T tergo sagde:
normalt har man noget der stopper fugten mellem betonen og syllen,
Absolut, men sjældent i 70'erne (og nogle gange tidligt 80'erne) desværre.

M maja.andersson27189 sagde:
Lidt sådan er det jo. En uisoleret betonplade står jo på 100 % fugt, og denne fugt vandrer jo gennem pladen op til syllerne. I træ. Som står lige på den. Men det er ikke noget, der er umuligt at fikse. Har selv 100 % bevidst købt to huse på plade, men har også budgetteret for udskiftning af syller og installation af ventilationsgulv. Problemet er jo snarere, når man køber hus med denne type konstruktion uden at regne med at skulle tage foranstaltninger - men så føler behov for foranstaltninger p.g.a. lugt for eksempel, og så bliver ked af det fordi det jo er ret kostbart at udbedre, men man er selv personen, der skal gøre det (ikke forsikringen, ikke tidligere ejer)... :)
Ja, jeg forstår og er enig. Det handler vel om at være bevidst om risikoen. Men svært at vide, hvor stor risikoen er. Skal man budgettere for at alt, der kan gå galt med et hus, også kommer til at gøre det, så ender det nok med, at man aldrig vinder en budrunde.

Satsuki KristinaRT sagde:
Klart det inte behöver bli problem med konstruktionen platta på mark och syllar. Det beror ju på tex dränering och avrinning…..
Köper man ett hus där fuktmätning inte visar några problem är det ju sannolikt så. Har huset stått i 45 år aldrig haft problem är det ju osannolikt att det uppstår hux flux - om man själv eller någon annan inte gör något som påverkar ytvattnet.
Bor själv i ett område hus, alla byggda 76-78. Platta på mark + syllar. Vissa har bytt syll och andra har inte. Ingen har haft jätteproblem, men visst kan det finnas fukt i vissa syllar. Min personliga erfarenhet är att där folk haft rabatter eller buskage intill huset i 45 år, där kan det finnas fukt i syllen. I de flesta fall inte.

Men vi har också bra dränering (mycket makadam under plattan (jag vet eftersom jag tvingades gräva fram en elkabel förra året…. Och husen står i en sluttning, så vattnet rinner undan bra. Detta minskar ju risken för problem.
Låter rimligt! Har du någon uppfattning om hur vanligt det är med fuktproblem i syllar i ditt område? Vet inte hur representativt ett svar på det vore i och för sig, men jag försöker liksom förstå om det här är ett överdrivet problem som de som själva drabbats skriver om på internetforum eller om det är ett vanligt problem i verkliga livet. Både mina föräldrar och svärföräldrar bor i områden från sent 70-tal och de ser helt oförstående ut när jag frågar, som om de aldrig hört ordet syll ens. Så jag tänker att det verkar inte vara något samtalsämne bland grannarna direkt. Skulle folk ha fått göra syllbyten till höger och vänster så skulle det väl bli känt.

Satsuki
K kallekarwe sagde:
Lyder rimeligt! Har du nogen opfattelse af, hvor almindeligt det er med fugtproblemer i syllar i dit område? Ved ikke, hvor repræsentativt et svar på det ville være i og for sig, men jeg prøver ligesom at forstå, om det her er et overdrevet problem, som dem, der selv er ramt, skriver om på internetfora, eller om det er et almindeligt problem i det virkelige liv. Både mine forældre og svigerforældre bor i områder fra slutningen af 70'erne, og de ser helt uforstående ud, når jeg spørger, som om de aldrig har hørt ordet syll engang. Så jeg tænker, at det ikke ser ud til at være noget samtaleemne blandt naboerne direkte. Skulle folk have måttet skifte syllar til højre og venstre, så ville det vel blive kendt.
På vores gade med 12 huse har 2 skiftet syllar, hvoraf vi er det ene. De sidste år er der blevet solgt 5-6 huse i området, og ingen af dem har skiftet syllar, så jeg antager, at man ved inspektion ikke har målt øget fugtindhold eller noteret lugt.
Vi skiftede, fordi en syll lå lidt højt (som 16%) sandsynligvis på grund af planter mod husvæggen og en tilbygning, der gjorde, at væggen lå i skygge hele dagen. Dem, der skiftede, fortalte, at syllar på de øvrige sider var i meget god stand.

Mit bedste tip hvad angår syllar er at tale med nogle naboer - hvis der er problemer (på grund af geologi og byggeteknik) har ofte flere huse i disse 70'er husmåtter lignende problemer. Hvis naboerne fortæller, at de fleste har skiftet syllar, er det sandsynligt, at det er et problem i netop det område. Hvis naboerne ser ud som levende spørgsmålstegn, er det sandsynligvis ikke et problem netop der…

Og selvfølgelig står syllar ikke i 100% fugt, det ville være som om de står i vand. Hvis det er tilfældet, har man andre problemer, mere akutte. Som vandlækage/oversvømmelse…..

Satsuki KristinaRT sagde:
På vår gata med 12 hur har 2 bytt syllar, varav vi är de ena. De sista åren har det sålts 5-6 hus på området och ingen af dem har bytt syllar, så jeg antager at man ved inspektion ikke har målt forøget fugtighedsgrad eller bemærket lugt.
Vi byttede eftersom en syll lå lidt højt (typ 16%) sandsynligvis pga planter mod husvæg og en tilbygning som gjorde at væggen lå i skygge hele dagen. De som byttede fortalte at syllerne på øvrige sider var i meget god stand.

Mit bedste tip hvad angår syllar er at tale med nogle naboer - hvis der er problemer (pga geologi og byggeteknik) har ofte flere huse i disse 70'ers husmåtter lignende problemer. Hvis naboerne fortæller at de fleste har byttet syllar er det sandsynligt at det er et problem i netop de området. Hvis naboerne ser ud som levende spørgsmålstegn er det sandsynligvis ikke noget problem lige der…..

Og selvfølgelig står ikke syllar i 100% fugt, det ville være som at de står i vand. Hvis det er tilfældet har man andre problemer, mere akutte. Typ vandlækage/oversvømmelse…..
Tak! Lyder fornuftigt alt sammen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.