodret.
Enkelgips og metalregel bagved, der er ikke den mindste antydning af, at den vil falde ned!
Enkelgips og metalregel bagved, der er ikke den mindste antydning af, at den vil falde ned!
Jeg skal iofs have en slutsteg på ca 20kg og en receiver på 10kg i det ene skab. Men det føles som om det er meget, men det er det jo egentlig ikke.
For øvrigt undrer jeg mig over, om der ikke findes en tråd, der behandler det mytiske og mystiske ved ophængning. Det ser jo ud til at være et område, der er behæftet med en del fordomme, overbevisning og tro på det overnaturlige. Typ.
For øvrigt undrer jeg mig over, om der ikke findes en tråd, der behandler det mytiske og mystiske ved ophængning. Det ser jo ud til at være et område, der er behæftet med en del fordomme, overbevisning og tro på det overnaturlige. Typ.
Jo der findes nogle tråde, hvor plywood-fanatikere får smæk over fingrene ved hjælp af testresultater fra statens provningsanstalt, som viser præcist, hvor meget træk- og forskydningslast en 6mm skrue tåler i plyfa, osb henholdsvis spånplade. Lasttilfældet er af typen "køkkenskab".
Det er ikke vægten på tv'et der er problemet, snarere er det at man kan vinkle tv'et i alle retninger. Når man har armen længst ud bliver det en rigtig hævarm. Netop et sådant beslag sidder meget bedre i plyfa/OSB.Marive sagde:
Selvfølgelig er det sådan, at vægtstangsprincippet spiller ind, men jeg ville nok hævde, at vægten er en afgørende faktor? ;-) Selvfølgelig skal det monteres på en plade, dette er et af rummene på arbejdet, og normalt monteres alle beslag på plader for at undgå "dyre" ulykker. Hvorfor dette beslag blev monteret med montagelim og molly ved jeg ikke, men snart er nyt beslag på plads med krydsfiner bagved...
Er man så "korket" at man bruger Mollyplugg, når der findes ordentlige ting, må man vel til en vis grad skyde skylden på sig selv. Og sætte lim på en papirflade, hvordan tænker man ??? limen holder vel flere gange så meget som papir.
Nu skal vi ikke være sådan.... Der er ikke noget galt med Mollypluggen, det gælder bare om ikke at overbelaste eller montere den forkert.
I billedtilfældet ser det ud som om Mollyn sidder i enkelgips med en arm, der giver reelle momenter. Er nok tvivlsomt om "din" superplugg havde fungeret der heller....
I billedtilfældet ser det ud som om Mollyn sidder i enkelgips med en arm, der giver reelle momenter. Er nok tvivlsomt om "din" superplugg havde fungeret der heller....
Den ville i hvert fald ikke være krøbet ud gennem gipsen, den ville have taget hele pladen med sig. Så der ville det være pladen, der satte grænsen for belastning og IKKE pluggen.
Ps
Mollyn eneste fordel er, at den er relativt billig og ret nem at montere.
Ps
Mollyn eneste fordel er, at den er relativt billig og ret nem at montere.