141,882 læst ·
80 svar
142k læst
80 svar
Tips til at støbe en betontrappe ønskes! Se billeder.
Da vi skulle epoxy-belægge vores betontrappe, blev den kasseret. Betonen er gennem frostspringning med årene forvitret og var ifølge dem uden for redning. Se billederne. I mit hoved kan det ikke være helt umuligt at fikse dette selv, samtidig som det virker sjovt at støbe... 
Jeg ønsker nu lidt tips fra jer. Er der nogen, der kan dele en arbejdsbeskrivelse?
Nogle spørgsmål er:
- Er trappen virkelig uden for al redning?
- Kan man gemme visse dele (f.eks. nederste trin) og støbe resten om?
Som man kan se på billederne, er trappen ret mør på undersiden, armeringsjernene er fremme. Dog synes jeg nederste trin/plateau ser frisk ud. Når alt er klart, skal hele molevitten belægges med epoxy for at blive helt tæt. Vil gerne undgå frostspringninger i fremtiden... :S
Hvis nu det hele skal væk, er min tanke først at lave en form ud fra den eksisterende trappe, banke alt væk undtagen nederste trin og så støbe en ny. Trappen skal være fritbærende og se ud præcis som den gør i dag.
Jeg vil have en hel del spørgsmål om dette, men vil ikke gøre første indlæg alt for tungt læseligt, så jeg tror, jeg nøjes med denne info.
Modtager gerne alle kommentarer/synspunkter og ikke mindst nogle tiltrængte heja-rop!!
Tak på forhånd!
/Knicklas
Jeg ønsker nu lidt tips fra jer. Er der nogen, der kan dele en arbejdsbeskrivelse?
Nogle spørgsmål er:
- Er trappen virkelig uden for al redning?
- Kan man gemme visse dele (f.eks. nederste trin) og støbe resten om?
Som man kan se på billederne, er trappen ret mør på undersiden, armeringsjernene er fremme. Dog synes jeg nederste trin/plateau ser frisk ud. Når alt er klart, skal hele molevitten belægges med epoxy for at blive helt tæt. Vil gerne undgå frostspringninger i fremtiden... :S
Hvis nu det hele skal væk, er min tanke først at lave en form ud fra den eksisterende trappe, banke alt væk undtagen nederste trin og så støbe en ny. Trappen skal være fritbærende og se ud præcis som den gør i dag.
Jeg vil have en hel del spørgsmål om dette, men vil ikke gøre første indlæg alt for tungt læseligt, så jeg tror, jeg nøjes med denne info.
Modtager gerne alle kommentarer/synspunkter og ikke mindst nogle tiltrængte heja-rop!!
Tak på forhånd!
/Knicklas
Nah, træ er udelukket af flere grunde:
- Ikke tilladt da huset er fredet. Det betyder at alle tiltag på huset skal udføres som om året var 1936. Skal være smedejernsrækværk f.eks...
- Passer ikke med husets udseende ifølge os.
- Ønsker noget mere vedligeholdelsesfrit.
- Ikke tilladt da huset er fredet. Det betyder at alle tiltag på huset skal udføres som om året var 1936. Skal være smedejernsrækværk f.eks...
- Passer ikke med husets udseende ifølge os.
- Ønsker noget mere vedligeholdelsesfrit.
Moderator
· Stockholm
· 56 248 indlæg
Hvorvidt den kan reddes, har jeg ingen anelse om. Men hvis du støber en ny, skal du bestille frostbestandig beton. Fortæl også ved bestillingen, at det er en trappestøbning, så blander de en slags tilsætningsstof, der gør betonen mere tyktflydende. Ellers risikerer man, at den løber ud ved det nederste trin, når man fylder på højere oppe i formen.
Jeg vil også foreslå, at du sørger for en eller anden form for gelænder.
Jeg vil også foreslå, at du sørger for en eller anden form for gelænder.
Rækværket ligger klar til montering - sandblæst og nylakeret - rundt om hjørnet. På billederne kan man se stumpene fra 4-kantsjernene stikke op på 4 steder. Målet er at genbruge rækværket, så trappen bliver identisk.
Fjern al btg, men lad armeringen blive tilbage.
Kompletter armeringen/udskift den, der er beskadiget.
Byg en form rundt og støb.
Det kan være lettere at blande btg selv (sækbtg) og støbe i etaper, skridt for skridt.
Hvis man venter en time imellem, bliver det lettere at forhindre, at btg'en løber den forkerte vej.
Kompletter armeringen/udskift den, der er beskadiget.
Byg en form rundt og støb.
Det kan være lettere at blande btg selv (sækbtg) og støbe i etaper, skridt for skridt.
Hvis man venter en time imellem, bliver det lettere at forhindre, at btg'en løber den forkerte vej.
Ja, jeg har nok overvejet at blande betonen selv, da går det jo af forståelige grunde ikke så hurtigt, og betonen hinner stivne lidt gradvist. Skal man vibrere noget eller er det nok at fordele med en spade og banke på formen med en hammer?
Armeringen verkar dog ikke være meget at regne med, men det ses jo bedre når man bilar.
