6,801 læst ·
57 svar
7k læst
57 svar
Spørgsmål om isolering - bliver mere og mere forvirret
Jeg anbefaler dig at læse om bygninger bygget på forskellige måder, jeg har ikke tid til at lære dig hvordan det og det fungerer.D Daniel 109 sagde:
Jeg har selv hver dag i mindst 30 år haft en stor interesse for bygningen man bor i + hvad der er bedre / dårligere.
Daniel, du overser (gentagne gange), at forholdene ikke er statiske. For eksempel kan det være adskillige timer om morgenen/formiddagen (eller mange dage ved vejromslag), hvor det er betydeligt koldere indendørs end udendørs om vinteren i et lukket hus. Det kan sandsynligvis også ske, når luftfugtigheden udendørs er meget høj.D Daniel 109 sagde:Det for er rene dumheder.
De normale 15 grader, som normalt anbefales af forsikringsselskaber, er for at kunne klare strømafbrydelser uden at rør fryser.
Der er masser af sommerhuse, der ikke har el eller alligevel er lukket ned om vinteren uden de konsekvenser, du nævner. Isoleringen påvirker ikke huset, hvis der ikke er nogen temperaturforskel over væggen.
Jeg har læst en del og tror jeg har bedre forståelse for fysikken bagved end de fleste.Tomture61 sagde:
Men hvis du ikke vil forklare den store forskel, behøver du ikke det.
Nu var det jo ikke tømmermuren, der var det interessante i dette tilfælde. Den har jo helt klart andre egenskaber end en regelvæg med mineralisolering. Men nu var det regelvæggen, det handlede om. Vi kan springe over miljøet i huset så længe.
Dit svar ovenfor mit udsagn siger noget andet!D Daniel 109 sagde:
Betydeligt koldere inde er det jo sjældent. Hvis det forekommer, så gælder jo også det modsatte, da drives fugten den anden vej.A arkTecko sagde:Daniel, du misser (gentagne gange) at forholdene ikke er statiske. For eksempel kan der være adskillige timer om morgenen/formiddagen (eller mange dage ved vejrskifte) hvor det er betydeligt koldere inde end ude om vinteren i et nedkølet hus. Det kan sandsynligvis også forekomme når luftfugtigheden udenfor er meget høj.
Forestil dig en situation med to ugers højtryk og 15 minusgrader, derefter vejrskifte med regn, blæst og 5 plusgrader i en uge. Så ville jeg ikke ønske at have en koldstillet hytte med dampspærre og mineraluldsisolering. Problemet med den konstruktion er, at relativt store mængder vand kondenserer i væggen, det tager betydeligt længere tid for vandet at komme ud igen. Det hjælper jo ikke, at det bliver koldt ude igen. Der kommer ikke ud nogen varm, tør luft indefra gennem dampspærren, og den kolde, tørre udeluft i næste højtryk kan ikke bære meget fugt. Desuden er mineralulden ikke hygroskopisk, så den transporterer ikke fugten ud af sig selv som en celluloseisolering gør.D Daniel 109 sagde:
Jeg ville aldrig bygge sådan, og jeg fraråder andre at gøre det.
Jeg tror, det overvurderes lidt, hvor stort et fugttryk en væg i et uopvarmet hus faktisk bliver udsat for i praksis under den midlertidige situation, hvor det er varmere ude end inde. Det er nok derfor, dette sjældent bliver et problem i et sommerhus med mineraluld. Celluloseproducenterne fremhæver ret kraftigt de hygroskopiske egenskaber ved deres isolering, og det er korrekt, at de kan optage en vis mængde fugt, hvilket mineraluld ikke gør. Fugt kan dog stadig passere igennem mineraluld, og så længe den er i dampfase, er dette ikke et problem.
Mine svigerforældre har et sommerhus isoleret med mineraluld og uden udvendig luftspalte eller indvendig dampspærre. Så bliver det et problem, når fugten, der løber på indersiden af panelen, trænger ind i isoleringen og konstruktionen. Det er, hvad man kunne kalde et skrækeksempel, da facaden også er malet med plastic maling, men huset står stadig. Panelen er nok tæt på 30 år på visse steder, og der er ikke engang tendenser til lugt i huset, men når man fjerner brædder, har det jo ikke været et kønt syn.
