Bor i et nybygget Myresjöhus hvor underetagen er færdiggjort og arbejder nu på overetagen (skråtag). Alle siger, at man ikke skal sammensætte gips ved vinduer/døre, hvorfor ikke? I mit tilfælde med skråvæg ved siden af vinduerne i kortsiden, bliver det meget svært at sammensætte pladerne over vinduet, er det ok at have en separat plade over vinduet og på siderne?

Træhuse bevæger sig (udvider sig ved fugtighed (=sommeren) og trækker sig sammen, når det bliver tørrere (=vinteren)). Lægger du samlingen ved vinduet/døren, øger sandsynligheden for, at gipspladerne, fastgjort på træet under, også bevæger sig, og du får sprækker med tiden.

olni65 sagde:
Træhuse bevæger sig (udvider sig ved fugtighed (=sommeren) og trækker sig sammen, når det bliver tørrere (=vinteren)). Lægger du samlingen ved vinduet/døren øges sandsynligheden for, at gipspladerne, fastgjort på træet nedenunder, også bevæger sig, og du får sprækker med tiden.
Kan forstå det, men man har jo alligevel en samling langs med hele døren/vinduet (svært ellers) så i mit tilfælde føles det svært og unødvendigt pillearbejde at forsøge at få pladen over vinduet til at hænge sammen med pladen på skråtagesiden, at få pladen op i ét stykke føles svært. Er det ekstra pillearbejde motiveret?

Tanken er, at man ikke skal have en samling langs døren/vinduet, men i stedet sætte samlingen midt 'på' døren/vinduet. Tænker man på hvordan reglarne står ved døre/vinduer, så har du oftest i hvert fald to reglar fra gulv til loft, der 'omringer' døren/vinduet. Lægger du desuden gipsen med kanten der, så følger du reglarn, og du må sømme en ekstra reglbit for at fastgøre gipspladen ovenover døren i.

Dermed har du to reglar, der kan bevæge sig uafhængigt af hinanden, og voilà dine revner. Når jeg har sat gips omkring døre og vinduer, har jeg savet (med mindre, fin, fogsvans) udtag til vinduer og døre enten før eller nogle gange efter, jeg har sat gipspladen op. Men så har jeg også kun lige vægge. :)

olni65 sagde:
Tanken er, at man ikke skal have samling langs døren/vinduet, men i stedet sætte samlingen midt 'på' døren/vinduet. Tænker man på, hvordan reglerne står ved døre/vinduer, så har du ofte i hvert fald to regler fra gulv til loft, som 'omringer' døren/vinduet. Lægger du desuden gipsen med kanten der, så følger du reglen, og du skal spikre en ekstra regelstykke for at fastgøre gipspladen ovenfor døren i.

Dermed har du to regler, som kan bevæge sig uafhængigt af hinanden, og voilà, dine revner. Når jeg har sat gips omkring døre og vinduer, har jeg skåret ud (med mindre, fin, fukssvans) udtag for vinduer og døre før eller nogen gange efter, at jeg har sat gipspladen op. Men sådan har jeg også kun lige vægge. :)
Ved fuldstørrelse vægge og uden skråtag er dette selvfølgelig den rigtige måde. Men jeg mente mere specifikt i mit tilfælde med skråtag, da jeg har ca. 50mm plads ovenfor højrehjørnet på vinduet til skråtaget. I de faktabøger, jeg har læst står der, at man ved døråbninger/vinduer skal sætte gipsen i den regel, der går på højre side og derefter den ekstra kortling, der går op midt i døråbningen. Derefter et andet stykke fra venstre Gipspladen ser så lidt ud som et på- og- nedvendt L. Er det, hvad du mener?

Jeg er ikke helt med på, hvad du mener. Har du et billede?

Har tegnet en tegning, hvor jeg har tegnet vinduer og spær, modtager gerne tips til, hvordan gipsen skal monteres med disse forudsætninger, er der f.eks. brug for ekstra reglar?

• Diagram af væg med vindue og tagspær, søges råd om gipsmontering og mulige behov for ekstra reglering.
Jeg var inde på at vise netop det link som ByggaNytt viser, men undlod da jeg syntes du havde forstået hvordan princippet var hvis man havde lige vægge.

Det som skabte problemer for mig var at jeg så dine skråvægge som begyndende over vinduet, ind i rummet. Ikke ved siden af vinduet, som jeg nu forstår at det er.

Havde jeg sat gips her, havde jeg gjort følgende.

