Hej forumet!!

fik et telefonopkald fra en slægtning i dag, da denne skulle færdigforhandle pris for nye tagrender. De skulle have 12.000 kr for ca. 6m tagrender og 1 stk. nedløbsrør med tilslutning. Ingen nye kroge til rende eller bøjle til nedløbsrør, da de gamle blev genbrugt.

Jeg talte med fyren, der udførte arbejdet, og han hævder, at de var enige om 1.200 kr per meter, og ved spørgsmål om den høje pris fik jeg forklaret, at det er materiale af højeste kvalitet (aluminium). Jeg har kunnet spore materialet Trifa, et ungarsk mærke, og det ser ud til at være belagt aluminium. Jeg skal få tilsvarende materialpriser fra min hyppigt brugte leverandør i morgen til sammenligning, men jeg har meget svært ved at se, at dette arbejde skulle være værd 1.200 kr per meter. Specielt da jeg har store spørgsmålstegn ved kvaliteten.

I der kan, skal det se sådan ud?

Et stuprør uden overgang eller løvafskiller, som fører til et markrør. Området har fugt og løse sten omkring.
Billede 1 nedløbstilslutning til jordrør. Mangler overgang og løvafskiller?

Et taghjørne med en tagrende og nedløbsrør, der ikke møder vindskiven korrekt, hvilket efterlader en synlig åbning.

billede 2 enderne kun opbukket. Tilslutter ikke mod vindskede men der er ca. 3 cm åbning.

Hvidt nedløbsrør fastgjort med en gammel beslag og gipsskrue mod en væg, synlige skarpe kanter og buler, regndråber på overfladen.

billede 3 oplever det som sjusket afskåret rør med skarpe flis, der stikker ud, er ujævn. Derudover er det bukket og fastsat i den gamle ikke passende bøjle med gipskrue (?). Er nedløbsrøret ikke desuden i forkert dimension, se tagrende og jordrør.

Jeg ved ikke, om jeg er helt på vildspor, men dette føles helt forkert både med hensyn til pris og kvalitet?

skal mødes med dem i morgen til videre diskussion... ville bare have eventuelle input, I har at komme med...
 
  • Hvid tagrende og nedløbsrør med skæv samling på en husvæg, blå markering på samlingen, lampe til højre, træ og anden bygning i baggrunden.
  • Stuprörsanslutning till markrör, utan övergång och lövavskiljare, synlig glipa; rännan verkar upphöjd ogiltigt.
  • Hvid røranslutning med mærket Trifa, forbundet med tagrende, ses med bølgepap. Røret er krøllet og muligvis dårligt monteret.
  • Wow
  • Trist
  • Vred
  • Haha
  • Synes
guggen og 36 andre
  • Laddar…
Wtf... ville ikke betale 120:- for dette..


Med venlig hilsen, fremax
 
  • Synes
Hellwiz og 56 andre
  • Laddar…
Nej det der ser forfærdeligt ud.
Ingen huller i renden selvfølgelig. De monteres med clips. ingen opbukning, men man monterer en "ende"
I bunden af nedløbsrøret monteres der en rensesi for det meste

osv osv osv

prisen på det der materiale ville jeg sige er 1000 kr. Max

er det campingvognsførere fra Irland eller hvad er det der for idioter?
 
  • Synes
Plåtis22 og 37 andre
  • Laddar…
Og fremax har ret. mEd tanke på hvordan de har behandlet materialet, er det værd maksimalt 110 kr.

De har ødelagt snarere end forbedret.
 
  • Synes
Hellwiz og 18 andre
  • Laddar…
Troldetråd!
 
  • Vred
  • Synes
  • Haha
leffeisala og 7 andre
  • Laddar…
Hej!!

kan bekræfte, at dette ikke er en joke. Dette blev monteret i dag hos en slægtning, og jeg ved faktisk ikke, hvordan jeg skal håndtere dem. Har mest lyst til at tage lortet ned igen...

Med venlig hilsen,

Pär
 
  • Synes
  • Trist
redep og 7 andre
  • Laddar…
P PNF sagde:
Hej!!

kan intyga at dette ikke er en joke. Dette blev monteret i dag hos en slægtning, og jeg ved faktisk ikke, hvordan jeg skal håndtere dem. Har mest lyst til at tage skidtet ned igen…

Med venlig hilsen,

Pär
Det der er så dårligt lavet, at det skal monteres ned, og man skal gøre det ordentligt.

