SBH sagde:
så du ville ikke have tips til et billigere og bedre alternativ?
Er dit alternativ bedre og billigere, hvis TS får alt sit materiale gratis?
På hvilken måde?

Kan du ikke fortælle på hvilken måde det er bedre og billigere, bare lige ud, i stedet for at skændes og stille spørgsmålstegn ved TS? Har du et bedre forslag, så kom med det og lad TS selv bestemme, om han vil drage fordel af det eller ej! Derudover kan vi alle andre også få glæde af det, uanset om TS vil eller ej!
 
Rejælt synes jeg det føles, hvis man skruer væggen sammen liggende og sætter 2 stk. f.eks. 5x100 skruer gennem syll og hammerbånd ind i hver regel, da ville jeg ikke supplere med skrueskruer.

Vil man derimod have en fleksibel løsning, hvor man kan flytte reglerne, når væggen står på plads, ville jeg kun skrueskruve (også her 2 stk. 5x100mm oppe og 2 stk. nede). Men jeg synes det er svært at skrueskruve, så det føles godt (lidt for upræcist til min smag). Desuden plejer reglen at flytte sig fra den tænkte position, og jeg må først sætte en stopskrue på modsatte side, inden jeg begynder at skrue.

Hvis det ikke var en større væg så omkostningerne løb løbsk, kunne jeg også have tænkt mig vinkler og ankerskruer for maksimal fleksibilitet og præcision.

Så synes jeg det er helt okay at komme med forslag til andre tilgange, og for én selv er det godt, hvis man kan vurdere og anvende eller forkaste forslagene (selvom det er let at have skyklapper på og svært at ombestemme sig, når man endelig har besluttet sig).

Ellers bliver det let "Ved du hvad forskellen er på TGV og en Fransk ingeniør fra Polytechnique? - TGV stopper når det sporer ud"

Ps1. Personligt kan jeg ikke lide at hamre, da jeg har svært ved at ramme, burde have høreværn og der bliver grimme mærker i træet. Ds.

Ps2. For at forstyrre ordenen mere, findes der metalekspander til 3 gipsplader?
 
Senest redigeret:
Forstår godt, hvis man bliver sur, når nogen vil fremstå som "jeg ved alt", men nu tog folk sig tid og forsøgte at hjælpe ham og gav også tips til bedre løsninger! Havde jeg selv stillet et spørgsmål om noget, og nogen skrev en bedre løsning på problemet, ville jeg bare være taknemmelig, for man kan jo ikke vide alt selv!
 
  • Synes
jeppeknaster og 1 anden
  • Laddar…
Har faktisk aldrig set metallexpander til 3 lag gips! Tror faktisk ikke de findes? Har ikke set det i de byggemarkeder jeg har været på.
 
  • Synes
Lenny81
  • Laddar…
At skråskrue stående regler til præcis position er ingen problem. Man saver bare en skabelon med præcise mål mellem reglerne, lægger den mellem forrige og næste regel og skruer på den frie side. Sådan har jeg gjort for nylig, da jeg satte omkring 100 regler, hvor regelværket blev bygget stående. Fungerede super, og alle regler blev perfekt justeret. Så det er en smal ting :)
 
  • Synes
Hus&Kärlek og 2 andre
  • Laddar…
Mikael_L
@studion
Du tænker altså at sætte syll og rem med stående stolper imellem og afslutte med at skrue gipsplader på dette?

Så er det nok bare at holde det sammen tilstrækkeligt indtil den første gipsplade er på plads, så jeg er enig med daugaard der.

Jeg ville købe billige lange spånpladeskruer fra biltema/byggmax/jula etc.
Lange (>50mm) og smalle (3,9 mm) er at foretrække for ikke at sprække træet for nemt i enderne.
Af de muligheder jeg har listet ovenfor, ville jeg helst vælge biltemas 75mm.

Så fire stk. i hver stolpe fra hver side både oppe og nede, så stolpen ikke vrider sig. Og det kan selvfølgelig klare sig med to skruer nogle gange også. ;)

Når du så har skruet gipspladen, spiller den skråskruvede fastgørelse ingen rolle længere.

Indervægge jeg har lavet her i huset jeg byggede, har jeg hovedsageligt lavet præcis sådan, og med biltemas 75mm skrue. Skruens kvalitet er desuden af næsten ingen betydning her, så længe spidsen er skarp nok til at starte med at bore trods 45° vinkel mod underlaget.

Og bekymr dig ikke om dem, der vil styre dig til at gøre det på en anden måde, det er helt OK at gøre det på den måde, du selv vil. :)

Men selvfølgelig, ligger væggen ned ved sammenføjningen, er det også en mulighed at sømme/skru gennem rem/syll ind i endetræet i stedet for skråsømming/skruning.
Det er helt valgfrit, selv ville jeg sømme gennem syll ind i endetræet, fordi det går hurtigst og er billigst, men der er heller ikke noget galt i at gøre det på den anden måde.
 
