A
D Daniel 109 sagde:
Ja, den kan tage imod fugten i den situation. Men det er sjældent et problem, selv med mineraluldsisolering. Du behøver bestemt ikke dampspærre i den situation.
har vel ikke sagt, at man behøver dampspærre?
Men selvfølgelig kan du få store problemer med mineraluldsisolering i den situation

Selvfølgelig kan man det. Men folk er overdrevne bange for at koldstille konventionelt byggede bygninger.

A
D Daniel 109 sagde:
Selvfølgelig kan man det. Men folk er overdreven bange for at lukke konventionelt byggede bygninger ned.
med rette

Omvendt fugtvandring er vel primært noget, der sker i kolde fritidshuse? Det skal meget ekstreme vejrfænomener til for, at dette skal opstå i en opvarmet villa.

Hvad angår celluloseisoleringens evne til at optage og afgive fugt, er dette vel noget, der primært kan være positivt på en koldloft f.eks. og således udjævner luftfugtigheden, hvor den ligger ganske frit og åbent. I en almindelig opvarmet væg transporteres luften jo indefra og ud, så fugttilskuddet indendørs burde være højst begrænset…

den eneste situation bortset fra gamle huse, hvor en dampbremse rent teknisk faktisk er at foretrække, er vel i tagkonstruktioner uden ventilationsspalte, hvor mulighed for udtørring indad kan være nødvendig på visse tidspunkter af året.

A Aunty sagde:
med rette
Ved du, hvad overdrevet betyder? Noget overdrevet er aldrig med rette. Det er normalt set ikke noget problem.

• Synes
fribygg
  • Laddar…
Tomture61
At koldstille en isoleret bygning er at sætte sine surt tjente penge på spil.
+ 16 gr er minimumsgrænsen for opvarmning af en isoleret bygning.
Hvorfor, dugpunktet i væggen vil man ikke have skal havne på den forkerte side af evt. dampbremse / dampspærre.
At koldstille helt kan gøre, at overflader i bygningen begynder at blive ødelagt af fugtpåvirkning.
Fugtfølsomme ting som møbler kan begynde at mugne osv.
Men gør som I synes er bedst for jer og jeres overbevisning.
Jeg holder mig til fakta / erfaring fra dem, der har styr på det.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Det er ren dumhed.
De normale 15 grader, som plejer at blive anbefalet af forsikringsselskaberne, er for at klare strømafbrydelser uden at ledninger fryser.

Der findes masser af sommerhuse, som ikke har el eller alligevel står kolde om vinteren uden de konsekvenser, du nævner. Isoleringen påvirker ikke huset, hvis der ikke er nogen temperaturforskel over væggen.

• Synes
hapazard og 1 anden
  • Laddar…
Tomture61
D Daniel 109 sagde:
Det for er rent idioti.
De normale 15 grader, der plejer at blive anbefalet af forsikringsselskaber, er for at klare strømafbrydelser uden at rør fryser.

Der er masser af sommerhuse, som ikke har el eller alligevel kaldæmpes om vinteren uden de konsekvenser, du nævner. Isoleringen påvirker ikke huset, hvis der ikke er nogen temperaturforskel over væggen.
Hvis du er 100% overbevist om dette, så tillykke til dig, selv har jeg en anden agenda.

Min hytte bliver -15 om vinteren, og sådan har det været de sidste 60 år uden problemer.

• Synes
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
useless useless sagde:
Min stuga bliver -15 om vinteren, og sådan har det været de seneste 60 år uden problemer.
Tillykke.
Måske vil du fortælle, hvordan bygningen er konstrueret.

Omtrent halvdelen er tømmerstamme med 45 mm mineraluld udenpå. Den anden halvdel er regelstamme med 95 mm isolering. I loftsbrædderne er der ca. 15 cm savsmuld med et patchwork af for det meste 95 mm mineraluld ovenpå.

• Synes
fribygg
  • Laddar…
Tomture61
useless useless sagde:
Omtrent halvdelen er træramme med 45 mm mineraluld udenpå. Den anden halvdel er regelstamme med 95 mm isolering. I loftbjælkelaget er der ca 15 cm savsmuld med et patchwork af for det meste 95 mm mineraluld ovenpå.
Træramme .... omtrent som resten af Sveriges boligbestand, eller !
Æbler og pærer ....

Hvordan mener du, at det ville give en betydelig forskel i sammenhængen?

• Synes
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Tomture61
D Daniel 109 sagde:
Hvordan mener du, at det ville gøre en signifikant forskel i sammenhængen?
Synes nok, at hvis du ikke selv forstår forskellen mellem en tømrevæg og en væg med mineraluld / fugtspærre / dampspærre, så bliver jeg enormt overrasket over, at du overhovedet kommenterer i denne tråd!

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Det er ligegyldigt for mineralulds væggene, at der er tømmer i huset. Jeg vil gerne have en forklaring på, hvorfor det ikke er sammenligneligt.

• Synes
hapazard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.