larry78 sagde:
Med risiko for kidnapning af din tråd så er mine vinkler kommet, og i morgen bliver det svejsning. Overvejet noget lignende dette som rækværk: [link] Nogle idéer til konstruktionen?
Oooo, hvilken lækker rækværk med indbygget belysning! Vi sidder netop og overvejer, hvad vi skal have for rækværk til vores trappe og tror, at vi endelig har "fundet det rigtige". Hvordan er det, du skal kun have en håndliste monteret på væggen og ikke noget rigtigt rækværk (faldsikring) på modsatte side af trappen?
 
Enig med alle de andre
Wow hvor er det flot og luksuriøst :)

For første gang er jeg misundelig på villaer i to plan
Vi bor i en etplansvilla

Har du malet endnu?
Den største fordel ved at sandblæse er at få fjernet valshinden på bjælkerne
Malingen hæfter bedre da og sidder fast selvom man støder til den med noget
Men da det er indendørs kan det måske fungere alligevel.....

Zinkprimer er noget der fungerer godt (spray)

Træ er også både flot og fungerer som lyddæmper
En ren ståltrappe kan få lidt meget "klang" i, når man går på den

Endnu en gang vil jeg sige
Wow hvor er det flot

Dejligt at høre at der findes håndværkere der finder glæde i deres job og deler det :) :)
 
Tessok sagde:
Enig med alle de andre Wow hvor flot og luksuriøst :)
Sjovt at der er flere end mig der tænker "Wow!" når de ser trappen :)
For første gang er jeg misundelig på villaer i to plan. Vi bor i etplansvilla
Hehe, det må være den bedste bedømmelse en trappe kan få! Personligt synes jeg trapper er meget sjove, og jeg synes det er synd, at mange husebyggere vælger trapper rutinemæssigt, for det ser ud til at være muligt at bygge ganske anderledes trapper for en rimelig pris.

På det seneste har vi gået og tænkt meget over hvordan rækværket skal se ud, og i går aftes fandt vi endelig det rette. Efter at have surfet igennem alle(!) hjemmesider på nettet der handler om trapper og rækværk fandt min partner til sidst en fed form som vi arbejdede videre med. Dejlig følelse for jeg var bange for vi ikke ville finde noget som fungerede og blive nødt til at sætte noget op der virker sådan lidt...
Har du malet endnu?
Nej vi har ikke malet endnu så tak for tipsene, men ifølge en tidligere post kan man tilsyneladende ikke sandblæse den på stedet. Den der zinkprimer skal jeg dog lige tjekke.
Dejligt at høre at der findes håndværkere der finder glæde i deres arbejde og deler det :) :)
Jo, og desuden bliver det så meget sjovere at diskutere sig frem til løsninger, men det fedeste er at alle føler sig delagtige og stolte når det er færdigt! Ham der lavede svejse- og metalarbejdet tog en hel del billeder da trappen var færdig.
 
Zachris: Vi har ikke bestemt os angående faldsikring osv. Men gelænderet tror jeg bliver sådan. Så må man tilpasse faldsikring osv efter det. Min ven foreslog, at vi skulle have en rustfri forkant på trappetrinene, men jeg har ikke selv bestemt mig endnu. Svejser for fuld gang nu nede i kælderen... Vedhæfter billede senere. Jeg har planer om at lægge en billak eller pulverlak på min bjælke. Hvad det bliver, må tiden vise. Har du fået en pris på selve trinene til trappen? Eller tænkte I at bruge fyr?
 
Handlede forresten et par rampamuff på den lokale byggemarked. Føltes som en solid og god løsning. Kanon tips synes jeg det var. http://larrys.mine.nu/bilder/trapp/ opdateret lidt billeder af svejsningen... Føler at der går et stykke tid, før man bliver professionel på det område.
 
Ser at du helsvejser lidt unødigt meget. Risiko for at bjælken slår sig. Det er nok med 2-3 cm svejs i hver ende på vinklerne.
 