Senest redigeret:
  • Synes
Totem
  • Laddar…
thomasx sagde:
At skråskrue stående reglar til præcis position er ikke noget problem. Man saver bare en skabelon med præcise mål mellem reglarne, lægger den mellem den forrige og næste regel og skruer på den frie side. Sådan har jeg gjort for nylig, da jeg satte omkring 100 reglar, hvor regelværket blev bygget stående. Det fungerede super, og alle reglarne endte perfekt. Så det er en smal sag :)
Jo, det gør man, hvis man monterer, hvor man ikke kan skrue fra oven/undersiden, men som TS bygger vægkonstruktioner liggende for så at rejse dem, så tilføjer skråskruning ikke noget og gør det bare mere besværligt.
Men TS købte ikke det råd.
 
  • Synes
xyle
  • Laddar…
Studion sagde:
Tak for et konkret svar.
Altså en skrue fra hver side, eller hvad betyder krydsning? Skal det skrues i midten eller mod kanten på reglen?
At du skruer en skrue fra venstre side af reglen og en fra den anden side, sørg for at de ikke rammer hinanden, så en i hver side. Dette gør du på hver stående regel, der skal sættes sammen med syllen/hammarbandet. Dvs. 4 skruer per stående regel.

Dog forstår jeg ikke, hvorfor du insisterer på at skrå, når det lader til, at du ikke er fortrolig med, hvordan det fungerer, og det er meget nemmere at skrue gennem syllen og hammarbandet, hvis du bygger væggen liggende. Din attitude værdsættes ikke og passer ikke ind på byggahus.
 
Mikael_L
xyle sagde:
Har faktisk aldrig set metalexpander til 3 lag gips! tror faktisk ikke de findes? Har ikke set det på de byggemarkeder jeg har været på.
Det findes for 3-lags gips, ja.

Jeg har en pakke (eller måske to), for jeg var fiksermand en tid på en børnehave, og en tidligere fikser havde købt flere pakker med gipsekspandere til 3-lags gips, selvfølgelig helt ubrugelige dér, så jeg snuppede en pakke med tanken om, at det måske en dag i livet kan være godt at have. :)
 
Nå, der ser man:) kan være godt at vide, hvis man en gang støder på tre lag gips!
 
Jeg er enig med TS, selvom man måske ikke behøver at gå op i det røde felt med det samme. Jeg har selv stillet en masse spørgsmål her, som har fået lignende svar. Når det sker gang på gang, bliver man lidt træt. Man har måske besluttet sig for noget, baseret på 10 forskellige ting, som man ikke orker/kan/vil redegøre for i spørgsmålet på forummet. Da vil man ikke have 20 forskellige spørgsmålstegn, men et svar på spørgsmålet.

Jeg har f.eks. spurgt om noget omkring laminatgulv i forbindelse med, at jeg skal købe laminat. Så får man spørgsmålet "hvorfor skal du købe laminat" "parket er pænere". Jo, men nu har jeg en hund og vil lægge laminat i stedet. "Læg klinker, det er pænere". Jo, men nu synes JEG, at laminat er pænere...

Spurgte tidligere om en trykluftdrevet muttertrækker, jeg lige har købt. Får så et svar "køb en elektrisk i stedet". Jo, men nu har jeg jo købt en trykluftdrevet ...

Jeg forstår, at man nogle gange bliver nødt til at stille spørgsmål, og det er godt, hvis man selv har en anden løsning, som man tror er bedre. Men da bør man måske også besvare grundspørgsmålet.

F.eks. kan man svare:
Hvis du vil skrueskru, så gør du sådan her...
Men jeg foreslår at sømme i stedet, for da får du følgende fordele...

Jeg personligt ville sætte pris på et sådan svar mere.
 
  • Synes
VMTK og 1 anden
  • Laddar…
AndersS sagde:
Jo så gör man om man monterar der man ikke kan trække fra oven/undersiden, men som TS bygge vægstammer liggende for at så rejse dem så tilfører skråskruning ikke noget uden gør det bare mere besværligt.
Men TS købte ikke det råd.
Selvfølgelig, det behøver du ikke forklare for mig ;)

Men nu gav jeg dette tip til dem, der skal skråskrue, uanset hvilken grund og i hvilken position det end skulle være, og det var netop skråskrue, TS spurgte om :)
 
SBH sagde:
[link]
fast med skruv da, ibland kan det behöves nogen til. bare så at reglen ej vrider sig
Jeg synes det bliver for lidt, reglen kan vride sig. Anbefaler to fra ene side en på midten af anden. Så om det er søm eller skruv er egalt men skruv er bekvemt.
 
Jeg foretrækker at sætte regel i loft og gulv først og derefter skrues. I min verden går det hurtigere og er en mere stabil og bedre konstruktion, da reglar kommer tæt på hinanden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.