Nå, så skal man måske ønske tillykke med en vellykket arbejdsindsats!? :)
Hvor mange trappetrin støbte I i alt? Så her inden vores støbning virker vores 5 trin ikke som en helt umulig opgave, og det bliver spændende (håber jeg).

Jeg skal forsøge at planlægge placeringen af forstærkningsreglarne, så de "forstyrrer" så lidt som muligt. Eftersom jeg ikke har nogen væg eller lignende at fæstne stødtrinene i, er det jo denne, som kommer til at holde hele stykket med stødtrin, så denne del er vigtig for min form.

Hvor lang tid tager selve betonpumpningen? Altså - hvor lang tid tager det f.eks. at fylde et trappetrin? Oplevede du nogen "betonfrossen" og stress eller føltes det roligt? Jeg skal selv diskutere dette med Färdig Betong inden levering, så jeg ved, hvad der gælder. Jeg betaler jo 1500:- for levering uanset mængde, og eftersom 1 kubik naturligvis tømmes hurtigere end en fuld bil, burde jeg kunne få lidt marginal... I værste fald må jeg betale en femhundrede ekstra for en halv time eller lignende - købe sig lidt ro og fred helt enkelt...

Jeg vil sandsynligvis ønske så tyktflydende beton som muligt til dette formål. Skal drøfte mine idéer med FB naturligvis for at få deres synspunkter. Til vangestykkerne kommer jeg til at præfabrikere (!) låg, som er nemme at hurtigt skrue på (eller måske klemme til med nogle tvangere), så snart jeg har fyldt de skrånende partier med beton. Jeg tror præcis som dig Pinebar, at det bliver svært at få dette til uden låg, medmindre man har en jordfugtig blanding.

Hvor mange kubik gik der til dine trapper, Pinebar? Tør man ønske lidt billeder...? :)

For mit vedkommende blev der i går svejset smedeværnene på plads igen, efter at have været sandblæst og lakeret. De nederste fastgørelser vil blive støbt ind i vangestykkerne på samme måde som originalen. Billeder kommer af dette...

Et andet spørgsmål: Hvor mange personer skal man være ved støbningen, tror I? Er man for mange, træder man måske hinanden på fødderne. Jeg vil nok have en person, hvis eneste opgave er at sætte låg på vangestykkerne, og en person med slangen + en, der hakker med spade alt. kører med vibratoren. Hvad er passende? Vibrerer man samtidig med, at man pumper, eller gøres det bagefter?

pinebar sagde:
Ja, nu har vi støbt og det gik vel godt tror jeg, men det var trættende.
Betonbilen kom lige før 14 og vi var færdige klokken 21:30. Mange trin var det at jævne ud.
Vores beton hed GDS-BETONG C32/40 16 S3 - S4 LU VCT0,45 - S3.
Om det var godt eller dårligt, rigtigt eller forkert viser sig vel ikke før om nogle år tror jeg.
Den fungerede i hvert fald godt at arbejde med og blev pænt i formene, mens vi arbejdede.
Har du bare tilstrækkelig dæklag på armeringen så bør den beton holde i ret mange år. Du bør have dæklag på ca. 35mm. Men undgå at salte trappen om vinteren.

Lyder jo lovende. Og salt det gør vi ikke. Vi har været fristet nogle gange til at gøre det på vores entrétrappe, som er af årgang 1938, men har afstået lige præcis fordi vi ikke tror, at betonen har særligt godt af det. Og de her trapper, som vi har lavet nu, bliver sandsynligvis kun brugt sparsomt om vinteren, så det burde ikke være noget større problem.

Der er mange flotte forme i denne tråd. Vores er pinlige i sammenligning, så jeg har ikke tænkt mig at vise dem. Angående rustfri armering så lyder det jo rimeligt, for man har jo aldrig nogensinde set sådan. Da vores trappe forvitrede, var det da sikkert bare den dårlige betonblandingens skyld, plus at vi havde saltet trappen.

• Synes
Jennierad
  • Laddar…
Saltet var sikkert en stor grund til, at vores smuldrede. Har nu fået mig en dyr lærestreg... :blushing: Trappen var selvfølgelig i dårlig stand før, men salt er "big no no"...

