Gambino sagde:
Vækker til live en værdifuld tråd....

Hvordan går det med trappen 2 år efter renoveringen? Blev trappen en smule glat med epoxy eller havde du blandet med noget?
De blandede i en slags farvet sand som skridsikring, fungerer rigtig godt. Som at gå på rigtig groft sandpapir omtrent.

Bumpar tråden.

Skal støbe en trappe hjemme til sommer, og jeg har en overvejelse om hvert trappetrin bør have et svagt fald udad? Det burde jo rimeligvis gøre, at vandet løber af trinnene lettere. Men hvad tror I? Er det muligt at bygge en form, der fixer dette, eller gør man det, når man retter betonen med et bræt?

Jeg har ganske betydelig fald på mine trappetrin. Var egentlig ikke meningen, men er tilfreds med, at det blev sådan. Formen blev bygget vandret, men faldet blev ordnet, da betonen blev vibreret og derefter ved rivningen.

Det lyder jo smart. Men hvis betonen er ret fast, burde man kunne have en form med fald.

Nu skal jeg dog ordne trappens form. Den eksisterende, midlertidige er aldeles ubrugelig at gå i. Alt for flad. Den følger en skrånings hældning. Men jeg skal tænke om der. Ved nogen en god webside til at beregne trapper, hvor man kender højden, man skal klatre, og som giver antallet af trin og passende hældning?

T
Man plejer vel at have et mål på stigningshøjde+trinets dybde+stigningshøjde for at få en trappe, som er behagelig at gå i, og derefter tilpasse trinhøjde/trinets dybde efter, hvad man synes føles godt, og om man skal have en åben trappe eller ej.
Det kan jo også være forskel på, om den skal være ude eller inde, dvs. om man skal gå med sko eller ej, og om man bærer ting osv.

Det er ret enkelt at finde en masse beregningsformler eller forslag, hvis man søger på nettet. Den her syntes jeg var ret hyggelig som grundlag.

Jeg skal selv støbe en ny trappe til kælderen og har faktisk gået rundt og set på nogle forskellige udvendige trapper på lejeboliger i nærheden og målt lidt samt "prøvegået" for at få en følelse for, hvad jeg synes er godt eller dårligt for netop vores trappe.

Hvordan er det gået knicklas, rummet under trappen bliver det ikke rodet der? Ellers er det virkelig fint! Det er ikke sprucki? Tænker på at pladen "hænger" lidt fra den store overflade øverst.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.