Prøv at hælde vand i det, så ville jeg ikke blive overrasket, hvis det løber den forkerte vej

Men til mit spørgsmål igen. Hvem er det, der har gjort det? Firma?
Har din slægtning fundet dem, eller kom de forbi?

Betal ikke, før det er genoprettet.
 
  • Synes
Hellwiz og 13 andre
  • Laddar…
Bildsøgte på Google og fandt kun disse billeder (er stadig en ret analog fyr, så jeg kan tage fejl)
Har set værre resultater af håndværkere her på BH (er selv en, og alle har en "dårlig" dag), så er ikke specielt chokeret over ts billeder. Dog har jeg aldrig set så dårligt tagrende arbejde som dette. Tror du, at nogen, der har været medlem i 3 år, venter på at trolle så længe?

Med venlig hilsen, optimist
 
  • Synes
Maria T og 15 andre
  • Laddar…
@fremax Får snarere indtrykket, at den "vrånge" i tråden er den, der har drukket lidt for meget....
 
  • Synes
  • Haha
Peter U. Bäckström og 4 andre
  • Laddar…
Er det ikke en joke, så er det bare at bestride. Prisen skal være rimelig (?) Og arbejdet veludført.

Materialvalg kan jeg ikke udtale mig om, men arbejdet er under al kritik. En gipsskrue i svepet?

Begynd med ARN.
 
  • Synes
kest og 9 andre
  • Laddar…
Appendix Appendix sagde:
Det der er så dårligt lavet, at det skal tages ned, og man skal gøre det ordentligt.

Prøv at hælde vand i, så ville jeg ikke blive overrasket, hvis det løber den forkerte vej

Men tilbage til mit spørgsmål igen. Hvem er det, der har lavet det. Firma?
Har din slægtning fundet dem eller kom de forbi?

Betal ikke, før det er udbedret
det var "nogle fyre", der kom forbi og tilbød sig at skifte tagrenderne. Som for øvrigt var i stort behov for at blive skiftet...
 
  • Haha
  • Wow
  • Synes
Hellwiz og 11 andre
  • Laddar…
Hvis de faktisk er blevet enige om 1200/m, så gælder den pris, selvom det er urimeligt. Men det er op til håndværkeren at fremvise en form for bevis for aftalen.
Men sådan som dette arbejde ser ud, er håndværkeren nok snarere erstatningsansvarlig. Betal ikke en øre!
 
  • Synes
Callerto og 42 andre
  • Laddar…
Det ser jo for dårligt ud og er ikke noget man ville betale for. Men det kan sikkert fungere et stykke tid, hældningen burde være korrekt, hvis de har genbrugt rendejernene, og den var rigtig tidligere, afslutningen et par cm fra vindskiven er normalt for at beskytte den mod fugtskader, opbukningen har jeg aldrig set før, men burde vel fungere, og man slipper for en samling der, som kan lække, samlingen i nedløbsrøret ser forfærdelig ud og ubehagelig med skarpe kanter, men det burde ikke lække særlig meget, hvor vandet går vertikalt (men lidt kan nok krybe ud langs skruerne, selvfølgelig kan man være uden løvfanger, men så bør man helst have et net ved ombukskoppen, og det er upraktisk.

Jeg kan forstå, hvis en "knock-and-go"-håndværker synes, at det er godt nok, hvis man ikke tydeligt har aftalt en ordentlig installation uden "bare skifte tagrender og nedløbsrør". Men det er jo fidusmagere selvfølgelig.
 
  • Synes
ullis54 og 4 andre
  • Laddar…
P PNF sagde:
det var ”några killar” som kom forbi og tilbød at udskifte tagrenderne. Som i øvrigt var i stort behov for at udskiftes…
Går folk stadig på sådan noget, trods alle advarsler og samlede erfaringer? :surprised:
Og 1200 pr. m var jo ikke engang billigt!
 
  • Synes
  • Haha
ullis54 og 20 andre
  • Laddar…
P
P PNF sagde:
det var ”några killar” som kom forbi og tilbød sig at skifte tagrenderne. Som i og for sig var i stort behov af at blive skiftet…
Hed de Pettersson og Bendel?
 
  • Synes
  • Haha
ullis54 og 10 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.