Har købt ny TV og skal hænge den på væggen, gjorde fejlen at sætte reglen i væggen for langt nede, tog målene fra et almindeligt vægbeslag men købte et som var mere tilpasset til dette TV (hænger i en wire som et maleri), spørgsmålet er, om OSB-pladen kan holde til 16 kg TV med kun to fastgørelsespunkter?

Norrl...

OSB er stærkt som bare fanden, problemet er vel at få skruen til at fæstne. Jeg ville nok have brugt en form for ekspansionsplugg til gipsplade.

Så i pakken at der fulgte nogle "mystiske" molly-lignende beslag til gipsvægge, de virker jo nok...

Norrl

• Synes
1
  • Laddar…
Du kan hænge 15 sådanne apparater på EN skrue i OSB...

5 mm TFX SPAX-S er dog ingen almindelig bonnskruv..

Er det gips udenfor?

• Synes
Klutte
  • Laddar…
Yes gips udenpå.

Kan nogen venlig sjæl linke til rapporten fra SP?

Kan man hænge 30kg på 1st M5 Mollyplugg i kun gips, så går det med al sandsynlighed at hænge samme vægt i gips + OSB. Tænk bare på at vælge en tilstrækkelig lang Mollyplugg.

Jeg synes, I gør dette unødvendigt besværligt.

Brug en rigtig træskrue, så grov som muligt, så er sagen biff. Jeg bruger normalt Essves Træskruv ved indvendig montage. Skal jeg hænge endnu større ting op, så plejer jeg at tage til http://www.vsbyggskruv.se/pdf/sid82.pdf i passende dimension.

At bruge gipsankre, når man har en træplade i væggen, forekommer mig meget mærkeligt.

• Synes
MagicFingers
  • Laddar…
Mikael_L
Jeg sætter OSB bag gipsen på alle vægge i huset.
Og grunden til dette er jo netop for at undgå at bruge et eneste gipsanker. :)

N har sikkert ret, men det bliver ret meget psykologi i det hele, når man skal råde nogen til at hænge et 55" TV til 20.000 kr. op. Hvilket jeg selv for øvrigt skal gøre snart. Det bliver nok gennemgående gevindstang her! 16 mm. To stk. Minst.

Eller som min lærer i styrkelære på gymnasiet forklarede: Nogle gange må man tage en meget kraftigere skrue, end hvad der egentlig kræves, ellers ser det helt skørt ud.

Klog var hun.

Mikael_L
16 kg TV ?

Samsung 55" 3D LED-TV UE55D8005, fx. :)

Mikael_L sagde:
Jeg sætter OSB bag gipsen på alle vægge i huset.
Og årsagen til dette er jo netop for at slippe for at bruge et eneste gipsanker. :)
Exakt d^_^b
Gipsanker bruges IKKE når der er OSB bagved. Det er ganske tilstrækkeligt med træskrue, beslaget har normalt 4 skruer, det kan man hænge rigtig mange kilo i.

@mycke_nu, der er ingen grund til at overdrive, det bliver meget dyrere og mere kompliceret. Sagde min lærer, det er klogt ;)

mycke_nu sagde:
N har sikkert ret, men det bliver ret meget psykologi i det hele, når man skal råde nogen til at hænge en 55" TV op for 20 000 kr. Hvilket jeg selv for øvrigt skal gøre snart. Det bliver nok gennemgående gevindstang her! 16 mm. To styk. Mindst.

Eller som min lærer i styrkelære i gymnasiet forklarede: Nogle gange må man tage en meget kraftigere skrue, end hvad der egentlig kræves, ellers ser det helt skørt ud.

Klog var hun.
Psykologi ja. Jeg tror, at du risikerer at ende i et soveværelse med madrasserne på væggene snart. Gevindstang....

Hvis man er usikker på, om teorierne holder, er der kun én ting at gøre:

lastprov.JPG

Praktiske belastningsprøver.

Tag nu 2 eller for den sags skyld 4 rigtige 6mm træskruer. Skru vægbeslaget op og klatre derefter op på det, og tag et billede, inden du falder ned.

Mit TV vejer 30 kg og sidder med to skruer og har gjort det i flere år, i OSB. Jeg ser ingen tendenser til, at det ønsker at falde til jorden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.