Mine svigerforældre har et sommerhus isoleret med mineraluld og uden udvendig luftspalte eller indvendig dampspærre. Så bliver det et problem, når fugten, der løber på indersiden af panelen, trænger ind i isoleringen og konstruktionen. Det er, hvad man kunne kalde et skrækeksempel, da facaden også er malet med plastic maling, men huset står stadig. Panelen er nok tæt på 30 år på visse steder, og der er ikke engang tendenser til lugt i huset, men når man fjerner brædder, har det jo ikke været et kønt syn.
Selvbygger
· Stockholm
· 8 227 indlæg
Trådstartaren indleder jo netop med, at huset vil blive vinterlukket nu og da.L Liljeros sagde:Omvend fugtvandring er vel primært noget, der sker i vinterlukkede fritidshuse? Det skal meget ekstreme vejrfænomener til, for at dette skal opstå i en opvarmet villa.
Hvad angår celluloseisoleringens evne til at optage og afgive fugt, så er dette vel noget, der primært kan være positivt på en kold loftsrum f.eks. og dermed udjævner luftfugtigheden, hvor den ligger ret frit og åbent. I en almindelig opvarmet væg transporteres luften jo indefra og ud, så fugttilskuddet indendørs burde være højst begrænset...
den eneste situation bortset fra gamle huse, hvor en dampspærre rent teknisk faktisk er at foretrække, er vel i tagkonstruktioner uden luftspalte, hvor mulighed for udtørring indad kan være nødvendig på visse tidspunkter af året.
De overdriver kraftigt nytten af de buffrende egenskaber, hvilket du kan se af målingerne i denne undersøgelse.Tomture61 sagde:
https://vpp.sbuf.se/Public/Documents/ProjectDocuments/E85F90FA-3BAD-456B-9E5F-8B36FB53E112/FinalReport/SBUF 03199 Slutrapport Fuktbalans i kalla vindsutrymmen.pdf
Specielt tydelig er manglen på praktisk effekt i de kolde vintermåneder, da RF på lofterne, der blev studeret, er næsten identisk mellem loftet med celluloseisolering og mineraluld. Disse målinger er også lavet med dampspærre, uden ville RF være endnu højere. At valget af isoleringsmateriale påvirker fugtindholdet i indendørsluften afvises helt.
Studiet er 27 år gammelt!
Nu står der, at træ har fugtabsorberende egenskaber.
Papir er lavet af træ.
Undrer om cellulosaisolering er blevet produktudviklet i løbet af 27 år.
Så er studiet lavet på et loft.
Ikke at hele huset er isoleret med cellulosaisolering.
Nu står der, at træ har fugtabsorberende egenskaber.
Papir er lavet af træ.
Undrer om cellulosaisolering er blevet produktudviklet i løbet af 27 år.
Så er studiet lavet på et loft.
Ikke at hele huset er isoleret med cellulosaisolering.
Senest redigeret:
Jeg har svært ved at se, hvad den undersøgelse har med sagen at gøre?W witten sagde:De overdriver kraftigt nytten af de bufferende egenskaber, hvilket du kan se af målingerne i denne undersøgelse.
[link] 03199 Slutrapport Fuktbalans i kalla vindsutrymmen.pdf
Specielt tydelig er fraværet af praktisk effekt i de kolde vintermåneder, hvor RF på de studerede lofter er næsten identisk mellem loftet med celluloseisolering og mineraluld. Disse målinger er også lavet med dampspærre, uden ville RF være endnu højere. At valget af isoleringsmateriale påvirker fugtindholdet i indeluften afvises helt.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Snabbfråga om takisolering av uterum.
Isolering -
Ännu en fråga om asbest rörisolering
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
En till fråga om garage och isolering...
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vem ska man rådfråga om åtgärder kring värme och isolering?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Dum fråga om spånisolering vind
Isolering