55,462 læst ·
133 svar
55k læst
133 svar
Skråskrue
http://www.vsbyggskruv.se/pdf/sid54.pdfBarnrikehuset sagde:Jeg synes det føles mest solidt, hvis man skruer væggen sammen liggende og sætter 2 stk. fx 5x100 skruer gennem sylden og remmen ind i hver stolpe, så ville jeg ikke supplere med skrueskruer.
Hvis man derimod vil have en fleksibel løsning, hvor man kan flytte stolper, når væggen står på plads, ville jeg kun have skrueskruet (også her 2 stk. 5x100mm oppe og 2 stk. nede). Men jeg synes, det er svært at skrueskrue, så det føles godt (lidt for upræcist til min smag). Derudover plejer stolpen at flytte sig fra den tiltænkte position, og jeg må først sætte en stopskrue på modsatte side, før jeg begynder at skrue.
Hvis det ikke var en større væg, så det blev for dyrt, ville jeg måske også kunne forestille mig vinkler og ankerskrue for maksimal fleksibilitet og nøjagtighed.
Så synes jeg, det er helt i orden at komme med forslag til andre tilgange, og det er godt, hvis man kan vurdere og anvende eller forkaste forslagene for sig selv (selvom det er let at have skyklapper på og svært at tænke om, når man endelig har besluttet sig).
Ellers bliver det let "Ved du hvad forskellen er mellem TGV og en fransk ingeniør fra Polytechnique? - TGV stopper, når det kører af sporet"
Ps1. Personligt kan jeg ikke lide at sømme, da jeg har svært ved at ramme, burde have høreværn og det bliver grimme mærker i træet. Ds.
Ps2. For at forstyrre ordenen mere, findes der metalexpander til 3 gipsskiver?
det bedste ved at sømme er, at træet kan bevæge sig.
mens når man har skruet, så går skruen i stykker.
og så går det jo hurtigere at sømme.
så er det også en omkostning, sømmene er billigere end skruerne.
skråskrue kan jeg forstå, hvis man allerede har syllen og topreglen på plads og stiller reglerne der.
mens når man har skruet, så går skruen i stykker.
og så går det jo hurtigere at sømme.
så er det også en omkostning, sømmene er billigere end skruerne.
skråskrue kan jeg forstå, hvis man allerede har syllen og topreglen på plads og stiller reglerne der.
Mange herlige mennesker på dette forum og nogle rigtige øversittare.
Det her med "forumguder" findes på alle fora, der har eksisteret i længere tid, og det er lige patetisk overalt.
Jeg forstår ikke, hvorfor man skal behøve at motivere sig, når man stiller et enkelt og ekstremt konkret spørgsmål?
Her er der rundt regnet 129.000 medlemmer. Hvorfor kan man så ikke lade et spørgsmål være som det er og lade nogen af disse 129.000 medlemmer svare? Nogen, der faktisk vil og kan svare på det enkle og ekstremt konkrete spørgsmål.
Men for at berolige jeres opjagede hjerter, kan jeg motivere mit valg om at skrue skråt på følgende måde:
- Jeg har forbandet ondt i begge skuldre, men mest i højre. Jeg har svært ved at løfte armen for meget. Jeg kan og vil derfor ikke sømme. Jeg bruger hellere den kraft til at løfte mine børn.
- Jeg har lidt høreskader. Da det er et studie, der skal bygges, vil jeg ikke risikere at forværre min hørelse yderligere, da hørelsen er den vigtigste del af det, der skal generere en indkomst til det studie, jeg skal bygge. Derfor vil jeg ikke sømme. Vi er desuden flere, der skal bygge, og jeg vil heller ikke risikere, at nogen anden banker et sømbæst i, når mit øre er ubeskyttet og tæt på. Det kommer til at ske.
- Jeg er en klovn til at sømme med en hammer, og jeg har ikke adgang til en sømpistol.
- Jeg har adgang til meget gode skruemaskiner.
- Jeg er uvant med at bygge. Jeg vil derfor kunne flytte en eller flere reglar, hvis jeg kludrer i det. Derfor mit spørgsmål om jeg skal supplere skruning med skruer gennem syll og hammarband for at det skal blive stabilt nok, hvilket jeg håbede på at kunne undgå. Og ifølge flere svar, behøver jeg ikke det.
