Forstår ikke hvorfor man bekymrer sig for om tapen bliver siddende hvis man bruger SITAC-godkendt aldringsbestandig tape. Mig bekendt er den egnet til passivhuse, så dermed burde den være god nok til jeres formodet "normale" byggerier.

I de tilfælde hvor det er relevant (indertak som skal listes, eller samlingen mellem tagplast og vægplast) stræber man selvfølgelig efter at overlappe plasten med to langsgående lister.

At fortsætte med at korte på væggene (som knapt indeholder nogle samlinger) synes jeg personligt - som fuldstændig lægmand - virker übernervøst. Hvorfor ikke køre tredobbelt plast i stedet så?
 
mattias78, læs min beskrivelse i indlæg #15 så ser du, at man kan vælge at tætte samlingerne med en tynd liste i stedet for at tape.

Problemet med tape er så vidt jeg forstår, at selve klæbemidlet ikke er aldersbestandigt, og man ved ikke, hvor længe selve funktionen i tapen fungerer.
 
Så om SITAC har godkendt en tape som aldersbestandig, ville godkendelsen kun gælde "plaststrimlen" da, og ikke klæbemidlet...?

Se f.eks. godkendelsesdokumentet for T-Flex hvor SITAC har vurderet aldersbestandigheden til "mindst 50 år". (Andre godkendelser kan findes på SITACs hjemmeside)
 
Ola78
Jeg taper og sætter klemliste hvor det er nødvendigt, men forsøger altid at få så få samlinger som muligt, så behøver man ikke bekymre sig så meget. Når det gælder tapen, så synes jeg, efter først at have brugt Stockviks aldringsbestandige tape til diffusionsplast, at T-flex er meget bedre, jeg bruger den på arbejde, og den klæber som man bliver skør nogle gange, men slippe gør den ikke.
 
Har tapet med T-Flex under hele husbyggeriet, sidder som bjerget. Nu var rullerne slut, da det var tid til garagen, og jeg var nærig og testede et par billigere tapeter. Kan slet ikke sammenligne vedhæftningen overhovedet. Dog har jeg kun fundet den hos den lokale byggemarked som bestillingsvare, de tager over 260 DKK for en rulle! Har nogen fundet den billigere et sted. Ser at det lader til at være samme produkt som i Tyskland kaldes Tacoflex, der koster den måske halvdelen. En webshop måske, har ikke selv kunne finde nogen.
 
Jeg er selv ved at indrette min overetage og kæmper med tape (Parocs egen samt Tesa). Det jeg har bemærket er, at tapen slipper med tiden, hvis man trækker den det mindste i et hjørne, eller hvis plasten ikke ligger helt fladt. Jeg har tænkt, at tapesamlingerne klemmes mellem min ydre og indre isolering (195+45), når alt er på plads, men det gælder om at være omhyggelig.

Det jeg oplever som det største problem er omkring bjælker, der bryder dampspærren. Her er det en ren pine, og det har en tendens til at slippe visse steder efter nogle ugers tid. Jeg har forsøgt at arbejde med Parocs sorte klæbende tætningsbånd, men så klæber jeg mest mig selv fast.
 
  • Synes
likblek
  • Laddar…
MagnusRö sagde:
Det som jeg oplever som det største problem er omkring bjælker, der bryder dampspærren. Her er det et rent helvede, og det har en tendens til at slippe på visse steder efter nogen uges tid.
Notér at mange aldresbestandige taper kun er godkendt til samling af plast og ikke plast mod træ eller plast mod metal. Jeg kender kun til ovennævnte T-emballage T-Flex som er godkendt til samling mod andre materialer.
 
Jeg har lagt sølvtape mod træet da den fæster godt. Så tapper jeg med en aldringsbestandig tape mod sølvtapens yderside. Virker ret godt, men den aldringsbestandige tape slipper fra plasten hvis denne ikke ligger helt fladt.
 
...denne tråd læste jeg alt for sent. Jeg har arbejdet med Tesa 4668 og har syntes, at den fungerede ok. Men desværre har jeg hæftet den på andre materialer end plastik, og det var måske ikke så godt, har jeg nu forstået. Nu må jeg tage hæftepistolen et par runder til og se, hvad jeg kan løse i efterhånden. Rundt om vinduet er det dog ikke for sent for regel...
 
Det eneste der virker er t-flex. Tesas tjep sidder slet ikke så godt som den burde gøre. Forstår ikke at den er godkendt. Vedhæftningen er nogenlunde hvis man er meget omhyggelig, men kun ved plane overflader, plast mod plast og ved loftet skal tapingen ske under en spredt panel. Virker overhovedet ikke mod fx. træ eller rundt om rør, elslange, eller nogen andre steder hvor tapen skal være fleksibel. T-flex er meget dyr (har brugt 60 ruller), men jeg vil sige at det ikke er et alternativ at vælge den billigere tesa tape. Dette er bestemt det forkerte sted at spare penge. Får du nogen lækage, vil du om vinteren få problemer med kondens ovenpå isoleringen, som så fryser til is og smelter og endelig ligger sig ovenpå dampspærren som vand. Desværre er der alt for få bygherrer der bruger t-flex pga prisen.
 
Himneck sagde:
Tesas tjep ... Forstår ikke at den er godkendt. ... Fungerer overhovedet ikke mod fx. træ eller rundt om rør, elslange.
Mig bekendt gælder godkendelsen for den tape kun for samling plast mod plast.
 
Snailman
Er der nogen andre, der har sammenlignet k-flex og T-flex og kan bekræfte, at det ser ud til at være den samme producent?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.