43,315 læst ·
62 svar
43k læst
62 svar
Svejs trappe af firkantrør?
Jeg har ikke selv bestemt om der skal være en åbning mod væggen. Skal man ikke have det, kan man jo bore ind med fx 2 stk. m12 gevindstænger eller lignende, så stigen får støtte i væggen uden at det ses.
Men som sagt, ser dit byggeri godt ud. Håber du fortsætter med at lægge billeder op, så vi kan se resultatet.
Men som sagt, ser dit byggeri godt ud. Håber du fortsætter med at lægge billeder op, så vi kan se resultatet.
Jo, wow er nok det rette ord, og jeg kan afsløre, at selv vi bliver overraskede af og til over, hvordan de altid gør det der lille ekstra - en detalje eller gestus, som man simpelthen ikke havde forventet. Det kan være alt fra en supersmart detaljeløsning til en lille blomsterbuket!perstr sagde:
Kan desuden rapportere, at trappen nu bruges flittigt som "byggetrappe", og alle er rigtig tilfredse! Især det velindrettede repos er værdsat, så det er noget, jeg kan anbefale, hvis man har pladsen! Oprindeligt havde jeg en drøm om at kunne "møblere" reposet - nåja, sætte en lille lænestol der - og nu tror jeg faktisk, at det kommer til at fungere!
Tak for rosen, og ja, tanken er, at vi skal male den på en eller anden måde. Jeg overvejer at male den i samme farve som de indvendige vindueskarme, det vil sige RAL 7016 (antracitgrå). Jeg er lidt bange for, at det kan se "billigt" ud, hvis man maler den med pensel, så måske skal man spraye den i stedet? Er der nogen, der har erfaring med maling af stål og ved, hvad der bliver bedst? Jeg har også overvejet at beklæde bjælkerne med gips, men det føles lidt synd at dække stålrammen, som jo er en vigtig del af trappens udseende. Andre forslag til, hvordan man får trappen til at se endnu mere cool ud, modtages gerneAndreas_Hansson sagde:
Sandblæsning gør du for at få fjernet rust og slagge efter svejsning, og for at få en god overflade til maling. Tro mig, det er ikke noget man gør på stedet. Maler du den med rulle og en god lakfarve (læs meget opløsningsmiddel), vil den komme til at se sprøjtemalet ud. Sådan farve er utroligt tilgivende, bare husk at stoppe med at male i tide, så du ikke efterlader strygmærker i den halvtørre farve.
Snakkede lidt med den lokale farvebutik, og han sagde, at det burde gå fint at male den direkte, bare man primer med en eller anden rustbeskyttelsesfarve først. Hvis det er muligt at få den til at se sprøjtemalet ud med en rulle, så tror jeg, at jeg er tilfreds med det!
Det er ingen idé at gå og købe spraymaling på Biltema eller?
Det er ingen idé at gå og købe spraymaling på Biltema eller?
Hvordan går det med vinklerne? Er nemlig nysgerrig på at se, hvordan dit valg af trin-løsning ser ud i virkeligheden. At vælge, hvordan man skulle fastgøre trinene, syntes jeg helt klart var det sværeste, men også det område, hvor man kan være mest kreativ.larry78 sagde:
Fik besked om, at de ville komme i ugen. Håber virkelig på det. Jeg havde selv tænkt mig 4 stk. skruer / trin. Jeg havde også tænkt mig at fræse trinnet ned i pladevinklen. Altså de 3 mm som pladen er. Evt. kommer de til at blive pl400 også. Men jeg tænkte, at jeg skulle prøve at hoppe, når det er skruet, og se, hvad der sker. Vil helst ikke lime, hvis man en gang i fremtiden skal renovere den. Det er praktisk at køre trinene i en afretter, og trappen er som ny
Det hælder mod, at jeg trækker elkabel til hvert trappetrin for at kunne sætte belysning, også fylde bjælken med fugeskum, så den bliver lidt mere lydløs. (Kollegaens idé) Alternativt fylde den med beton, hvilket ville gøre den brandklassificeret 
Med risiko for kidnapping af din tråd så har mine vinkler kommet og i morgen bliver det svejsning. Overvejet noget lignende dette som rækværk: http://www.lumenrail.com/UserImages/lumenrail_wall_mount.gif Nogle idéer til konstruktionen?