J justusandersson sagde:
Ja i princip.
Og du tænker stadig, at bjælkelaget skal være frit hængende uden at være sammenbygget med væggene?
Stolperne til bjælkerne skal stå inde i garagen også, eller kan disse indfældes i væggene?
 
Nej, den idé har jeg opgivet, eftersom du ikke skal have nogen hall, og byggeriet på den måde er blevet mindre.
 
Fast bærelængerne af limtræ bør helst hvile på "egne" søjler, som kan bygges ind i væggene. Observer at bærelængernes c/c-afstand i mit seneste eksempel vil være 2 meter. Så skal du måske have dine garageporte på gavlen?
 
J justusandersson sagde:
Men bærelinerne af limtræ bør helst hvile på "egne" piller, som kan bygges ind i væggene. Bemærk at bærelinernes c/c-afstand i mit sidste eksempel vil være 2 meter. Så må du måske have dine garageporte på gavlen?
Mjaa en værkstedshal bliver det stadig som grundtanken var, men man kan vel sige, at garagen er jo en "egen" del. På den anden side af væggen kommer jo værkstedet, som nu måske bliver dybere, når garagedelen ikke bliver så dyb.

At bærelinerne skal stå på egne piller, er jeg med på.
Dog skrev du tidligere, at jeg skulle bruge 3 bærelinjer, men du tænker, at fra de ydre bjælker så hæfter man bjælkelaget direkte i væggene, ikke? Så passer det jo med tre stykker på cc 2000.

Ja, det bliver jo lidt svært med garageportene på langsiden på denne måde.. bliver ikke godt det heller.
 
Ja, man bruger også ydervæggene til fastgørelse af gulvbjælkerne.

Det er det, der er det svære, at tilpasse alle funktionsmål med forskellige stomsystemer. 3 meter passer dårligt med de fleste målesystemer. Det meste udgår fra 0,3 meter, så fordobler man, 0,6, 1,2, 2,4 osv. Hvis man er vant til at tegne huse, har man det i baghovedet hele tiden.
 
Rooth07 Rooth07 sagde:
Den ene tanke er som på billedet "typ". "Åben for forslag", da jeg stadig er i drømmefasen..

Byggeriet på billedet er 8,4 x 16,8 m. 4 m i væghøjde.

Til højre er planen et dobbelgarage 8x8m indvendigt ca. 2,2-2,4m i lofthøjde, hvor etagedækket for førstesalen skal tage over. Limtræsbjælken er planlagt mellem portene. Men det kan også lægges i længderetningen midt i. Hvis man skal have en midterstolpe, vil den jo alligevel havne midt i, uanset hvad. Dobbelte bjælker, som du nævnte, kan være lidt uheldigt for skydedørsportene, tænker jeg. Så en bjælke i midten ville være god, men spørgsmålet er, om der findes en bjælke, der kan klare etagedækket uden en midterstolpe. Det bliver jo 64 m2 gulvareal, der skal bære af ydervæggen (højre gavl), limtræsbjælke 4 meter inde, og så en indervæg, der bliver 8 meter fra højre gavl.

Efter denne indervæg kommer man ind i værkstedsdelen. Inden for porten til venstre vil jeg have 4m i lofthøjde til en bil-lift. Så fra venstre gavl og måske 3,6-4,8 m ind kunne man bruge almindelige tagstole for at få et glat indertag. Herefter overvejer jeg at lave en form for loft også dér frem til midtvæggen mod garage-delen for opbevaring af diverse værkstedsvarer/bildelar mv. Dvs der kører man typ savtaksstole som i det andet loft.

Med 4m væghøjde får jeg på lofterne omkring 1,3 meter i laveste væghøjde, hvilket er ret nice, syntes jeg. Men det, alt afhænger af, er, hvor stor den limtræsbjælke bliver, og om man skal lægge etagedækket PÅ bjælken, eller om man kan hænge etagedækket i typ bjælkesko i bjælken for at få gulvhøjden ned ca. 25 cm.

Hold da op, det blev meget at læse, men jeg håber, du forstår, hvordan jeg tænker.

Under loftet i værkstedsdelen får man også godt med plads til at lave toilet, omklædningsrum og masser af andre ting, man gerne vil have.
Kan du ikke have en væg mellem de to dele f.eks. på 8 meter? Så får du et spænd på 8 meter per side, og derefter veksler du dem med limtræsbjælke på 220 eller 3 ST sammenmonteret 45x220 på 4 meter.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 sagde:
Kan du ikke have en væg mellem de to dele for eksempel på 8 meter?
Så får du et spænd på 8 meter per side og veksler du derefter af disse med limtræsbjælke på 220 eller 3 ST sammen monterede 45x220 på 4 meter.
Jo det er jo sådan tanken har været hele tiden. Garage 8 meter. - væg - værksted :thinking:
 
J justusandersson sagde:
Ja, man bruger også ydervæggene til fastgørelse af gulvbjælkerne.

Det er det, der er udfordrende, at tilpasse alle funktionsmål med forskellige stomsystemer. 3 meter passer dårligt med de fleste målesystemer. Det meste tager udgangspunkt i 0,3 meter, så fordobler man, 0,6, 1,2, 2,4 osv. Er man vant til at tegne huse, har man det i baghovedet hele tiden.
Jo så er det jo
 
Rooth07 Rooth07 sagde:
Ene tanke er som på billedet "typ". "Åben for forslag" da jeg endnu er inde i drømmefasen..

