Du anvender med fordel en træskrue til dette. F.eks. 4x50mm eller lignende.

Med OSB behøver du ikke bruge plugs, i hvert fald ikke hvis gevindene placeres i OSB'en. Køb almindelige 6mm træskruer og skru dem ind i OSB'en ellers.

Jeg gør som I siger og kører på træskruv.

tak så meget!

Hvis gipsen er 13mm, osbn 11mm. Hvor lang skal så skruen være?

Raka Raka sagde:
Om gipsen är 13mm, osbn 11mm. Hur lång ska då skruven vara?
Passende. ;)

Typ 40mm udstik fra beslaget og tjekket så det er gevind der OSB ender. Dvs så det ikke er glat del der den kan fæstne. Fx nogle fuldgevind 6x40-50 kan jeg forestille mig er passende.

De klarer ca 20-25kg/skruv når de sidder i OSB.

Skruen skal akkurat gå igennem OSB-pladen og ikke mere. Udslippet bag OSB-pladen bidrager jo ikke til holdbarheden, så det er helt unødvendigt. Så i dit eksempel ville jeg have valgt en skrue, der er ca. 30mm plus tykkelsen på det, som du vil skrue op.

Bare for at være tydelig, så holder en træskrue i OSB+gips til nærmere 300kg og ikke 20-25 som nævnes herover. Det er så stærkt, at det virker urimeligt. :)

J
Janus82 Janus82 sagde:
Skruen skal lige akkurat gå igennem OSB-pladen og intet mere. Udstikket bag OSB-pladen bidrager ikke til styrken, så den er helt unødvendig. Så i dit eksempel ville jeg have valgt en skrue, der er ca. 30mm plus tykkelsen på det, du vil skrue op.

Bare for at være tydelig, så holder en træskrue i OSB+gips til nærmere 300kg og ikke 20-25 som nævnes herover. Det er så stærkt, at det virker urealistisk. :)
I har måske begge ret, afhængigt af om man mener belastning vertikalt eller horisontalt? Altså at den kan bære en last nedad på 300 og at en last på 20 kilo udgør et moment svarende til 300!?

Nej, den ene har helt forkert, og den anden har ret.

• Synes
Dr4co og 1 anden
  • Laddar…
J
MathiasS MathiasS sagde:
Nej, den ene har helt forkert, og den anden har ret.

[bild]
Nej, det har du helt ret i. Hvis man ikke havde tænkt sig at hænge en brækjern direkte ud på væggen. Så ville 20 måske være nok:D

• Synes
ULC og 1 anden
  • Laddar…
MathiasS MathiasS sagde:
Nej, den ene tager helt fejl og den anden har ret.

[bild]
Interessante værdier de har opnået.

Esse angiver fx 50kg i udtræk for en 5x60, der er indsat i C14 træ.

Nu har Essve haft problemer med skruer, der er knækket, men man må vel antage, at deres data gælder for en intakt skrue.

En PDF med en tabel over skruedimensioner og belastningskapaciteter for Essve-skruer, inklusive dimensioner og trækdata i C14 og C24 træsorter.

R Robert-san01 sagde:
Interessante værdier de har fundet frem.

Esse angiver fx 50kg i udtræk for en 5x60 som er indraget i C14 træ.

Nu har Essve haft problemer med skruer der er knækket, men man må vel antage at deres data gælder for en intakt skrue.

[billede]
Ja, men overvej muligheden for at trækprøverne er udført på lidt forskellige måder. SP har jo skruet en metalboks op på væggen og fyldt den med skrot, indtil den falder ned (frit beskrevet), og Essve har sandsynligvis lavet egentlige trækprøver på en enkelt skrue. I det ene tilfælde er systemet en skrue og et skab, i det andet tilfælde er systemet der testes en skrue. Jeg gætter bare, men målemetoden kunne muligvis forklare forskellen. SP's test er jo relevant i den forstand, at det ofte ligner det vi ønsker at gøre med skruer, det praktiske lasttilfælde er relevant.

Essves oplysninger er jo maks "tilladt last". De har jo naturligvis indbygget en sikkerhedsmargin i de oplysninger. Der er jo trods alt en meget stor forskel i belastningerne, om man forsigtigt øger lasten, som SP har gjort i sine tests, eller om man temmelig uforsigtigt slipper en tung malerbøtte eller værktøjskasse ned på en hylde.

Mikael_L
Ja når det kaldes "tilladt last" så burde der være indbygget en sikkerhedsmargin, synes jeg.
Og den er sandsynligvis ret stor også, mindst det dobbelte.
I visse sammenhænge har man sikkerhedsmarginer på 8 gange, eller endnu mere.

Jeg ville heller ikke laste så trækkraften blev præcis 169 kg (ifølge SP test) og så sove godt. :)

Mikael_L Mikael_L sagde:
Ja när det kaldes "tilladt last" så burde det være indbagt en sikkerhedsmargin, synes jeg.
Og den er sandsynligvis ret stor også, mindst det dobbelte.
I visse sammenhænge har man sikkerhedsmarginaler på 8 gange, eller endnu mere.

Jeg ville heller ikke laste så udtrækskraften blev præcis 169 kg (ifølge SP test) og så sove godt. :)
Virkelig ikke. Tænk hvis en myg har brug for at lande og hvile vingene et øjeblik. Så er det slut med hylden. :p

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.