6,801 læst ·
57 svar
7k læst
57 svar
Spørgsmål om isolering - bliver mere og mere forvirret
har vel ikke sagt, at man behøver dampspærre?D Daniel 109 sagde:
Men selvfølgelig kan du få store problemer med mineraluldsisolering i den situation
Selvfølgelig kan man det. Men folk er overdrevne bange for at koldstille konventionelt byggede bygninger.
Omvendt fugtvandring er vel primært noget, der sker i kolde fritidshuse? Det skal meget ekstreme vejrfænomener til for, at dette skal opstå i en opvarmet villa.
Hvad angår celluloseisoleringens evne til at optage og afgive fugt, er dette vel noget, der primært kan være positivt på en koldloft f.eks. og således udjævner luftfugtigheden, hvor den ligger ganske frit og åbent. I en almindelig opvarmet væg transporteres luften jo indefra og ud, så fugttilskuddet indendørs burde være højst begrænset…
den eneste situation bortset fra gamle huse, hvor en dampbremse rent teknisk faktisk er at foretrække, er vel i tagkonstruktioner uden ventilationsspalte, hvor mulighed for udtørring indad kan være nødvendig på visse tidspunkter af året.
Hvad angår celluloseisoleringens evne til at optage og afgive fugt, er dette vel noget, der primært kan være positivt på en koldloft f.eks. og således udjævner luftfugtigheden, hvor den ligger ganske frit og åbent. I en almindelig opvarmet væg transporteres luften jo indefra og ud, så fugttilskuddet indendørs burde være højst begrænset…
den eneste situation bortset fra gamle huse, hvor en dampbremse rent teknisk faktisk er at foretrække, er vel i tagkonstruktioner uden ventilationsspalte, hvor mulighed for udtørring indad kan være nødvendig på visse tidspunkter af året.
At koldstille en isoleret bygning er at sætte sine surt tjente penge på spil.
+ 16 gr er minimumsgrænsen for opvarmning af en isoleret bygning.
Hvorfor, dugpunktet i væggen vil man ikke have skal havne på den forkerte side af evt. dampbremse / dampspærre.
At koldstille helt kan gøre, at overflader i bygningen begynder at blive ødelagt af fugtpåvirkning.
Fugtfølsomme ting som møbler kan begynde at mugne osv.
Men gør som I synes er bedst for jer og jeres overbevisning.
Jeg holder mig til fakta / erfaring fra dem, der har styr på det.
+ 16 gr er minimumsgrænsen for opvarmning af en isoleret bygning.
Hvorfor, dugpunktet i væggen vil man ikke have skal havne på den forkerte side af evt. dampbremse / dampspærre.
At koldstille helt kan gøre, at overflader i bygningen begynder at blive ødelagt af fugtpåvirkning.
Fugtfølsomme ting som møbler kan begynde at mugne osv.
Men gør som I synes er bedst for jer og jeres overbevisning.
Jeg holder mig til fakta / erfaring fra dem, der har styr på det.
Det er ren dumhed.
De normale 15 grader, som plejer at blive anbefalet af forsikringsselskaberne, er for at klare strømafbrydelser uden at ledninger fryser.
Der findes masser af sommerhuse, som ikke har el eller alligevel står kolde om vinteren uden de konsekvenser, du nævner. Isoleringen påvirker ikke huset, hvis der ikke er nogen temperaturforskel over væggen.
De normale 15 grader, som plejer at blive anbefalet af forsikringsselskaberne, er for at klare strømafbrydelser uden at ledninger fryser.
Der findes masser af sommerhuse, som ikke har el eller alligevel står kolde om vinteren uden de konsekvenser, du nævner. Isoleringen påvirker ikke huset, hvis der ikke er nogen temperaturforskel over væggen.
Hvis du er 100% overbevist om dette, så tillykke til dig, selv har jeg en anden agenda.D Daniel 109 sagde:Det for er rent idioti.
De normale 15 grader, der plejer at blive anbefalet af forsikringsselskaber, er for at klare strømafbrydelser uden at rør fryser.
Der er masser af sommerhuse, som ikke har el eller alligevel kaldæmpes om vinteren uden de konsekvenser, du nævner. Isoleringen påvirker ikke huset, hvis der ikke er nogen temperaturforskel over væggen.
Omtrent halvdelen er tømmerstamme med 45 mm mineraluld udenpå. Den anden halvdel er regelstamme med 95 mm isolering. I loftsbrædderne er der ca. 15 cm savsmuld med et patchwork af for det meste 95 mm mineraluld ovenpå.
Træramme .... omtrent som resten af Sveriges boligbestand, eller !useless sagde:
Æbler og pærer ....
Hvordan mener du, at det ville give en betydelig forskel i sammenhængen?
Det er ligegyldigt for mineralulds væggene, at der er tømmer i huset. Jeg vil gerne have en forklaring på, hvorfor det ikke er sammenligneligt.