78,937 læst ·
96 svar
79k læst
96 svar
Snydt på tagrendejob?
i 80'erne og 90'erne var det almindeligt i Skåne, Blekinge og dele af Småland. Ved ikke hvordan det så ud i resten af Sverige. Stockholmsområdet bør have været et eldorado for disse fidusmagere. masser af klager, avisartikler så det faldt til ro da offentligheden begyndte at forstå.Nissens sagde:
er selv malermester og har været aktiv i byggebranchen, så man har jo set en del "arbejder". Tagrenderarbejde er jo en enkel sag at påtage sig og noget almindelige husejere tror er kompliceret. Let for bedragere at køre rundt og tilbyde hjælp. Værre er det, når de påtager sig tagrenoveringer, malerarbejder, byggearbejder eller andet, som kræver viden og enten fejler eller snyder sig til forskud og derefter forsvinder.
Desværre lader det til at være en ny bølge på vej, denne gang med østeuropæere som håndværkere.
Det bedste, hvis man har brug for hjælp med noget, er at hente tilbud fra lokale virksomheder for at se prisniveauet og få anbefalinger. Det værste er at hyre nogen fra gaden, som ingen ved hvor de kommer fra.
i mit kvarter kom nogle svenske fyre for et par år siden og bankede på. Ville have skorstensarbejde og fokuserede naturligvis på de huse, der havde slidte skorstene over mønet. De tilbød beklædning af skorstenen med plade. Nogle nappede, men desværre var fyrenes pladeslagerfærdigheder elendige og resultaterne så ikke godt ud. Dog blev der taget sig godt betalt. Nu et antal år senere kan man kun konstatere, at det måtte gøres om af en rigtig blikkenslager. Nogle husejere blev snart ramt af taglækager og en skorstens plade faldt af i en efterårsstorm.
Men det forudsætter samtidig, at det er håndværksmæssigt udført, ikke? En aftale går jo begge veje.H hempularen sagde:
Mats-S
Byggeveteran
· Sollentuna
· 3 610 indlæg
Mats-S
Byggeveteran
- Sollentuna
- 3,610 indlæg
Njae .... det der med samlingen er blevet diskuteret en del her. Dagens nedløbsrør har så pass god kvalitet, at det ikke skal være et problem at dreje samlingen mod væggen, æstetisk er det meget pænere. På mit hus har samlingen siddet mod væggen i 40 år uden nogen som helst problemerT Toggmax sagde:
Men samlingens placering er nok det mindste problem her, som allerede påpeget ser det forfærdeligt ud, riv lortet ned, gør det om, gør det rigtigt.
Eftersom arbejdet ikke er udført fagmæssigt, skal TS ikke betale en øre, før alle fejl er udbedret.
Hvorfor skulle de komme, hvis de vidste, at en mere kyndig og mindre lettroende person ville være til stede. De kommer nok tilbage en anden dag, når du ikke er der.
Jeg ville have sat et overvågningskamera op asap. Så det virkelig kan ses. Måske vil de holde sig fra at komme ind og være truende.
Jeg ved intet om downpipes eller tagrender, men hvem som helst med normal intelligens forstår, at dette ikke er gjort korrekt.
Jeg ville have sat et overvågningskamera op asap. Så det virkelig kan ses. Måske vil de holde sig fra at komme ind og være truende.
Jeg ved intet om downpipes eller tagrender, men hvem som helst med normal intelligens forstår, at dette ikke er gjort korrekt.
Plåtama hævder stadig at rørfalsen på et nedløbsrør skal vendes udad på alle typer af facader som kan tage skade af en lækage.Mats-S sagde:
Njae .... det där med skarven har diskuterats en hel del här. Dagens nedløbsrør har så pass bra kvalitet at det skal ikke være noget problem at dreje skarven mod væggen, æstetisk er det godt meget pænere. På mit hus har skarven siddet mod væggen i 40 år uden nogle som helst problemer
Men skarvens placering er nok det mindste problem her, som allerede påpeget så ser det for djævligt ud, riv det ned, gør det om, gør det rigtigt.
Eftersom jobbet ikke er fagmæssigt udført så skal TS ikke betale en krone, før alle fejl er udbedrede.
Stiller mig tvivlende også til ”dagens nedløbsrør er af så bra kvalite”
Ikke at de er af dårlig kvalitet men rørene åbner sig pga frostsprængning når vandet løber/skyller efter indersiden på røret og får chance for at fryse imellem.
Har rørene på dit hus klaret sig i 40 år skulle jeg gætte at de har gjort det pga omstændighederne omkring netop dit hus og ikke noget andet.
Er enig i at det bliver meget pænere med falsen indad men ville ikke have anbefalet det uden i det mindste at nævne en eventuel konsekvens af det.
