J justusandersson sagde:
Uorganiske vægkonstruktioner er f.eks. muret med leca (isoblock) eller hulsten. Der findes tyske hulsten, som er suveræne. Altangulvet kan passende være en betonkonstruktion af en eller anden form. Letklinkerbeton eller letbeton. Bygger du op et træbjælkelag, bør underlagssponten være ventileret på undersiden. Passer desuden dårligt sammen med dårlig hældning.
Hvis man bygger op i stål, kunne man så tænke sig at udskifte råsponten med noget?

Råsponten er et upassende materiale, da taget skal være isoleret. Lättbrtongelement kan man lægge direkte på ståldragere. Korrugeret plade kan fungere som underlag for andre typer af betonkonstruktioner.

Letbetonelement ser jo pæne ud og løser en del problemer. Dog må man vel regne med mindst 200mm tykkelse? Det sammen med isolering og alt andet bygger nok for meget til min situation :/

Letbeton har omtrent samme isoleringsevne som massiv træ. 200 mm letbeton svarer til ca. 70 mm mineraluld, så du behøver ikke supplere med så meget.

J justusandersson sagde:
Lettebeton har omtrent samme isoleringsevne som massiv træ. 200 mm lettebeton svarer til ca. 70 mm mineraluld, så du behøver ikke supplere med så meget.
Lyst til at brainstorme om, hvordan en fuld opbygning med lettebeton kunne se ud, fra tagpap ned til indvendigt loft? For en amatør som mig er det lidt svært at google..

Hvad tror I om at bruge EPS falsskiver for at få en hældning på tagpappen?
Sundolitt har med hældning 1:100. 30mm lavest giver omtrent 75 mm højst. Kan man endda overveje at lægge de samme ovenpå for at få en plan overflade til trallen? På den måde udnytter man jo også faldet til isolering.

Højder er altid et problem med denne type af "indragede" terrasser. Man vil have fuld lofthøjde nedenunder og helst samme niveau som gulvet på overetagen. At have et massiv bjælkelag som man isolerer på oversiden bygger rigtig meget. Derfor er Koljern-element en god løsning, hvor man sparer meget højde. På dette element klæber man derefter yderligere foamglas-plader samt faldplader (min 1:40), derefter en 2-lags papdækning. Materialet bevæger sig meget lidt og er meget hårdt sammenlignet med for eksempel eps. EPS-plader skal også dækkes med en hård stenuldsplade inden pap, usikker på om dette er tilstrækkeligt hårdt dog, da trallen vil slide godt på pap. En anden ulempe er, at tilbygningen har meget glas, hvilket gør, at man kan blive nødt til at isolere taget ekstra netop på grund af dette. Jeg ville gætte på, at det derfor er polyurethansolering foreslået af konstruktøren. Desværre tror jeg, at det bliver svært at klare højderne uden at skulle have et indvendigt trin/høj tærskel for at komme ud på terrassen fra overetagen, og samtidig have fuld lofthøjde indendørs.

A attefall sagde:
Hvad tror I om EPS plader til at få en hældning på tagpappen? Sundolitt har med hældning 1:100. 30 mm yderst giver cirka 75 mm inderst. Kan man endda overveje at lægge de samme ovenpå for at få en plan overflade til trallen? På den måde udnytter man jo også hældningen til isolering.
1:40 er den mindste anbefalede hældning for at opfylde tætningsgarantiers retningslinjer desværre.

Idéen med faldskiver er fremragende. Overhovedet er det bedre at have isoleringen på ydersiden. Faldet kompenserer du for gennem gulvstrøerne, som skal være kileformede og ligge i faldets retning. Det store problem er at lave en bærende konstruktion, der ikke stjæler for meget i højden.

Jeg overlader med glæde ansvaret til @bossespecial. Han er meget kyndigere end mig, når det kommer til alternative skivkonstruktioner. Jeg tror, det bliver svært at opfylde energikravene i BBR for dette rum. Man må finde en formelt acceptabel nødløsning.

B bossespecial sagde:
1:40 er det mindste anbefalede fald for at opfylde tætningslagsgarantiers retningslinjer desværre.
Gælder det også, hvis materialeleverandøren siger noget andet? Ifølge oplysning skal Bmi Mono PC klare ned til 1:100.

J justusandersson sagde:
Jeg kaster med glæde ansvaret over til @bossespecial. Han er meget kyndigere end mig, når det gælder alternative skivkonstruktioner. Jeg tror, det bliver svært at opfylde energikravene i BBR for dette rum. Man må finde en formelt acceptabel nødløsning.
Bygningsingeniøren i kommunen mente, at det var OK, så længe gennemsnittet for alle områder er under U 0,4 i tilbygningen, selvom taget kommer til at ligge på over 0,13.

J justusandersson sagde:
Jeg videregiver med glæde ansvaret til @bossespecial. Han er meget klogere end mig, når det kommer til alternative pladekonstruktioner. Jeg tror, det bliver svært at opfylde energikravene i BBR for dette rum. Man må finde på en formelt acceptabel nød-løsning.
Nej nej, alle skal med :D Jeg må undskylde, hvis jeg lød lidt kort, to skrigende børn, aftensmad, tandbørstning, putning, skriver så meget jeg bare kan uden at trække vejret:sweat:.

A attefall sagde:
Gælder det også, selvom materialeleverandøren siger noget andet? Ifølge oplysninger skal Bmi Mono PC klare ned til 1:100.
Ja, de har produkter, der klarer meget flade tage. De påtager sig dog ikke ansvaret for resten af konstruktionen. En lille nedbøjning, og man har stående vand. De, jeg har kontakt med, anbefaler så vidt muligt at følge retningslinjerne for tætningslaggarantier.

A attefall sagde:
Bygningsingeniøren på kommunen mente, at det var OK, så længe gennemsnittet for alle overflader er under U 0,4 i tilbygningen, selvom taget ender over 0,13.
Perfekt, så har du fået en værdi fra kommunen iaf(y) Ved du, hvilke glaspartier du skal købe endnu?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.