----> Pinebar: Nogle billeder fra din støbning måske? Har du lyst til at fortælle lidt om, hvordan I gik til værks - hvor mange I var, hvor lang tid de forskellige trin tog osv. Jeg prøver at lægge en plan for vores støbning.

Hvad gør I med trapperne bagefter? Beholder I dem ubehandlede? Klinker? Malet?

Hej igen!

Nu har vi hvilet os lidt. Det var som sagt trættende. Og lidt kulderystelser fik vi til sidst. Men som sagt, vi havde 16 trappetrin og kun ét sæt værktøj. Det var som sagt forkert. Vi burde have haft to af værktøjerne. Fem trin burde være roligt. Vi var to personer. Det er ret passende. Nogle gange er det godt at hjælpe hinanden, som f.eks. når man skraber med brættet, og for det meste er det passende, at en arbejder med betonen, og en hjælper med at løfte, flytte, hente osv.

Selve tømningen tog ikke så lang tid. Vi havde bestilt 45 minutters lossetid, og jeg tror måske, det også blev sådan. Lige dengang kiggede jeg aldrig på klokken, men det føles rimeligt. Han fyldte, og vi vibrerede samtidig med en vibrostav, som vi havde lejet. Men det var alligevel lidt spændende. Jeg havde regnet volumen på trapperne til i alt 1,45 m3 og bestilte 1,6 m3 beton. Det løb ud, mens det ikke var helt fyldt i den anden trappe. Men det løste sig, da vi skrabede af den første og flyttede betonen over i spande. En håndfuld spande er godt at have.

Vi skrabede derefter af med et bræt og glattede med en glatter af plast. Den måtte jeg save lidt af håndtaget på for at komme til helt inde på trinene. Og så havde vi almindelig murske og sådan en, der hedder noget med sværd tror jeg. Som en kæmpelang, lidt spids murske. Det var disse momenter, der tog lang tid, og til sidst blev lidt stressende. Til sidst var betonen ret hård. Men fem trin er jo betydeligt færre end 16.

Vi havde også bygget en plade, som man kunne lægge på trinene for at stå eller sidde på, mens man arbejdede, den var god. Med den kunne man arbejde sig oppefra og ned uden at behøve at stå i betonen.

Og så er en vandslange selvfølgelig god at have tilgængelig. Og så bliver det jo mørkt ved 19:30 nu. Så lamper at tage frem er jo godt at have i beredskab, hvis det behøves.

Desuden pressede vi et par forme i, som vi havde lavet på de øverste trin for at få ind skrabegitre. Det tog også lidt tid, men gik alligevel ret godt.

For betonen, som man skraber af, og som derefter bliver til overs, er det også godt at have nogle stykker armering, som man kan stikke ind som håndtag i de klumper, der bliver. Så er det nemmere at løfte dem for at smide væk senere. Det er også godt at lave mange små klumper, hvis man ikke er super stærk. De bliver hurtigt meget tunge.

Det blev faktisk taget nogle billeder, men de er stadig i kameraet. I aften planlægger vi at fjerne formene, så med lidt held tager jeg mig sammen og får ind nogle billeder her inden for et par dage.

--> MMR Jo, vi har tænkt os at have trapperne ubehandlede. Vores hus er jo lidt funkis-40'erne, så vi vil have en ubehandlet overflade, hvis det ser ud til at fungere. Vi synes, det stemmer med den stil. Hvis det ikke fungerer, så maler vi nok på noget, som ses så lidt som muligt.

Senest redigeret:
Salt og vekslende vådt/tørt er det værste, man kan udsætte beton for (hvis man ser bort fra diverse skumle kemikalier, som ingen almindelig gennemsnitsdansker beskæftiger sig med).

B
aldrig salte en trappe. sand eller grus.
det skal man vide som hus ejer.