Byggeriet på billedet er 8,4 x 16,8 m. 4 m i væghøjde.

Til højre er tanken så en dobbeltgarage 8x8m indvendig ca. 2,2-2,4m i lofthøjde hvor bjælkebundet for overetagen altså skal overtage. Limtræsbjælken er så tænkt mellem portene. Men det kan også lægges i længderetningen midt i, for den sags skyld. Skal man have en midterstolpe så ender den jo i midten alligevel.
Dobbelt bjælker som du nævnte kan blive lidt dumt for tag-skydeportene tænker jeg.
Så en bjælke i midten ville være godt, men spørgsmålet i sig selv var jo om der findes en bjælke som klarer bjælkebundet uden midterstolpe. Det bliver jo 64 m2 gulvareal som skal bære sig selv af ydervæggen (højre gavl), limtræsbjælke 4 meter inde og så en indre væg som så bliver 8 meter fra højre gavl.

Efter denne indre væg kommer man ind i værkstedet.
Indenfor porten til venstre ønsker jeg 4m i lofthøjde til en bil-lift. Så fra venstre gavl og måske 3,6-4,8 m ind så kunne man bruge sig af almindelige tagspær for at få et glat indvendigt loft. Derefter overvejer jeg at få lavet en form for loft også der frem til midtvæggen mod garagedelen for opbevaring af diverse værkstedsdimser/bildeler m.m. Dvs der kører man typ saksspær som i det andet loft.

Kører jeg med 4m væghøjde så får jeg i lofterommet omkring 1,3 meter i laveste væghøjde hvilket jeg synes er ret nice. Men det hele hænger på hvor stor den der limtræsbjælke bliver og om man skal lægge bjælkebundet PÅ bjælken eller om man kan hænge bjælkebundet i typ bjælkesko i bjælken for at derved få sænket gulvhøjden omkring 25 cm.

Jisses hvor meget det blev at læse men håber du forstår hvordan jeg tænker.

Under loftet i værkstedet får man også godt med plads til at få lavet toilet, omklædningsrum, og en masse andet man vil have
Lövångers bygg, hvordan har de gjort?
Tjek Mellby garage med
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 sagde:
Lövångers bygg, hvordan har de gjort det?
Tjek Mellby garage med
Lövångers så er det bare en stor åben hal på 8,4x16,8 meter. Med fagverksspær og 38gr taghældning. "Kigger man ind" i bygningen så er den helt åben uden nogen skillevægge overhovedet :thinking:
En tom, åben hal på 8,4x16,8 meter vist som en 3D-model med grønne vægge og ingen indvendige vægge. Visning fra Lövångers Bygg værktøj. Visning af en 3D-model af en åben bygningshal fra Lövångers Bygg med mål 8,4x16,8 meter og prisdetaljer nederst.
 
Lövångers Byggs færdige haller har så vidt jeg kan se spær af fagværk. Rammeværks-spær fungerer ikke på sådanne bredder uden støtte nedenunder i midten. I så fald skal man bruge saksspær. Køber du en 8,4x16,8 m hal fra Lövångers med saksspær og placerer et mellemloft i den ene ende som jeg tidligere har skitseret, så kommer du ret tæt på dine ønsker til en meget god pris.
 
J justusandersson sagde:
Lövångers Byggs færdige haller har så vidt jeg kan se spær af fagværk. Ramværksspær fungerer ikke på sådanne bredder uden støtte nedenunder på midten. I så fald skal man bruge saksspær. Køber du en 8,4x16,8 m hal fra Lövångers med saksspær og placerer et etagedæk ifølge hvad jeg tidligere har skitseret i den ene ende, så kommer du ganske tæt på dine ønsker til en meget god pris.
Jo når man går op i 38 graders taghældning bliver det ramværk i deres skitseprogram ifølge vedlagte billede :thinking: Byggetegning viser et tag med 38 graders hældning og rammerkonstruktion fra et skissprogram, med menuindstillinger og pris information.
 
Ja jeg så det, da jeg testede, men jeg tror ikke på det i virkeligheden. Uden midterstøtte skal underrammen laves i lamineret træ, f.eks. 42x540 mm, hvis det skal blive en acceptabel svigt.
 
J justusandersson sagde:
Jo jeg så det, da jeg testede det, men jeg tror ikke på det i virkeligheden. Uden midterstøtte skal underrammen laves i limträ, f.eks. 42x540 mm, hvis det skal blive en acceptabel svigt.
Jo jeg er enig i, at det lyder lidt for godt til at være sandt :crysmile:

Men som du sagde det der med saxetagstol og bjælkelaget, er vel lidt sådan jeg har tænkt hele tiden. Men det bliver jo lidt knudret med porte på langsiden så som sagt :sweat:
 
Princippet som jeg viste i indlæg #31 er måske ikke så dum alligevel. Treledsrammer på "forkert" måde som giver større gavle end langsider. Du kan have så mange porte som helst, og du får et meget billigt stomsystem, som er utroligt stabilt. Du kan få lys ind fra to sider til loftet. Den mest almindelige form af treledsrammer har skarpe hjørner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.