Dampspærretætningstape selvfølgelig ;D

Findes i byggemarkederne, det skal være UV-bestandig tape. Den plejer at være gennemsigtig, hvid eller grøn har jeg set og brugt selv.

Ret dyr, en rulle koster vel ca. 80 - 100 kr de fleste steder.

Hmmm...
Behøver man virkelig være så grundig? Er det ikke nok at lave en ordentlig overlapning og bruge klammepistol med jævne mellemrum?

mvh
David

Jeg har hørt mange forskellige svar på det spørgsmål, nogle siger, at overlap er helt OK, andre vil stort set fuldsvejse alle samlinger.

Det er jo ikke muligt at få det helt tæt, uanset hvordan man gør.

Jeg har brugt tape, mest fordi min leverandør mente, at det skal være sådan, jeg har egentlig ingen egen opfattelse af, hvordan det "skal" være.

Uden at være fagmand eller ekspert på nogen måde tror jeg, at grunden til, at tapen er så dyr, er, at den også er aldersbestandig, dvs. slipper ikke om 10 år eller så.
Angående overlap plejer man at anbefale, at samlingerne også klemmes mellem fx 2 reglar eller mellem regel og gips, så der kommer tryk over hele længden. Lufttæt ligesom.

Hvis du bruger anden tape end den aldresbestandige, er der også en risiko for, at limet på tapen opløser plasten efter et antal år. Der findes forskning som viser, at netop gaffatape gør det. Desværre kan du jo ikke se inde i væggen, om tapen løsner eller opløser plasten, så derfor synes jeg, det er bedst at tage det sikre før det usikre og købe aldresbestandig tape.

Der findes to forskellige tætningssystemer, som jeg kender til

• Byggfolietejp TESA 4668 (ca 71:- for 33m)
• Isover Tätningsband 1107 (40m, pris ?)

Ved ikke, hvilket der er bedst, eller billigst.

Undskyld at jeg vækker liv i en gammel tråd, men her er noget jeg ikke forstår.

I min lokale byggemarked findes dels T-emballage Tätningstejp T-Flex til lidt over 200 DKK/25 m og dels ovennævnte Tesa 4668 til lige under 100 DKK/33 m.

T-Flex virker meget solid, klæber til forskellige materialer og har ifølge produktbladet en aldersbestandighed på 50 år. Men den er dyr!

Personalet i butikken havde angiveligt påstået, at Tesa-tejpen ikke var godkendt. Ifølge producenten er den dog godkendt af SITAC. Præcis hvilken form for godkendelse dette handler om fremgår dog ikke. I betragtning af personalens påstand er godkendelsen måske ikke så relevant. Endnu mere forvirrende er det, at Tesa på emballagen har en lille sol som symbol og nedenunder står der "180 days". Hvad betyder dette? Er aldersbestandigheden kun 180 dage??? (Nogle forhandlere sælger den netop til midlertidig sammensætning ved f.eks. malerarbejde). Eller handler det om, at den tåler at blive udsat for direkte sollys i 180 dage, men ellers holder væsentligt længere?

Men se der. På SITACs hjemmeside kunne man finde godkendelsen for det specifikke produkt. :)
Der findes blandt andet en kommentar om, at man skal undgå UV-stråling ved udendørs opbevaring. Måske er det det, der menes med solen og "180 days".

Da jeg havde byggemøde, mente fyren i kommunen, at tape var at foragte. Han sagde, at ingen kunne vide, hvor længe den bliver siddende, og det vil jeg nok give ham ret i. Han mente, at det eneste rigtige er at klemme plasten fast mellem to lægter. Det syntes jeg lød godt og tænkte, at det vil jeg gøre. Nu er jeg begyndt at spekulere på, hvordan det skal gøres. Mine vægge skal bestå af stående 195mm med liggende 45mm på indersiden. Plasten skal sidde mellem 45'eren og 195'eren. Men da den ene er stående og den anden liggende, kan jeg jo ikke klemme plasten fast uden at tilføje noget materiale. Eventuelt kan jeg sætte en form for lister, der klemmer plasten fast mod de stående lægter, men det føles ret besværligt.

Senest redigeret:
Jeg synes også, at tape virker lidt usikkert. Når man tværforbinder og sætter plasten mellem stående og liggende regler burde man kunne kortla de bagvedliggende regler ved plastens samlinger, hvis I forstår, hvad jeg mener. Er det værd det ekstra besvær at gøre på den måde synes I?

Ola78
Jeg synes absolut, at det er værd at gøre sig besværet med at kortlægge der, hvor man har samlingen, for så ved man, at det bliver tæt, og det tager ikke så særlig meget ekstra tid.

Forsvinder det ikke lidt med pointen i at have reglarne i forskellige retninger så? Tanken er jo at slippe af med kuldebroer ved at lægge isoleringen på kryds...
Medmindre man kortler med tyndere lister så...

Ola78
Du har ret i, at lidt af pointen forsvinder, men på den anden side er det jo ikke så ofte man skræver, så det burde blive forsvindende. Men selvfølgelig kan man lægge en tyndere liste og klemme med, hvis man vil, det bliver jo ikke værre af det i hvert fald.

Ja, kortla var måske en forkert betegnelse, nu har jeg fundet ud af, hvordan det skal være! Hvis man skal sætte plast på stående regler og have liggende regler indenfor, så sætter man selvfølgelig plasten oppefra og ned og får dermed et samling ved hver 2400mm. Ved disse samlinger sømmer man en tynd liste på i stedet for at tape. Og kun fulde længder plast anvendes.

Sådan skal det være! :)

Ola78
Men helst skal man have så få samlinger i plasten som muligt, bedre hvis du ruller plasten langs med væggen, så minimerer du samlingerne. Det findes op til 3,10 brede diffusionsplaster, fx har T-emballage det.

• Synes
storstark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.