Armeringen verkar dog ikke være meget at regne med, men det ses jo bedre når man bilar.
Du bør have en vibrator.
En trappe har en udsat placering.
Overvej også om du vil satse på at købe nogen tilsætning for at øge frostbestandigheden.
Armer gerne lidt mere end det var tidligere.
En trappe har en udsat placering.
Overvej også om du vil satse på at købe nogen tilsætning for at øge frostbestandigheden.
Armer gerne lidt mere end det var tidligere.
Trappen skal frostsikres ved at belægge den med en slags epoxy. Den vil således blive helt tæt på oversiden.
Vibrator vel bruges sparsomt, ikke? Den øger vel trykket på formen ret meget? Hvad angår struktur på overfladen, tror jeg ikke det er vigtigt, eftersom det siden skal belægges.
Ja præcis, hvis jeg fordobler den nuværende armering, så er jeg vel i mål. For øjeblikket er der for eksempel NUL armering i trappetrinene.
Vibrator vel bruges sparsomt, ikke? Den øger vel trykket på formen ret meget? Hvad angår struktur på overfladen, tror jeg ikke det er vigtigt, eftersom det siden skal belægges.
Ja præcis, hvis jeg fordobler den nuværende armering, så er jeg vel i mål. For øjeblikket er der for eksempel NUL armering i trappetrinene.
Det der ligner lidt det vi laver lige nu.
Vi havde håbet at kunne finde håndværkere, der kan dette, men de ser ud til at være sjældne, så nu har vi sat i gang selv i stedet.
Vi havde meget nytte af filmen Trappe på denne side:
http://www.byggmax.com/se-sv/Byggmax/Byggprojekt/Markarbete.aspx
Og så denne her:
http://www.weber.se/media/22/pdf/gds/gjuta.pdf
Vi er ikke færdige endnu, men er kommet ganske langt med vores forme. Vi skal have to trapper, men som ligger på jorden. Vi valgte at bygge formene af formkrydsfiner i stedet for brædder som de gør i filmen.
Vi har også tænkt at bruge kanterne på vores trapper som fundament til mure, så for os gør et par skruehoveder eller andre ujævnheder ikke så meget, for det vil mæures over og graves ned efter vi har muret.
Men hvis du tror det bliver grimt med skruehovederne, vil jeg anbefale, at du spartler over dem med f.eks. Plastic Padding og så har lidt træolie på inden du støber. Jeg tror at du nok lige så vel kan ignorere dem og pille eventuelle små kors bort, når betonen har hærdet også. Tænk også på at have en plan for hvordan du skal få formen fra hinanden efter du har støbt.
Vi har også på vejen lært, at hvis man tager betonen fra bil, kan de blande lidt luft i, hvilket på en eller anden måde gør den frostbestandig. Det kan man ikke opnå selv med blandemaskine. Vi havde også først tænkt at blande selv netop fordi det ikke skal gå så hurtigt, men da vi støbte vores plade sagde han, der leverede den beton, at man kan bestille "trappe"-beton som så er lidt sejere fra bil hvis man vil. Vi har brug for omkring 1,2 m3, så vi har nu besluttet os for at tage betonen fra bil.
I går najede jeg armeringen færdig i den ene form, men har desværre ingen friskere billede af formene end dette:
Vi havde håbet at kunne finde håndværkere, der kan dette, men de ser ud til at være sjældne, så nu har vi sat i gang selv i stedet.
Vi havde meget nytte af filmen Trappe på denne side:
http://www.byggmax.com/se-sv/Byggmax/Byggprojekt/Markarbete.aspx
Og så denne her:
http://www.weber.se/media/22/pdf/gds/gjuta.pdf
Vi er ikke færdige endnu, men er kommet ganske langt med vores forme. Vi skal have to trapper, men som ligger på jorden. Vi valgte at bygge formene af formkrydsfiner i stedet for brædder som de gør i filmen.
Vi har også tænkt at bruge kanterne på vores trapper som fundament til mure, så for os gør et par skruehoveder eller andre ujævnheder ikke så meget, for det vil mæures over og graves ned efter vi har muret.
Men hvis du tror det bliver grimt med skruehovederne, vil jeg anbefale, at du spartler over dem med f.eks. Plastic Padding og så har lidt træolie på inden du støber. Jeg tror at du nok lige så vel kan ignorere dem og pille eventuelle små kors bort, når betonen har hærdet også. Tænk også på at have en plan for hvordan du skal få formen fra hinanden efter du har støbt.
Vi har også på vejen lært, at hvis man tager betonen fra bil, kan de blande lidt luft i, hvilket på en eller anden måde gør den frostbestandig. Det kan man ikke opnå selv med blandemaskine. Vi havde også først tænkt at blande selv netop fordi det ikke skal gå så hurtigt, men da vi støbte vores plade sagde han, der leverede den beton, at man kan bestille "trappe"-beton som så er lidt sejere fra bil hvis man vil. Vi har brug for omkring 1,2 m3, så vi har nu besluttet os for at tage betonen fra bil.
I går najede jeg armeringen færdig i den ene form, men har desværre ingen friskere billede af formene end dette:

Tak tak for billedet!!! Meget interessant! Du må gerne vise yderligere fremskridt med flere billeder, har været lidt svært at finde gode beskrivelser på nettet...