- Jeg skal også bygge vægge i et eksisterende rum. Der vil jeg skrue skråt uanset.
Tak for de få gode svar, som mit spørgsmål har givet.
Det her med "forumguder" findes på alle fora, der har eksisteret i længere tid, og det er lige patetisk overalt.
Jeg forstår ikke, hvorfor man skal behøve at motivere sig, når man stiller et enkelt og ekstremt konkret spørgsmål?
Her er der rundt regnet 129.000 medlemmer. Hvorfor kan man så ikke lade et spørgsmål være som det er og lade nogen af disse 129.000 medlemmer svare? Nogen, der faktisk vil og kan svare på det enkle og ekstremt konkrete spørgsmål.
Men for at berolige jeres opjagede hjerter, kan jeg motivere mit valg om at skrue skråt på følgende måde:
- Jeg har forbandet ondt i begge skuldre, men mest i højre. Jeg har svært ved at løfte armen for meget. Jeg kan og vil derfor ikke sømme. Jeg bruger hellere den kraft til at løfte mine børn.
- Jeg har lidt høreskader. Da det er et studie, der skal bygges, vil jeg ikke risikere at forværre min hørelse yderligere, da hørelsen er den vigtigste del af det, der skal generere en indkomst til det studie, jeg skal bygge. Derfor vil jeg ikke sømme. Vi er desuden flere, der skal bygge, og jeg vil heller ikke risikere, at nogen anden banker et sømbæst i, når mit øre er ubeskyttet og tæt på. Det kommer til at ske.
- Jeg er en klovn til at sømme med en hammer, og jeg har ikke adgang til en sømpistol.
- Jeg har adgang til meget gode skruemaskiner.
- Jeg er uvant med at bygge. Jeg vil derfor kunne flytte en eller flere reglar, hvis jeg kludrer i det. Derfor mit spørgsmål om jeg skal supplere skruning med skruer gennem syll og hammarband for at det skal blive stabilt nok, hvilket jeg håbede på at kunne undgå. Og ifølge flere svar, behøver jeg ikke det.
- Jeg skal også bygge vægge i et eksisterende rum. Der vil jeg skrue skråt uanset.
Tak for de få gode svar, som mit spørgsmål har givet.
Ingen som har nævnt at det ikke er muligt at lave en perfekt væg liggende og så rejse den op 
Passer ikke helt, men hvis man vil gøre det mere besværligt, så værsgo
For at spore videre på alle OT-forslag kan man vel gøre lidt modsat også?
Regel oppe og nede, så på med gipspladerne og SÅ på med reglarne?
Passer ikke helt, men hvis man vil gøre det mere besværligt, så værsgo
For at spore videre på alle OT-forslag kan man vel gøre lidt modsat også?
Regel oppe og nede, så på med gipspladerne og SÅ på med reglarne?
Oh ja, intet problem. Det er jo bare at gøre den 4,5 cm for lav, så klemmer man lidt regel ind imellem og skruer fast, efter man har rejst den på plads.Blindnit sagde:
Men spøg til side, jeg er alligevel helt med dig, jeg ville også starte med at fæstne rem og hammerbånd i gulv hhv. loft først, så skruespike de stående regler på plads.
At bygge væg liggende for så at rejse hele væggen passer bedst til vægge ved stommontage, inden nogle tag er på plads, eller lavere vægge end fuld taghøjde i eksisterende rum, f.eks. en sauna.
Og en ting mere.
At jeg skriver, at det ikke er så vigtigt, hvor ordentligt reglerne sidder i syll henholdsvis hammarband, er jo én ting.
Det er derimod vigtigt, at syllen og hammarbandet i sig selv sidder tilstrækkeligt godt fast i gulv henholdsvis loftet; man vil jo ikke have en væg, der vælter eller glider væk, hvis nogen læner sig imod den, eller hvis man fastgør noget tungt på væggen.
Og skal man bygge en væg liggende for så at rejse den færdige væg, øger det kravene til, hvor ordentligt syll/regler/hammarband sidder sammen, da det skal holde sammen, når man rejser regelvæggen. Kun 2 skruer i hver ende kan jo blive i underkanten, afhængigt af dimensionerne på det hele.
At jeg skriver, at det ikke er så vigtigt, hvor ordentligt reglerne sidder i syll henholdsvis hammarband, er jo én ting.
