Hvor svært er det at svejse en trappe sammen i stil med dette

http://www.acss.se/filer/produktbilder/triangle5.jpg

på egen hånd - forudsat at man er dygtig til at svejse? Er det ikke bare at tage lidt firkantrør og derefter svejse eller bolte fast nogle holdere til selve trinene? Selve trinene burde man vel kunne lave af en plade, som man derefter kan beklæde med træ eller noget andet materiale?
 
Visst kan du lave en sådan trappe af firkantprofiler. Profilerne er ret nemme at arbejde med, og findes i en række dimensioner. Synes trappen ser meget ekstrem ud, men alligevel enkel at lave. Hvad angår trinene, er det nok nemmere at tage en snak med blikkenslageren, som nemt kan bukke trin. Designfejlen synes jeg er, at man blander rektangulære/firkantprofiler med de runde til rækværket, kunne måske være firkantede der også. men trin i plade, bliver måske ikke nogen succes, og at lægge træ på pladen, bliver som lag på lag. Jeg ville nok have overvejet trin i kun træ, og bestilt færdige i noget ædeltræ. For den får vel lov at koste noget i produktionen. den på billedet koster nok en mindre formue. Idéen er sjov, så arbejd videre med den.
 
Målet er at bygge en cool trappe så billigt som muligt, og derfor tror jeg, at det bliver for dyrt at bestille trin i ædeltræ - har nemlig fået det indtryk, at det netop er ædeltræet, der gør trapper så dyre!?

Af­sats­en er det, der føles lidt mere tricky at bygge. Især hvis man som jeg har bygget et hus i letbeton. Jeg antager, at det nemmeste er at bygge fire ben til af­sats­en, men så ser den jo ikke lige så cool og luftig ud længere.

I mit tilfælde er der dog vægge på tre af siderne af af­sats­en (trappen skal bygges i en "skakt"), så måske kan man finde en enklere løsning?
 
  • Diagram af en trappekonstruktion uden gelænder, placeret mellem tre vægge i et betonskakt, med fokus på et svævende vilplan.
  • Synes
Lilleskog
  • Laddar…
Jo men det er jo færdigt, Du har vilplanet at udgå fra, møder ingen hindring, hvis du under eller i dens forkant lægger en rektangulær profil, som fastgøres i de begge sidevægge. Trappernes stamme svejses eller boltes i denne. Hvad angår trinene, var det for at hele trappen skulle se let og luftig ud, at jeg foreslog trin i træ. Det er muligt at lave trinene i billigere træsorter, bejdse dem til mørkt og derefter klarlakere.
Her en bar, som jeg fandt for mange år siden, i netop rektangulær profil, og fremstillede en egen.
Scan0001.jpg
IMG_0026.jpg
 
Ah, jeg var måske ikke tydelig. Flyplanet er ikke bygget endnu. Jeg skal altså bygge det også :)
 
Jeg har igen taget op overvejelserne omkring min svejste trappe og overvejer, hvordan man skal lave befæstelser til trinene. Befæstelserne skal være meget stabile, nemme at fremstille og montere, og helst være pæne eller diskrete.

Sig at man skal have trin i træ, ville noget lignende det på billedet fungere, det vil sige to "pladestykker", der er monteret i en 90 graders vinkel, som derefter svejses direkte på bjælken. Kan man svejse noget sådan direkte på en glat bjælke (firkantjern)? Bliver det stabilt?
 
  • Trappekonstruktion med to trætrin monteret med 90 graders vinklede metalbeslag mod en skrå flad metalbjælke, vises fra siden.
Eller er noget i denne stil endnu bedre?
 
  • En 3D-rendering af et V-formet træbeslag monteret på en skråtstillet betonstruktur i et byggeprojekt.
Tror kollegaen synes jeg skulle skrive noget her. Fået inspiration fra denne:
http://www.elementi.nu/signehill/trappan.htm
Men jeg skal lave en ligeløbstrappe på meget begrænset plads. Bare ~700mm brede trappetrin og ~45 graders vinkel på trappen. Jeg starter i weekenden med at forsøge at få bjælken op på plads for at kunne bestille metalvinkler på mandag.
 