Nej, betongare ser ud til at være sparsomme desværre. Skal selv i gang i dag med vores trappe.
Det burde ikke være nogen vanskeligheder at banke korsene væk med en mejsel bagefter.
Nu blev jeg lidt fristet til at købe færdigblandet beton, dog kan det nok blive lidt svært. Jeg skal jo også støbe nye vangstykker, og de gør man i en åben form og jordfugtig beton. Altså "tørrere" end resten af trappen, så det bliver vel svært at bestille færdig beton. Hvad betaler I for trappe-beton fra bil?
Nej, betongare ser ud til at være sparsomme desværre. Skal selv i gang i dag med vores trappe.
Det burde ikke være nogen vanskeligheder at banke korsene væk med en mejsel bagefter.
Nu blev jeg lidt fristet til at købe færdigblandet beton, dog kan det nok blive lidt svært. Jeg skal jo også støbe nye vangstykker, og de gør man i en åben form og jordfugtig beton. Altså "tørrere" end resten af trappen, så det bliver vel svært at bestille færdig beton. Hvad betaler I for trappe-beton fra bil?
Jeg ved ikke endnu, hvad det kommer til at koste, men til pladen, som var 1,7 m3, måtte vi betale 4 800:- med levering fra bil med 9 m rende. Sandsynligvis bliver det dyrere til trapperne, for da skal bilen nok holde lidt længere tid. Jeg tror ikke, at selve betonen afviger så meget i pris fra den, vi brugte til pladen.
At købe i sæk eller blande selv ville have været billigere, men det er jo meget tungt og tager tid også.
Så hvis man værdsætter sin tid lidt, er det nok ren fortjeneste at tage betonen fra bil, hvis det er muligt.
Vi tog betonen fra Betongindustri. De var gode, så de kommer også til at levere til trapperne.
De ser ud til at være ret store, så de er måske også i Örebro.
Ring og tjek med dem, om de også kan lave jordfugtig beton. Det er jo ikke umuligt.
At købe i sæk eller blande selv ville have været billigere, men det er jo meget tungt og tager tid også.
Så hvis man værdsætter sin tid lidt, er det nok ren fortjeneste at tage betonen fra bil, hvis det er muligt.
Vi tog betonen fra Betongindustri. De var gode, så de kommer også til at levere til trapperne.
De ser ud til at være ret store, så de er måske også i Örebro.
Ring og tjek med dem, om de også kan lave jordfugtig beton. Det er jo ikke umuligt.
Administrator
· Skåne
· 8 351 indlæg
pinebar, jeg ville ønske, at vi kunne have hyret dig som konsulent, da vi skulle støbe trapper. Mureren blandede på gammeldags måde i vores første trappe og havde for meget sand i. Sidste vinter revnede den. Det var også på grund af, at armeringen rustede. Det er tydeligt vigtigt at have rustfri armering, foruden den rette beton.
Så ser jeg, at du har bygget meget solide forme, en anden forudsætning for et godt resultat. Ved en støbning, vi lavede, gav formene efter, fordi entreprenøren havde valgt for spinkelt materiale.
Så ser jeg, at du har bygget meget solide forme, en anden forudsætning for et godt resultat. Ved en støbning, vi lavede, gav formene efter, fordi entreprenøren havde valgt for spinkelt materiale.
Færdigblandet beton, frostbestandig og noget tykkere i konsistensen koster godt over 1500:-/m³. Udkørsel koster godt over 1400:- for en lastbil (uanset mængde altså). Altså i alt 3000:- for betonen leveret, hvis det nu er nok med 1m³ (har ikke regnet på det endnu).
Hvis man køber grovbeton i sække, synes det at koste ca 60:-/stk og giver ca 13 liter. Det bliver en m³-pris på ca 4600:- Desuden skal man så stå og fylde 77 sække beton i en tromle... Puh...! Klar fordel ved at bestille en bil altså. Ulempen er vel, at hele processen går skræmmende hurtigt for en nybegynder!?
Problemet der opstår er som sagt, hvordan jeg kan få vangstykkene til. En bygge-lærer sagde, at man har formen åben over disse og pudser med faldet opad, mens man støber, og da bruger jordfugtig beton. Hvis jeg køber færdig beton, skal jeg nok sætte låg over disse, men vil jeg så kunne fylde ordentligt?
Hvis man køber grovbeton i sække, synes det at koste ca 60:-/stk og giver ca 13 liter. Det bliver en m³-pris på ca 4600:- Desuden skal man så stå og fylde 77 sække beton i en tromle... Puh...! Klar fordel ved at bestille en bil altså. Ulempen er vel, at hele processen går skræmmende hurtigt for en nybegynder!?
Problemet der opstår er som sagt, hvordan jeg kan få vangstykkene til. En bygge-lærer sagde, at man har formen åben over disse og pudser med faldet opad, mens man støber, og da bruger jordfugtig beton. Hvis jeg køber færdig beton, skal jeg nok sætte låg over disse, men vil jeg så kunne fylde ordentligt?




