Jeg har kombineret to skitser, der ikke helt passer i skala, for hurtigt at illustrere, hvordan jeg tænker. Det tager lidt for meget tid at tegne noget, der stemmer med dine mål. Se det som en meget rå skitse.

Rå skitse af byggeri med buede bjælker og trælignende strukturer ovenpå rektangulær base, der ikke er i skalamål.
 
J justusandersson sagde:
Jeg har kombineret to skitser, der ikke helt passer i skala for hurtigt at illustrere, hvordan jeg tænker. Det tager lidt for meget tid at tegne noget, der passer til dine mål. Se det som en meget rå skitse.

[billede]
Jaha, du tænker i den retning. Det bliver jo noget så sjovt :crysmile:
Vil nok gerne have et almindeligt sadeltag den anden vej, det skal jo se lidt fornuftigt ud mod huset :p
 
Vi tager en ny tilgang.

En bygning der er 8 meter lang og 7 meter bred.
Bygges som et 1&1/2 plans hus med rammeværkstagstolper.
Vægghøjde på 2,7-3m.

Erstatter midtvæggen med en bjælke ifølge beregningerne på billederne.

Hvordan forholder du dig til dette? Bliver det også kattepjat? :crysmile:
 
  • Skærmbillede af beregningsværktøj for åbning i indervæg i 1 1/2-planshus med felter for vægttæthed, lastkategori og snezoner.
  • 3D-model af et hus med mål og materialvalg, inkl. bredde 7000 mm og højde 2200 mm. Viser beregninger for konstruktionen.
  • 3D-illustration af 1½-planshus med åbent tag og mål. Viser design og beregningsmuligheder for strukturelle elementer.
Du tolkede min skitse alt for bogstaveligt, det var bare noget, jeg havde i "skuffen". Et almindeligt 11/2 plans hus med en bjælke på tre søjler i stedet for en skillevæg fungerer rigtig godt. Jeg er lidt i tvivl om udregningen. Når jeg regner baglæns, får jeg bjælkelasten til ca. 7,5 kN/m, hvilket virker lidt lavt. Hvilke værdier satte du ind for nyttelast på loftet henholdsvis snelast?
 
J justusandersson sagde:
Du tolkede min skitse alt for bogstaveligt, det var bare noget jeg havde i "skuffen". Et almindeligt 11/2 plans hus med en bjælke på tre søjler i stedet for en hjertemur fungerer rigtig godt. Jeg er lidt i tvivl om udregningen. Når jeg regner baglæns, får jeg bjælkelasten til ca. 7,5 kN/m, hvilket virker lidt lavt. Hvilke værdier brugte du for nyttelast på loftet henholdsvis snelast?
Okay, det er netop dette, jeg har forsøgt at nå frem til fra starten, men at bytte ramme ud med saks og et rent bjælkelag i stedet for at prøve at komme ned i byggehøjde samt bjælkelagets byggehøjde, hvilket ikke virker til at være en god idé, vel?

Info om snelast mm ser du på billede 1 af 3.
 
tænkte bare tipse om denne tråd..
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygger-hobbygarage.192439/
som du beskriver dit byggeri kom jeg direkte til at tænke på skruffse. du måske kan få lidt inspiration derfra.
ellers tænker jeg vel også lidt at det er værd at kigge lidt på hvordan jänkarna bygger større garager, postframe. jeg plejer at kigge på rrbuildings på Youtube. kan være værd at kikke på.
 
Rooth07 Rooth07 sagde:
ett rent bjälklag istället för att försöka komma ner i bygghøjde samt bjälklagets bygghøjde
Det resonemang forstår jeg ikke. Hvilke er dine prioriteter?
 
J justusandersson sagde:
Det resonemanget förstår jag inte. Vilka är dina prioriteringar?
Nej det er jo den der midterstolpe, jeg tænkte på.

Jeg tænkte, at hvis man kører med saks i stedet og en ren bjælkelag, så fandtes der måske en bjælke, der kunne bære alene bjælkelaget uden en midterstolpe.

Med saks og en ren bjælkelag slipper man vel for at dimensionere bjælken efter snelast og taglasten.

Det var det, der var min tanke.

Hvis en 115x315 bjælke kunne klare at veksle om de bærende rammer med en midterstolpe, så var mit håb at kunne bruge en lignende bjælke uden midterstolpen til en ren bjælkelag.

Men jeg kan absolut leve med en midterstolpe, hvis det er nødvendigt!

Håber du forstår, hvordan jeg mener :)
 
Med rigtige dimensioner på højbenene kan du bygge tagspær uden støtteben. Jeg ser ingen fordel ved sakstagspær i dit tilfælde. Hvis du vil undgå en midtersøjle, er det bedre at bruge tre bjælker, der ligger på den korte led (7 meter), dvs. parallelt med spær. Går du op i bjælkehøjde, behøver de ikke blive superhøje. Til gengæld kan du bruge almindeligt konstruktionsvirke til gulvbjælkerne.
 
J justusandersson sagde:
Med de rette dimensioner på højbenene kan du bygge spær uden støtteben. Jeg ser ingen fordel ved saxespær i dit tilfælde. Hvis du vil undgå midterstolpe, er det bedre at bruge tre bjælker, der ligger på den korte led (7 meter), altså parallelt med spærene. Hvis du øger bjælke-bredden, behøver de ikke blive superhøje. Til gengæld kan du bruge almindeligt konstruktionsvirke til gulvbjælkerne.

Mener du rammeværk uden midterstolpe?
 
Senest redigeret:
Rooth07 Rooth07 sagde:
Du mener ramme uden midterstolpe?
Det er ingen korrekt beskrivelse, men hvis jeg siger ja, forstår du.
Med tre stykker 7 m lange bærende bjælker af limtræ med maksimeret bredde kan du bruge 215x405 mm bjælker. Mellem disse kan du sætte 45x120 C 24 i bjælkesko på c/c 600. Ovenpå det skrues og limes gulvspånplade.
 
J justusandersson sagde:
Det er ingen korrekt beskrivning men om jeg siger ja forstår du.
Med tre stykker 7 m lange bærende bjælker af limtræ med maksimal bredde kan du bruge 215x405 mm bjælker. Mellem disse kan du sætte 45x120 C 24 i bjælkesko på c/c 600. Ovenpå det skrue- og limet gulvspånplade.
Okay, men hvordan skulle spærerne så se ud tænker du?
 
Højben + hanebjælker.
 
J justusandersson sagde:
Högben + hanbjälkar.
Tænker du noget sådant?
En geometrisk illustration af en tagspærkonstruktion med forstærkede knudepunkter og diagonalstivere.
 
Ja i princippet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.