Jeg går ud fra at du har regler som sidder omtrent på følgende måde. Jeg har i billedet markeret dem med blå farve. Derefter havde jeg skåret en gipsplade til så den fik formen af den grønne figur, og sat dem på reglerne som vist.

I princippet får du jo det billede som ByggaNytt viser, men med et skråt hjørne for at tilpasse dig til skråvæggen. Det lyder enkelt, men jeg tror faktisk at det burde være så enkelt. Eller så er der stadig noget som jeg ikke har forstået... :)

• Diagram over vægkonstruktion med snedvæg, vindue og blå markerede træregler; gipspanel formet efter grøn figur tilpasses struktur.
  • Tegning viser gipsinstallation med snedtag. Blå linjer repræsenterer reglar, grønt område markerer gipsskivaens placering, og rummet har et vindue.
olni65 sagde:
Jeg var inde på at vise netop det link, som ByggaNytt viser, men undlod da jeg syntes, du havde forstået hvordan princippet var, hvis man havde lige vægge.

Det der stillede det for mig var, at jeg så dine skråvægge som startende over vinduet, ind i rummet. Ikke ved siden af vinduet som jeg nu forstår, at det er.

Havde jeg sat gips her, havde jeg gjort følgende.

Jeg går ud fra, at du har regler, som sidder nogenlunde på følgende måde. Jeg har i billedet markeret dem med blå farve. Derefter havde jeg skåret en gipsplade, så den havde formen af den grønne figur, og sat dem på reglerne, som vises.

I princippet får du jo det billede, som ByggaNytt viser, men med et skråt hjørne for at tilpasse dig til skråvæggen. Det lyder enkelt, men jeg tror faktisk, at det burde være lige så enkelt. Eller så er det stadig noget, som jeg ikke har forstået... :)
Jo du har forstået helt rigtigt, men det er sådan, at den del der er beskåret pga. skråtagen i øverste højre hjørne er lidt for stor på billederne. I virkeligheden er den ca. 5 cm bred på det smalleste sted, hvilket gjorde, at jeg tvivlede på, at den kunne monteres på den måde, du beskriver, uden at gå i stykker.

Siden mangler der jo regel øverst over vinduet, derimod er der under vinduet, hvilket mit billede desværre ikke viser. Men det går jo at sætte det på hvis det behøves. Har allerede bygget med ekstra regler for den del, der skal sidde under vinduet, da delene på siderne dækker hele reglen, som du viser i det billede.

Har lavet et nyt billede for at vise, hvordan jeg tænker nu, markeret gipsplader i grøn/blå samt nye/ekstra regler i rød. Regler, der fandtes fra starten, er sorte. At sorte og røde regler kan ses igennem gipsen, er kun for at vise, hvordan det ser ud bagved!

• Gipsskiveplan med grønne og blå sektioner, sorte originale reglar, og røde nye reglar tilføjet for bedre oversigt.
Gør sådan her. Monter reglen i midten, så du kan fastgøre gipsen over vinduet. Derefter skærer du en gipsplade til, så den følger skråtaget, men lad være med at bekymre dig om vinduet i første omgang. Derefter skruer du den fast. Når pladen er på plads, saver du forsigtigt hullet ud til vinduet.

Så slipper du for at bekymre dig om, at den knækker ved 5cm-stedet.

Derudover synes jeg, at du bør lade den gå ind under vinduet også, hvilket bliver effekten, hvis du følger ovenstående råd.

På billedet er pladen grøn, det lysere grønne er det, du fjerner ved at save via lilla-stiplede linjer.

• Diagram over montering af gipsplade. Grønområde repræsenterer pladen, lys grøn sektion er det der fjernes. Lilla linjer viser skærelinjer.
Meget godt forslag ovenfor, og sådan plejer jeg også at gøre ved vinduer/døre, dvs. op med stort set hele pladen, frem med en gammel/billig fukssvans og save gips horisontalt, derefter frem med gipsskæreren og skære lodret - knæk til!

Save udendørs gips:

http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/stomme/vagg.jpg

fonster_smal.jpg

ByggaNytt sagde:
Meget godt forslag ovenfor, og sådan plejer jeg også at gøre ved vinduer/døre, dvs. op med stort set hele pladen, frem med en gammel/billig fukssvans og save gips vandret, derefter frem med gipskniven og skære lodret - knæk til!

Save ude-gips:

[link]

[bild]
Tak men det her gælder indersiden!

David250 sagde:
Tak, men det her gælder indersiden!
Præcis samme princip kan anvendes også for indersiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.