Tænkte bare sige, at vi valgte at "lukke" rummet under hvileplanet ved at bygge en væg foran det. Lidt trist at fjerne den "svævende" fornemmelse, men rummet nedenunder kommer bedre til sin ret som et lille opbevaringsrum. Desværre må funktion nogle gange gå forud for form ;)

Vi har stadig ikke malet trappen eller valgt materiale til trinnene, men en af håndværkerne testede at spraye lidt hvid maling på en af bjælkerne bare for at teste, hvordan det så ud. Det var ikke nogen lavprisspray, men ret dyre sager, og det så faktisk rigtig godt ud. En anden ting, der slog mig forleden dag, er, at det måske ville se coolt ud med helt hvide trappetrin. Den næste logiske tanke var, at det måske også ville se coolt ud med hvide bjælker? Hmm, svære valg den slags... :)

Er nogen nysgerrige efter at se det aktuelle udseende, så findes der nogle billeder i mit seneste blogindlæg

http://lundhagen.blogspot.com/2007/10/efter-regn-kommer.html
 
Snailman
Ganske lig linket i indlæg #8
 
Snailman
okay, det er ikke rundgang i det mindste, da jeg gemte signehill som pdf den 7 november 2006, og tilfældigvis kiggede igennem min samling på omkring 120 husbyggerier som pdf:er...:p
 
Nu har vi, efter en del møje, fået stommen til et trappegelænder på plads. Det blev ikke helt som vi havde håbet, men på den anden side ser det ud til at være utroligt svært at få et pænt gelænder! De fleste gelændere man ser, ser ofte fantasiforladte, kedelige eller decideret grimme ud!

Vi valgte at bygge trappegelændere i samme stil og materiale som altangelænderne, det vil sige firkantprofil 70x70x3 mm, hvilket blev latterligt stabilt og helt ok udseendemæssigt, da det harmonerer godt med trappens udseende og konstruktion. I kan se resultatet på blogindlægget nedenfor, hvis I er nysgerrige:

http://lundhagen.blogspot.com/2007/10/trapprcken-svrare-n-man-tror.html

Vi er meget spændte på at se det færdige resultat af trappen - malet, beklædt og belyst - for den rødagtige farve den har nu (rustbeskyttelsesfarve), trin af overskydende tømmer og alt rodet der ligger rundt om gør den ikke retfærdighed...
 
Er ekstremt imponeret af jeres trapper. Skal selv designe og bygge en mindre trappe til mit loftsrum og overvejer omkring samme design som de fleste viser frem her, men jeg overvejer at lakere stålet med klarlak og kombinere med eg for at få en "råere" følelse. Hvad tror I om klarlak og hvilken forbehandling inden?
Jeg er lidt nysgerrig på, hvad trapperne i tråden har kostet sådan cirka...
 
Havde tænkt mig at bygge en trappe, der ligner denne dog ej L-formet, men kun en lige trappe.
Er der nogen, der har tips om svejsefirma/mekanisk værksted i Göteborgsområdet, som kunne svejse rammen til en trappe som denne sammen?
 
ehsqvis: Noterede at den der sidder også i væggen. Sørg for at du har en god væg, hvor den skal fastgøres. Håndværkere ved jeg lidt om i Göteborg, søg på Blocket eller De Gule Sider, hvis du ikke har kontakter.

Har selv lagt mine trin på trappen for test, vedhæfter et par billeder, men virker de ikke, så findes billederne på http://larrys.mine.nu/bilder/trapp
 
  • Åben trappeopbygning med trætrin monteret på en væg i et rum under renovering, med værktøj og materialer omkring.
  • Trætrappe under konstruktion fastgjort til væggen med metalunderstøttelse. Trætrin og ujævne vægge er synlige i rummet.
@larry78: Supersmukt - nu bliver jeg virkelig fristet til at færdiggøre min trappe!

Så du nåede altså før mig med at montere trinene og male bjælken - sjovt! Jeg kan se, at vi har lignende smag, for jeg tænker også at male min bjælke grå - nærmere bestemt RAL 7016 (antracitgrå).

Jeg kan se, at den er flot at kigge på, men jeg antager, at den også er behagelig at gå på?

Flot arbejde og tak for et godt bidrag til "Gør Svenske hjem lidt flottere"-kampagnen! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.