Hej, jeg er flyttet ind i en flerfamiliebolig, bygget i 1963, huset er mursten. Nu skal jeg sætte en vægfast bogreol op. Når jeg borer i væggen, er det som en plade, dog ikke gips. Den er ca. 15-20 mm, og derefter er det tomt. Jeg kan ikke finde nogle regler og bliver nu usikker på, hvad det er for en væg. Jeg har talt med naboerne, men får ingen kloge svar. Hvad tror I, det er for en væg, og hvad skal jeg bruge for plug.

BirgitS
På den tid var det mest almindeligt, at det kun var selve facaden, der var i mursten. Selve huset var bygget med træregler og træplader. Hvis det ikke var et stort flerfamiliehus i beton/letbeton.

Det kan passe med, at du borer igennem en træplade og så er du et sted mellem reglerne i væggen. Hvis det er en træplade af god kvalitet (ikke porøs Treetex), kan man fastgøre ting i den med træskrue. Ellers må man skrue i reglerne, normalt med 60 cm afstand. Hvis det ikke fungerer, må man fjerne de eksisterende plader og sætte OSB og gips op i stedet.

BirgitS BirgitS sagde:
På den tid var det mest almindeligt, at det kun var selve facaden, der var i mursten. Selve huset var bygget med trælægter og træplader. Medmindre det var et stort flerfamiliehus i beton/letbeton.

Det kan passe med, at du borer igennem en træplade, og så er du et sted mellem lægterne i væggen. Hvis det er en træplade af god kvalitet (ikke porøs Treetex), kan man fastgøre ting i den med træskruer. Ellers må man skrue i lægterne, normalt med 60 cm afstand. Hvis det ikke fungerer, må man fjerne de eksisterende plader og sætte OSB og gips op i stedet.
Nej det er ikke træ, snarere en form for puds, men jeg finder ikke lægterne, samme lyd hele tiden

Har du hørt med foreningen eller udlejeren? Sandsynligvis har de, der har boet der et stykke tid, styr på, hvordan væggene er lavet, og kan komme med ledetråde/tips.

tommib
Billed? Hvad er farven på borestøvet? Kan det være, at du har puds og ved et uheld har fundet et hulrum bagved? Hvor mange huller har du prøvet?

Jeg er enig med BirgitS, det er usandsynligt, at indervægge er i tegl med det byggeår, det er mere sandsynligt med en form for plademateriale, men det kunne også være slaggeplade, selvom det er usandsynligt.

Betonhulsten "gråsugga" skulle jeg tro.

L Laurentiusson sagde:
Har du hørt med foreningen eller udlejeren? Troligvis har de, som har boet der et stykke tid, styr på hvordan væggene er konstrueret og kan komme med spor/tips.
Har lagt et spørgsmål på foreningens forum, men har ikke fået noget svar. Når jeg borer, er der gråt puds/beton ca. 15-20 mm, derefter helt tomt ca. 30-40 mm, så muligvis tegl. Der burde være lægter, men jeg finder ingen, når jeg banker; samme lyd hele tiden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.