Skal bygge en tilbygning og vil have en stor 9m glasparti mod den ene væg. På taget skal der være en tagterrasse, så visse væg belastninger tilkommer. Dog i det sydvestlige hjørne af Skåne, så snebelastningszone 1.
Vil helst få det til uden støtte for at kunne få en stor åbning i midten. Nogen der kunne tænke sig at lave en hurtig beregning på hvilke dimensioner af bjælke vi taler om her? Og hvis man nu skulle have en vertikal bjælke i midten, hvilke dimensioner på bjælke kan man så slippe afsted med?

Tak på forhånd alle kloge!

• Arkitektonisk tegning af en bygning med en stor glasfacade og tageterrasse. Viser dimensioner og materialer, inkl. glasparti og træpanel i grå.
  • Plantegning af en tilbygning på 41,48 m² med mål og angivelse af et stort glasparti. Viser også placering af en trappe.
Kombinationen altan og glasparti er en udfordring. En bjælke uden støtte af søjler i midten er nok ingen realistisk løsning. Det ville kræve en bjælke af typen HEA 360. Den vejer over et ton og koster tæt på 30 000 kr.

• Synes
Dan_Johansson
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Kombinationen altan og glasparti er en udfordring. En bjælke uden støtte af en søjle i midten er nok ingen realistisk løsning. Det ville kræve en bjælke af typen HEA 360. Den vejer over et ton og koster nærmere 30 000 kr.
Tak for svaret, antager at det er nedbøjningen der er problemet? Hvis man går efter HEB, hvilken dimension taler vi om i så fald? Og hvis man skulle sætte en søjle i midten, hvor meget mindre bjælke kan man så nøjes med?

Hvorfor ikke sætte 2 støtte på en fjerdedel fra enderne, så får du midten fri.
Du kan under alle omstændigheder kun åbne halvdelen.
En anden fordel er, at midterstykket, som har længst spændvidde, får fastspændte ender.

Justus kan nok regne på 4,5 meter med fastspændte ender.

Protte

• Synes
Workingclasshero og 1 anden
  • Laddar…
prototypen prototypen sagde:
Hvorfor ikke sætte 2 støtte på en fjerdedel fra enderne, så får du midten fri.
Du kan alligevel kun åbne halvdelen.
En anden fordel er, at midterstykket som har længst spændvidde får indspændte ender.

Justus kan nok regne på 4,5 meter med indspændte ender.

Protte
Jeg har også tænkt på det, men det betyder, at støttebjælkerne skal være parallelle med glaspartiet. Jeg undrer på, om det er muligt at få til med tanke på bredden?

EDIT: Jeg måske misser noget, men jeg tænker som så, at facadepartiet er omkring 200mm dybt, hvilket ikke efterlader så meget plads til en støttebjælke, hvis de begge skal være under stålbjælken ovenover?

Senest redigeret:
Skal bjælken ligge yderst da?

Protte

• Synes
Leif i Skåne
  • Laddar…
Lidt som det er inde på, er det intet problem at trække bjælken lidt ind, så søjlerne kommer indenfor partiet. Har du overvejet noget med tagopbygningen, det ser ud som om det kan blive lidt trangt for at få til højderne ifølge Elevationen?

prototypen prototypen sagde:
Skal bjælken ligge helt ude da?

Protte
B bossespecial sagde:
Som det er inde på, er der ingen problemer med at trække bjælken lidt ind, så søjlerne kommer indenfor partiet. Har du tænkt noget på tagopbygningen, det ser ud som om, det kan blive lidt trangt for at få til højderne ifølge Elevationen?
På en eller anden måde havde jeg vel tænkt, at bjælken skal gå lige over facadepartiet, men det er måske ikke tilfældet, når jeg begynder at tænke mere over det.

Bliver vel en eller anden stålkonstruktion taget i helhed, men konstruktøren skitserer stadig på det. Men jeg vil meget gerne have lidt mere input fra andre omkring disse kritiske dele.

Hvis bjælken ligger et stykke ind, kan man svejse på bjælken med støtte til det, der ligger ovenpå glaspartiet.
Man laver også en konstruktion indad, som hænger sammen med bjælkelaget som modvægt, så bjælken ikke vælter.

Protte

Jeg synes, du har fået mange gode påpegninger. Meget bedre af flere grunde at sætte to søjler, hver på 1/4 af afstanden fra hjørnerne beregnet. Ligeledes at placere bjælke og søjle lidt tilbagetrukket fra facaden. Du skal studere sektionen gennem udbygningen, så højderne bliver korrekte. Gulvbjælkerne skal være ca. 90x225 i limtræ eller HEA 120 i stål på c/c 600 mm. Ingen større fordel med stål her, da der alligevel skal være plads til isolering. Tætningslag og fald (dvs. hældning) er aspekter, der skal tages med i betragtning i god tid.

• Synes
attefall og 1 anden
  • Laddar…
Tak for alle svar, jeg vil rådføre mig med min konstruktør i henhold til jeres forslag!

Jeg har også set, at der findes facadepartier, hvor midtmøderne, lige på det sted hvor I foreslår bjælker, er forstærkede. Lastkapacitet på 10kN, er der nogen af jer, der kan sætte dette tal i relation? Og har dette nogen afgørende betydning?

Stående bærende konstruktioner kaldes typisk for søjler. Søjlebelastninger plejer aldrig at være et problem, medmindre søjlerne er meget høje. F.eks. kan en ustøttet HEA 100 som søjle klare en centrisk last på ca. 300 kN.

J justusandersson sagde:
Stående bärverk plejer man at kalde for søjler. Søjlebelastninger plejer aldrig at være et problem, medmindre søjlerne er meget høje. For eksempel kan en ustøttet HEA 100 som søjle klare en centrisk belastning på ca. 300 kN.
Ok, men i så fald lyder 10kN vel som meget lidt. Men det er måske nok?

10 kN svarer til et ton.

Protte

Kan man komme lettere ud af det, hvis man adskiller bjælkelaget fra vinduerne, så man kan tillade en lidt større nedbøjning af bjælkelaget uden at det påvirker vinduespartiet?
Måske ikke helt enkelt rent konstruktionsmæssigt, men en tanke alligevel...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.