Det er derimod vigtigt, at syllen og hammarbandet i sig selv sidder tilstrækkeligt godt fast i gulv henholdsvis loftet; man vil jo ikke have en væg, der vælter eller glider væk, hvis nogen læner sig imod den, eller hvis man fastgør noget tungt på væggen.
Og skal man bygge en væg liggende for så at rejse den færdige væg, øger det kravene til, hvor ordentligt syll/regler/hammarband sidder sammen, da det skal holde sammen, når man rejser regelvæggen. Kun 2 skruer i hver ende kan jo blive i underkanten, afhængigt af dimensionerne på det hele.
Præcis sådan tænker jeg også. Svar på spørgsmålet først, så kan man komme med forslag til andre løsninger. Desuden synes jeg, at det her med forskellige "titler" pga. hvor mange indlæg man har lavet, er rent latterligt. Og at nogle endda tror, de ved bedst på grund af en titel som "forumgud" er endnu værre. Bare fordi man har været aktiv på et forum længe, er det ikke synonymt med, at man ved bedst. I TS's tilfælde kan denne person have meget stærke argumenter for sit valg af fastgørelsesmetode og derfor stille spørgsmålet om at skrue. Før man begynder at give en masse svar som f.eks. "du skal bruge søm, for det er bedre", bør man finde ud af, hvorfor nogen vil skrue.Anna1984 sagde:Jeg er enig med TS, selvom man måske ikke behøver at gå i loftet med det samme. Jeg har selv stillet en masse spørgsmål her, som har fået lignende svar. Når det sker gang på gang, bliver man lidt træt. Man har måske besluttet sig for noget, på baggrund af 10 forskellige ting, som man ikke orker/kan/vil redegøre for i spørgsmålet på forummet. Så vil man ikke have 20 forskellige spørgsmål, men et svar på spørgsmålet.
Jeg har f.eks. spurgt noget om laminatgulv i forbindelse med, at jeg skal købe laminat. Så får man spørgsmålet "hvorfor skal du købe laminat" "parket er pænere". Jo, men nu har jeg hund og vil lægge laminat i stedet. "Læg klinker, det er pænere". Jo, men nu synes JEG, at laminat er pænere.....
Spurgte tidligere om en trykluftdrevet møtrikspænder, jeg lige har købt. Får så et svar "køb en elektrisk i stedet". Jo, men nu har jeg jo købt en trykluftdrevet......
Jeg forstår, at man nogle gange skal stille spørgsmål ved tingene, og det er godt, hvis man selv har en anden løsning, man tror er bedre. Men så bør man også besvare grundspørgsmålet.
F.eks. kan man svare: Hvis du vil skrueskære, så gør du sådan her.........
Men jeg foreslår, at du bruger søm i stedet, for så får du følgende fordele......
Jeg personligt ville sætte pris på et sådant svar.
Så der. Nu har jeg dissideret forumguderne og vil vel få ballade for det. Men i så fald, tror I, jeg bekymrer mig om det? Jeg kaster lidt ballade tilbage i stedet.
Jo da, det gør det da i samtlige tilfælde, hvor der ikke er noget, der begrænser den ønskede højde.Blindnit sagde:
Og selv i andre tilfælde plejer det at gå fint, da stommen, man rejser, ikke er perfekt stiv,
Jo højere "titel" man har, jo mere tid bruger man foran computeren og mindre tid bruges på praktisk arbejde 
Men kom lige til at tænke på en ting, som måske eventuelt TS kan have nytte af.
Væggen skal jo primært være for lydisolering, hvis jeg ikke har misforstået det helt?
Så bør man vel have en form for dæmpning mod gulv og loft også?
Altså ikke lægte direkte på, så at sige.
Men kom lige til at tænke på en ting, som måske eventuelt TS kan have nytte af.
Væggen skal jo primært være for lydisolering, hvis jeg ikke har misforstået det helt?
Så bør man vel have en form for dæmpning mod gulv og loft også?
Altså ikke lægte direkte på, så at sige.
Et tip i al velmening, brug høreværn/øreklapper da det larmer ret meget når flere skruer og saver banker på regler for at justere mm.
Længden på skruen afhænger også af hvor meget du hælder den, men 5-6 x100 burde være tilstrækkeligt.
Længden på skruen afhænger også af hvor meget du hælder den, men 5-6 x100 burde være tilstrækkeligt.