28,121 læst ·
19 svar
28k læst
19 svar
Spørgsmål om gips og smyg ved vindue
Takker for alle de gode svar og fortsætter med et nyt spørgsmål om det samme emne.
Vedhæftet på billedet kan I se hele kortsiden på overetagen. Det skal deles af på midten, hvor rummet til højre for den grønne streg skal være et arbejdsværelse og til venstre et badeværelse.
Imellem skal der jo være en skillevæg (symboliseret af den grønne streg). Dog er der ingen regel, hvor den grønne streg er markeret.
Hvordan skal jeg gå frem for at gipse det blå felt? Kan man sætte en plade, der dækker hele det blå felt + lidt over vinduerne, eller skal jeg bruge forskellige stykker og montere en regel i midten af det blå felt, da der til venstre er et badeværelse? Badekarret skal placeres netop i dette hjørne, ellers havde det måske ikke haft så stor betydning?
Vedhæftet på billedet kan I se hele kortsiden på overetagen. Det skal deles af på midten, hvor rummet til højre for den grønne streg skal være et arbejdsværelse og til venstre et badeværelse.
Imellem skal der jo være en skillevæg (symboliseret af den grønne streg). Dog er der ingen regel, hvor den grønne streg er markeret.
Hvordan skal jeg gå frem for at gipse det blå felt? Kan man sætte en plade, der dækker hele det blå felt + lidt over vinduerne, eller skal jeg bruge forskellige stykker og montere en regel i midten af det blå felt, da der til venstre er et badeværelse? Badekarret skal placeres netop i dette hjørne, ellers havde det måske ikke haft så stor betydning?
Havde jeg været dig, havde jeg sat et lag OSB på ydervæggen, derefter opstillet indervæggen og sat OSB også på denne. Derefter havde jeg skruet metalvinkler fast i samlingerne mellem vægge og gulv, vægge og loft samt mellem ydervæg og indervæg. Dette for at forhindre bevægelser i samlingerne, hvor der jo er størst risiko for fugtskader. Derefter gipses væggene.
Tak for det input, ingen dum idé med OSB først, så kan man jo derefter sætte gips på hver side. Dog bliver væggen lidt for tyk.MoN sagde:Havde jeg været dig, ville jeg have sat et lag OSB på ydervæggen, derefter lavet en indre væg med stendere og også sat OSB på denne. Derefter ville jeg have skruet pladevinkler fast i samlingerne mellem vægge og gulv, vægge og loft samt mellem ydervæg og indre væg. Det er for at forhindre bevægelser i samlingerne, hvor der jo er størst risiko for fugtskader. Derefter gipsplader du væggene.
Har før for et andet sted i rummet forsøgt at få fat i pladevinkler for at fastgøre gipsen. Fik dog besked fra byggemarkedet, at der ikke var efterspørgsel længere, og derfor havde de dem ikke. De syntes, man kunne sætte en ekstra træstender i stedet.
Og så for at dobbeltchecke, du mener plader i samlingerne på badeværelset? I soveværelset er det vel ikke nødvendigt?
Lige præcis det er i badeværelset det er nødvendigt.
Jeg skulle have fortsat med at lede efter pladevinklerne. Her i Uppsala er det intet problem at få fat i disse på fx. Woody. Hvis du sætter en ekstra træregel, får du jo ikke fjernet bevægelserne, da denne også vil bevæge sig pga. fugtigheden.
Länsförsökningar opfordrer (her i Uppsala iaf.) til, at man skal sætte disse pladevinkler.
Jeg skulle have fortsat med at lede efter pladevinklerne. Her i Uppsala er det intet problem at få fat i disse på fx. Woody. Hvis du sætter en ekstra træregel, får du jo ikke fjernet bevægelserne, da denne også vil bevæge sig pga. fugtigheden.
Länsförsökningar opfordrer (her i Uppsala iaf.) til, at man skal sætte disse pladevinkler.
Skal gøre det, det sjove er at det er på Woody her i Falkenberg jeg fik svaret ovenstående.MoN sagde:Præcis det er på badeværelset det er nødvendigt.
Jeg ville fortsætte med at lede efter pladehjørnerne. Her i Uppsala er det ingen problemer at få fat i disse på f.eks. Woody. Sætter du en ekstra træregel får du jo ikke fjernet bevægelserne, da også den vil bevæge sig pga. fugten.
Länsförsökringar opfordrer (her i Uppsala ihvertfald) til at man skal sætte disse pladehjørner.
Klik her for at svare