Mvh Plåtis som har taget ned og udskiftet frostsprængte rør af alle materialer og årgange
Og til TS, jobbet er skrammel hele vejen igennem, betal ikke en krone. Alt fra at spare og genbruge eksisterende kroge og rørbøjler(med gipsskrue*suck*) til de bedrøvelige kapninger og mangel på bladefang mod kloakrør. Er det aluminium så ruster det i det mindste ikke
Jeg undrer mig lidt over det her med politianmeldelse. Jo, det siges jo, at man skal anmelde, for at det skal komme med i statistikken. Men jeg har også læst, at sådan noget her (når politianmeldelsen afvises direkte) ikke kommer med i nogen forståelig statistik. Dvs enten slet ikke eller at man ikke kan se, hvad det er for mistænkt forbrydelse, der er blevet afvist. Nogen, der har materiale for hvordan det i praksis fungerer?P Peternow sagde:
behøves ikke besigtigelsesmand. Besigtigelse med besigtigelsesmand er vel desuden en kontraktkonstruktion, der er med i AB-kontrakterne?Micke501 sagde:
her er ingen besigtigelse aftalt. Intet aftale overhovedet...
I praksis findes der en stor mængde statistik, og forfatteren af artiklen (som når dig) vælger målepunkter, der passer til artikelens budskab.
Det kan jo eksempelvis i teorien både være sandt, at forbrydelser stiger og falder afhængigt af hvilke forbrydelser eller hvilken statistik man henviser til. Det kan måske stige totalt i absolutte tal, men falde hvis man ser anmeldelser per capita.
Jeg kan ikke tolke informationsteksten på anden vis end at alt regnes ind:
https://bra.se/statistik/kriminalstatistik.html
Det kan jo eksempelvis i teorien både være sandt, at forbrydelser stiger og falder afhængigt af hvilke forbrydelser eller hvilken statistik man henviser til. Det kan måske stige totalt i absolutte tal, men falde hvis man ser anmeldelser per capita.
Jeg kan ikke tolke informationsteksten på anden vis end at alt regnes ind:
https://bra.se/statistik/kriminalstatistik.html
Statistikken over anmeldte forbrydelser omfatter alle hændelser, der er anmeldt og registreret som forbrydelser hos Politimyndigheden, Anklagemyndigheden, Toldvæsenet og Økokriminalitetsmyndigheden. De anmeldte forbrydelser inkluderer også hændelser, der efter efterforskning viser sig at være andet end forbrydelser.
Kan være godt at have en politianmeldelse alligevel. Det bliver måske ikke efterforsket, men det bliver en del af kriminalstatistikken og vil blive bemærket, hvis flere anmelder.N Namnet sagde:
Det ser ud til at være et rigtigt amatørjob og ikke udført af rigtige håndværkere.P PNF sagde:Hej forumet!!
fick ett telefonsamtal från en släkting idag, när denne skulle slutförhandla pris för nya tagrender. De skulle då have 12 000 kr för ca 6m tagrender og 1st nedløbsrør med tilslutning. Ingen nye kroge for rende eller svej for nedløbsrør uden det gamle blev genanvendt.
talte med fyren, som udførte jobbet, i telefonen, og han hævder, at de var enige om 1200 kr per meter, og ved at sætte spørgsmålstegn ved den høje pris fik jeg forklaret, at det er materiale af højeste kvalitet (aluminium). Jeg har kunnet spore materialet Trifa, et ungarsk mærke, korrekt det ser ud til at være belagt aluminium. Jeg skal få tilsvarende materialepriser af min hyppigt benyttede leverandør i morgen til sammenligning, men jeg har meget svært ved at se, at dette arbejde skulle være værd 1200 kr per meter. Specielt da jeg har store spørgsmålstegn for kvaliteten.
I der kan, skal det se sådan ud?
[billede]
Billede 1, nedløbsrørtilslutning til jordrør. Mangler overgang og bladskiller?
[billede]
billede 2, enderne kun opbukket. Tilslutter ikke mod vindskeden, men der er ca. 3 cm mellemrum.
[billede]
billede 3, oplever det som sjusket afskåret rør med ekstremt skarpe splinter, der stikker ud, er ujævn. Derudover er det bukket og fastsat i den gamle ikke passende svej med gips skrue (?). Er ikke nedløbsrøret desuden i forkert dimension, se tagrende og jordrør.
Jeg ved ikke, om jeg er helt uden for, men dette føles helt forkert både med hensyn til pris og kvalitet?
skal møde dem i morgen for videre diskussion…ville bare have eventuelle input, I har at komme med…
Dette handler garanteret om såkaldte irske asfaltlæggere, som er yderst professionelle inden for deres "håndværk", hvilket dog er bedrageri, ej pladearbejder. Årsagen til at de overhovedet har lavet noget arbejde er, at det er en del af selve planen.L Lars E P sagde:
L Lars E P sagde:
Selv jeg kan lave det bedre. Siger ikke at mit arbejde er korrekt ifølge nogle branchenormer, men det virker og ser rimeligt ud med mine færdigheder.L Lars E P sagde:

Garanteret er det vel næppe, kan være ejendomsejeren selv der har sat noget sammen også…C cpalm sagde:
