J Jansson69 sagde:
Har du några billeder?

Har været med på en fleretagers bygning, hvor man på indersiden af en massiv tostensmur havde slået op spærplader og derefter sivmåtte med puds. Dette er ingen meget almindelig metode, men jeg antager, at det blev gjort med tanke på lidt isoleringseffekt med luftspalten, som spærpladen på indersiden danner..
Tænker om du måske har noget lignende..

Når du tester træskruer, så brug mindst 5x90mm skruer..
Skal prøve i dag.

Men er der nogen risiko ved at bruge facadepluggen, som jeg nævnte, uanset kombinationen af materiale i væggen? Altså at bore ca. 100 mm fra overfladen af væggen ind i murstenen og skrue fast med en 8x100 mm sådan plug? Jeg forstår, at det måske er unødvendigt dyrt og eventuelt overkurs, men foretrækker hellere det end at vælge den forkerte metode.

T
En rawlplug skal generelt set være trykket helt ind i det stabile materiale for at fungere som tilsigtet. At lade halvdelen af rawlpluggen sidde i porøs puds eller "luft" kan resultere i, at den ikke fungerer som tilsigtet og så kan skruen blive trukket ud ved belastning, så ja, det er en "risiko" at bruge de rawlplugs, hvis du ikke får dem ind tilstrækkeligt.

Hvis det, som Janson insisterer på at tro, er træ bag pudset, så skal du ikke bruge rawlplug. Da skal du bruge skruer med træskruegevind.

T
J Jansson69 sagde:
Jeg har aldrig hørt eller set rørmåtte på en murstensvæg uden disse blev lavet på plankevægge se links i mine tidligere indlæg..
Og bare fordi du ikke har set eller hørt om det, så har det ikke forekommet...?

Og hvad tror vi om at teste med lättbetongplugg bare for at se, om det bider i det porøse materiale?

Jeg forstår, at det er mest optimalt at vide præcis, hvad det drejer sig om for materiale og vælge fastgørelse derefter, men der er jo noget fristende (især hvad angår facadepløk) i at overdimensionere valget lidt og gå efter noget, der burde fungere uanset.

Teglet er vel alligevel lidt "ihult", så det vil jo delvist fæstne i luft uanset, tænker jeg.

Senest redigeret:
J
Men har du testet en lang grovgevindet træskrue?
Hvis ikke, gør det! Det bliver bare en masse unødvendige spekulationer, da vi ikke kender forudsætningerne.

J Jansson69 sagde:
Men har du testet en lang grovgjenget træskrue?
Hvis ikke gør det! Det bliver bare en masse unødvendige spekulationer da vi ikke kender forudsætningerne..
Er det bedst at teste at køre fast en skinne i toppen så, så man har den på plads hvis det ser ud til at fungere? Antager at det er dumt at skrue kun med skrue uden skinne og så skulle skrue ud og ind igen?

Testet at skrue træskrue lige ind i væggen, men det hæfter ikke. Bad også en håndværker, der har været herhjemme og fikset nogle andre ting, og han syntes heller ikke det føltes som om det var træ, men vi delte opfattelsen, at det er et relativt tykt lag puds, derefter en slags luftspalte og så tegl.

Har købt Fischer DuoXpand 8x100, men indså bagefter at skruen, der følger med, bliver for kort, da Elfa-skinnen lægger 16 mm til dybden, så den ville blive for kort. Så antager jeg, at jeg må prøve at finde måske 120 mm lang skrue at køre med i stedet. Rigtig besværligt dette.

J
Ok, så var det lettere hvis vi ved, hvad der er bagved..
Du skal sørge for, at pluggen kommer ind i teglstenen eller fugen i teglstenen ved at slå pluggen ind med en eller anden bøsning eller andet, så at ikke halve pluggen er i pussen og luftspalten..
Derefter kræves der en ret grov og lang skrue, da tegl/fugen ofte er ret porøs..

J Jansson69 sagde:
Ok då var det lettere om vi ved, hvad der er bagved..
Du skal sørge for, at pluggen kommer ind i murstenen eller fugerne i murstenen ved at slå pluggen i med en eller anden hylse eller andet, så halvdelen af pluggen ikke er i pudset og luftspalten..
Derefter kræves der en ret grov og lang skrue, da murstenen/fugen ofte er ret porøs..
Undskyld for det forsinkede svar, ting kom i vejen.

Okay, så du mener at bore frem til murstenen, derefter derfra bore dybden, der kræves for plug og derefter "banke ind" pluggen, så den sætter sig mod murstenen og derefter bruge en skrue, der er lige så lang som pudsets dybde plus pluggen?

T
T tobiasger sagde:
Beklager det sene svar, ting kom i vejen.

Okay, så du mener at bore frem til teglstenen, derefter derfra bore dybden der kræves for dyblen og derefter "banke ind" dyblen så den sætter sig mod teglstenen og derefter bruge en skrue som er lige så lang som pudsens dybde plus dyblen?
Præcis.

Glem ikke skinnehøjden når du beregner skruens længde.

T Testarn sagde:
Præcis.

Glem ikke skinnens tykkelse, når du beregner skruens længde.
Netop, godt der.

Jeg antager, at jeg borer med den diameter, der kræves for pluggen? Normalt i lejlighedens indervægge skal jeg bore med 6 mm, selvom pluggen er til 8 mm, netop fordi hullet bliver så beskadiget. Men her antager jeg, at det er murstenen, der bestemmer, og at boret derfor skal have samme diameter som pluggen?

Hvad kan man eventuelt slå pluggen i med?

T
Du kan jo bore med mindre diameter i det bløde materiale, men i teglstenen skal du bruge den størrelse, som pluggen skal have. Jeg plejer at trykke pluggen i med hånden så langt det går og derefter med skruen. Ellers kan du bruge en træplugg, et dorn, en skruetrækker... Det er oftest let at trykke pluggen ind.

T Testarn sagde:
Du kan jo bore med mindre diameter i det bløde materiale, men i murstenen skal du bruge den diameter, som pluggen kræver.
Jeg plejer at trykke pluggen i med hånden så langt det går og derefter med skruen. Ellers en træplugg, et dorn, en skruetrækker... Det er ofte nemt at trykke pluggen ind.
Okay! Men bliver det ikke alligevel som at bore direkte med større diameter i det bløde materiale, da jeg alligevel skal igennem det bløde for at komme ind til murstenen?

T
T tobiasger sagde:
Okay! Men bliver det ikke stadig som at bore direkte med større diameter i det bløde materiale så alligevel, eftersom jeg alligevel skal igennem det bløde for at komme ind til murstenene?
Rimeligvis ikke. Hvis hullet i det blødere materiale bliver større end boret, så vil det større bor kunne føres ind i det lidt større hul, inden du starter maskinen og dermed undgå at gøre hullet endnu større. Du vil bemærke en forskel, når du gør dette.

Apropos gør det, nu tror jeg, du har fået al den information og alle tips, du kan få på afstand, så nu er det tid til at sætte boret i væggen.
Send billeder af, hvordan det blev.

(Hvis der bliver store mærker/skader af boring, så findes der også forumtråde for det. 😉)

• Synes
Sthlm_
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.