Mikael_L
zachris sagde:
Jeg har igen taget op overvejelserne omkring min svejste trappe og overvejer hvordan man skal lave beslag til trinene. Beslagene skal være meget stabile, lette at fremstille og montere og helst være pæne alternativt diskrete.

Lad os sige, at man skal have trin i træ, ville noget lignende det på billedet fungere, det vil sige to "fladjern", der er monteret i 90 graders vinkel og derefter svejset direkte mod bjælken. Kan man svejse noget så direkte mod en glat bjælke (firkantjern)? Bliver det stabilt?
Jeg ville vælge dette første forslag til udførelse.

Dels tror jeg det er lettere at få tilstrækkeligt pæne svejsninger dels gør det mindre ondt hvis man skulle støde tåen ind i den plane overflade på dette fladjern end i kanten af en kappet profil.

Brug fx 30-40mm x 3 mm fladstål, 4, 5 mm fungerer sikkert også, men det er sværere at svejse, hvis du har stor forskel i materialetykkelsen. Buk i rette vinkler, vær omhyggelig med at de alle er præcis ens i alle mål.

Jeg tror, at du eventuelt må udskære lidt fra trinets bagkant, så trinene kommer lidt ind mellem profilerne, for at det skal se pænt ud. Du må eksperimentere lidt.

Så er det vel passende med et profilerør mellem væggene i "skakten" foran hvileplanet, hvor du så fastgør de to trappedelene mod. På dette profilerør må du svejse en monteringsplade i hver ende, som du så kan skrue igennem mod væggene. Generelt må du overveje, hvordan hvileplanet skal se ud og være designet for at tage alle kræfter. Men præcis som du siger, skal det "svæve" og se så pænt ud som det er tænkt, skal du ikke bruge søjler fra gulvet, men fastgøre alt til sidevæggene.
 
Sjovt med flere, der bygger deres egne "enbalkstrapper"! Jeg er faktisk også gået i gang. Var ude og købe firkantrør (det blev 150 x 100 x 5 mm for mit vedkommende) i dag og har også støbt et repos. Skal lægge billeder op på bloggen senere, men i dag er jeg for træt :(
 
Ser godt ud det der. Hvor brede trin bruger du? Tænkte du at gå med trinet helt ind til væggen?
Venter stadig på at få mine vinkler... Håber at få dem ASAP så man kan fortsætte. Træls at gå udenfor huset for at tage brusebad.
 
Vil I have en platform uden "ben" så kan det vel gøres ved at lade gulvbjælkerne gå ind i væggene til højre og venstre, og derinde i væggen montere stolper/regler som bjælkerne lægges på?

Det kræver dog, at man laver hul i væggene, men det bliver jo ikke noget større indgreb, det er nok at lave hul i væggen på siden mod trappen.

Hmmm...måske mente I, at den ikke skulle være helt op ad nogen væg?
 
larry78 sagde:
Ser bra ud det der.
Sjovt at få lidt positiv feedback og jo, jeg er også supertilfreds med, hvordan det ser ud. Jeg har lige opdateret bloggen med dagens fremskridt - mine superdygtige håndværkere nåede nemlig at blive færdige med den øvre halvdel af trappen i dag.

http://lundhagen.blogspot.com/

Hvor brede trin kører du med? Tænkte du gå med trinnet helt ind til væggen?
Vi kommer til at køre med 1 m brede trin. Skakten, som trappen bygges i, er 210 cm bred, så vi får 10 cm tilovers, så at sige, men lidt af det rum vil blive spist op af de to sidevægge, som skal gipses. Jeg har diskuteret med mine byggefagfolk, om man skal gå helt ud til væggen med trinet, men jeg tror, at vi kommer til at lade lidt luft faktisk. For stabilitetens skyld kunne det måske have været smart at fastgøre trinnet i væggen, men jeg ved ikke, om det tilfører så meget. Hvordan vil du gøre det?
Venter stadig på at få mine vinkler...
Jeg købte færdigskåret plade til mine folk, så de kunne svejse vinklerne sammen selv - har nemlig begyndt at blive træt af det her med lange leveringstider i byggebranchen ;) Skal dog nævne, at min stålleverandør Bromma Stål er meget hurtige til at fikse ting, men når det gælder trappen, var jeg ekstra utålmodig ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.