---> Pinebar: Meget interessant og nyttig løsning! :) Har læst det igennem et par gange nu og vil kaste et blik mere et par gange, inden jeg støber (og eventuelt kommer med yderligere nogle begynder-spørgsmål måske...:blushing:). Perfekt til planlægningen!
Lossetiden kan jo ikke blive specielt lang for vores vedkommende - betonbilen kan stå så tæt på trappen, som den vil, og det drejer sig kun om 5 trin. På den anden side bliver der måske lidt bøvl med vangstykkerne, men intet som jeg ikke vil være forberedt på! :D

På billederne kan I se, hvordan armeringsarbejdet skrider frem. Tungere arbejde med 10 mm armeringsjern, men det går langsomt fremad. Jeg havde lidt vanskeligheder med at fastgøre armeringsjernene både i overkant og underkant p.g.a. beton-/hulsten med dårlig holdfasthed, derfor blev jernene liggende diagonalt nogle steder. Måske ikke helt efter regelbogen, men desværre ikke meget at gøre ved det.
Det er også dejligt, at rækværkene igen er på plads - og på den rigtige plads!!
Armeringen skal suppleres med bøjler og så nogle flere 10 mm jern indeni vangstykkerne, viser med et billede, når jeg når dertil. Bøjlerne skal jeg få hjælp med at bøje til, heldigvis...;)

• Armeringsarbejde på en trappe med 10 mm jernstæng, der krydser diagonalt, håndlister installeret. Armeringsjern lagt ujævnt på grund af betonsvaghed.
  • Bygge af udendørstrappe med synlig armering under konstruktion. Trappen har sorte gelændere og er del af en bolig med hvide møbler på verandaen.
Senest redigeret:
I går fjernede vi formene, og vi er tilfredse med resultatet.
Nogle små fejl med at udjævne trinene ordentligt og nogle små huller efter luft i de lodrette dele af trinene, men intet katastrofalt. Hullerne kan vi med stor sandsynlighed spartle til med spartelmasse eller lidt finbeton, og hvis vi er virkelig omhyggelige, skal vi vel leje en slibemaskine og slibe lidt på trinene.

Her er et billede af det færdige resultat. Flere billeder findes på pinebar.
2010-09-21_Klar_trapp.jpghttp://www.pinebar.com/DiaryImages/2010/slides/2010-09-21_Klar_trapp.jpg

• Synes
Jennierad
  • Laddar…
Efter 10 timers slid i går er alt klart til støbning! :) Betonbilen kommer klokken 14:00 i dag, og "frossen" begynder at komme snigende... Hehe... Nej da, men lidt nervøs begynder jeg alligevel at blive.

Held og lykke!

Sådan, så var trappen endelig støbt. Jeg var virkelig træt efter 8 timers arbejde, men forhåbningen er, at det alligevel bliver nogenlunde godt. Vi skal jo belægge vores trappe med epoxy, og inden da skal trin slibes med en betonsliber. Med andre ord er der plads til lidt korrektioner.

Selve lossningen fra bilen tog nok næsten en time - betonen var virkelig, virkelig sejtflydende, og da det ikke var muligt at hælde renden tilstrækkeligt meget, løb det dårligt... Jeg selv tog mig af vibratoren, og så havde jeg hjælp fra min far og onkel.

Vangstykkerne havde virkelig IKKE brug for nogle dæk! Det gik super godt at vibrere betonen til rette sted og så stryge opad med en murske - mærkeligt nok det letteste moment!?

Værre syntes jeg, det var med trappetrinene, at jævne af og forsøge at få det rette niveau og hele tiden kæmpe med de forbandede sten, der blev blandet i betonen. Dette tog meget tid! I bakspejlet skulle jeg måske have bestilt bilen til klokken 10 i stedet for 14. Nu nåede klokken at løbe af sted, så det blev mørkt og lidt for koldt, inden det gik at rette trinene af med en træliste. Var nødt til at rigge med en presenning og kabinevarmer - dette gav faktisk rigtig god varme!?

I morges, inden jeg tog på arbejde (klokken 05:15 nærmere bestemt, gäääsp), vandede jeg lidt og så på med presenningen og varmen igen.

I eftermiddag skal jeg rive formen på siderne, mens understøtningen får lov at blive lidt endnu. Ifølge Färdig Betong har man 70% styrke i betonen efter 1 uge, og 100% efter 4 uger. Har haft lidt kontakt med en konstruktionslærer undervejs, og jeg vil tjekke med ham, hvornår jeg bør rive under trappen.

Selvfølgelig vender jeg tilbage med nogle billeder... "Didn't Happen Without A Picture..." :)

Sjovt at støbe trapper, men du pinebar, burde skraperistens hul ikke have været åbent i forkant i stedet for i bagkant? Det bliver lidt besværligt at feje rent i hullet, for i bagkanten vil du vel fylde op?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.