71,596 læst ·
105 svar
72k læst
105 svar
TV på OSB
Tak Nik206, bagvedliggende OSB-plade sidder i hjørnerne med 4 skruer som alle rammer reglar. Spørgsmålet er fastgørelsen af vægkonsollen i OSB-pladen.
At bruge udvidere osv., når man har OSB eller krydsfinér at skrue i, er bare uuddannet. Helt unødvendigt. OSB'en er lavet til at skrue i og fungerer udmærket til det. Det er beklageligt, at du får så dårlige råd i byggemarkedet.
Det ser jo næsten umuligt ud at finde træskrue 6mm uden forsænkning, som er gevindet hele vejen op. Findes dette ikke i normale byggemarkeder?
Nevermind fandt her nu
http://www.cheapy.se/webapp/wcs/stores/servlet/Produkt___TRAESKRUV-HAERDAD_29317__14773_19154_19154_
Nevermind fandt her nu
http://www.cheapy.se/webapp/wcs/stores/servlet/Produkt___TRAESKRUV-HAERDAD_29317__14773_19154_19154_
Senest redigeret:
Hvis ikke tv'et vejer over 100 kg, så kan du med god samvittighed gå ned i dimension.crackerjack sagde:
Du behøver jo heller ikke at have så lange skruer!
Jeg ville nok satse på hæderlige montageskruer i din situation, enkelt, hurtigt og gør jobbet glimrende.
Nik206 - TV-beslaget er drejeligt - tænkte derfor at ramme reglen også ved fastgørelsen mod OSB-pladen på den side af OSB-pladen, der vil bære mest vægt - derfor tænkte jeg at bruge ret lange skruer der. Men har fundet det nu - tak!
Bauhaus sælger jo Essve, så der er fine skruer. Køb en sortimentsæske når du alligevel er i gang.....crackerjack sagde:
Sådan - TV oppe, det føles som om den sidder som bjerget, og det blev virkelig diskret med en malet OSB-plade.
Fastgørelsen blev til sidst:
OSB mod væg: 4 stk. 6x55 træskrue ind i reglerne
Vægbeslag mod OSB: På den side, jeg ramte reglerne: 2 stk. 6x55 træskrue, på den anden side samt i midten en blanding af 4,2x55 montageskrue og 6x40 træskrue.
Det føles virkelig som om man kunne stille sig på TV'et uden problemer.
Tak for hjælpen til alle, der kom med tips og forslag!
Fastgørelsen blev til sidst:
OSB mod væg: 4 stk. 6x55 træskrue ind i reglerne
Vægbeslag mod OSB: På den side, jeg ramte reglerne: 2 stk. 6x55 træskrue, på den anden side samt i midten en blanding af 4,2x55 montageskrue og 6x40 træskrue.
Det føles virkelig som om man kunne stille sig på TV'et uden problemer.
Tak for hjælpen til alle, der kom med tips og forslag!
Jeg skummede gennem tråden og syntes ikke at finde en vigtig ting.
Overtræk ikke skruen, så forsvinder gevindene i træpladen og skruen sidder dårligt.
Og sådan er det jo med alt, men jeg synes OSB er lidt mere følsom på det punkt.
Overtræk ikke skruen, så forsvinder gevindene i træpladen og skruen sidder dårligt.
Og sådan er det jo med alt, men jeg synes OSB er lidt mere følsom på det punkt.
Tak - Skal tænke på det!
Jeg kaprer lige tråden - skal nemlig hænge tre køkkenskabe op, som skal blive mediaskabe på væggen med gips (6mm) + OSB. Købte montageskruer i dag, 12 stk 5*25mm. Skal bruge ophængningsskinnen fra Ikea og hænge skabene i, har også tænkt at have et støtteben under hvert skab for lidt aflastning (placeret i midten af skabet for ikke at være synlig).
Jeg tager gerne imod kommentarer på min tænkte løsning på fastgørelsen... Fik lidt kolde fødder, hvis skruerne er for korte, men 6+12=18mm og mere end 5mm går ikke til for at hænge skinnen op, som skabene skal hænge på.
Jeg tager gerne imod kommentarer på min tænkte løsning på fastgørelsen... Fik lidt kolde fødder, hvis skruerne er for korte, men 6+12=18mm og mere end 5mm går ikke til for at hænge skinnen op, som skabene skal hænge på.
Hej, det ska fungera utan några som helst problem. Ikeas väggskena har förberedda hål var 5e centimeter eller så!magda136 sagde:Jag kapar tråden lite - ska nämligen hänga upp tre köksskåp som ska bli mediaskåp på vägg med gisp (6mm) + OSB. Köpte montageskruv idag, 12st 5*25mm. Ska använda upphängningsskenan från Ikea och hänga skåpen i, har även tänkt att ha ett stödben under varje skåp för lite avlastning (placerat i mitten av skåpet för att inte synas).
Jag tar gärna emot kommentarer på min tänkta lösning på infästningen... Fick lite kalla fötter om skruvarna är för korta, men 6+12=18mm och mer än 5mm går inte åt för att hänga upp skenan som skåpen ska hänga på.
Så länge du känner att det drar, och INTE drar för långt.