Et etagedæk på 8x8 meter bygget med limtræsbjælker og et fåtal søjler er ingen god idé. Der vil opstå problemer med stabiliteten, og det vil kræve limtræ til gulvbjælkerne trods en bærende bjælke. Jeg foreslår, at du revurderer hoveddispositionen. En reducering af dybden på garagen til 7 meter er en klar forenkling.
 
Din mening er da altså "at det på ingen måde er gennemførbart" på en god måde? Mee 8x8 altså?
 
Der er en konflikt mellem dine målkrav og muligheden for at bygge på en enkel måde. Stabilitet er ikke kun et spørgsmål om vertikale belastninger, men også støtte i forskellige sideretninger, f.eks. gennem vægge. Alting kan løses, hvis man investerer tilstrækkeligt meget. Ved hjælp af KL-elementer (KL=tværlamineret træ) som erstatning for gulvbjælker mm kan man nok lave et stabilt bjælkelag. Du øger dog sværhedsgraden og omkostningerne betydeligt.
 
Er det stabiliteten i selve bjælkelaget eller i stommen på byggeriet, der bliver ustabilt?
Hvad er risiciene, som du ser det?
Som sagt, dette er ikke min hjemmebane, men vil gerne forstå :)
 
For at en bygning skal stå stabilt og bevare formen over tid, kræves stabilitet i alle tre dimensioner. I mindre huse opnår man det primært ved hjælp af skivverkan i facader og vægge. I større konstruktioner må man anvende digonalstag og lignende metoder. Det er relativt nemt at bygge store haller stabilt. Problemerne opstår, når man skal indføre mellemdæk, som skal bæres af hovedkonstruktionen, medmindre man, som jeg tidligere antydede, bygger et hus i huset. Selv da er kombinationen af en åben garage på 8x8 meter og et boligareal på loftet problematisk. Det bedste er, at du arbejder dig igennem det hele mentalt endnu mere, så du får indsigt i målkonflikterne. Den enkleste måde at løse problemer på er at undgå dem.
 
Nogen forskel, hvis man bruger remværksstolper?
Og erstatter hjertevæggen med bjælke?
 
Tagstolstypen har ingen større betydning. Hvor har du tænkt dig at have en hjertvæg?

Stabiliteten i sideled kan illustreres med følgende billede.

En simpel skitse af en tagstruktur med en trekantet taghældning og rektangulær base, der viser lateral stabilitet.
 
  • Synes
Violina og 1 anden
  • Laddar…
Som huset jeg bor i. 1&1/2 plansvilla. Ramværksspær. Huset er ca 8 meter bredt, og midtervæggen nedenunder er vel den eneste der er bærende.
Tænker at det bliver det samme i garagen, bare at man erstatter midtervæggen med en bjælke i stedet?

Eller hvad er det jeg ikke forstår?
 
Det er det, der ikke bliver godt. at erstatte en hel hjertevæg med en bjælke. Desuden har du tværgående vægge, der også stabiliserer. Jeg må finde ud af en pædagogisk måde at beskrive dine alternativer på.
 
Du måske skal tage to biler, køre til en grusplads og måle 8x8 meter op, så ser du omtrent hvor stort det er...

Har hjulpet en bekendt med at bygge 6x10 meter garage, og det var ikke noget større problem at få ind 3 biler, arbejdsbænk og lidt hylder...
 
  • Synes
justusandersson
  • Laddar…
Gulvet på overetagen (gulvspån) burde vel iof afstive og fordele belastningerne i bygningen, hvis bare gavlene er ordentligt afstivede eller skiveinddelt. Men det er måske ikke nok på så store spændvidder. En metode kunne måske være, hvis du kan forestille dig støtteben i midten af bygningen, som du skråtstiller fra syllen og skråt op i mellemloftet eller helt op til de høje ben på spær.
 
Ö öringen sagde:
Gulvet på overetagen (gulvspån) burde vel i og for sig stabilisere og fordele laster i bygningen, hvis bare gavlene er ordentligt stivet af eller pladebeklædt. Men det er måske ikke nok til så store spændvidder. En måde kunne være, hvis du kan forestille dig støtteben midt i bygningen, som du skråtstiller fra svillen og skråt op i mellemetagen eller helt op til de høje ben på tagspærene.
Synes det også. Der bliver jo en midtervæg efter disse 8 meter også. Og osb + gips bliver det vel i hele byggeriet.
En ven byggede nyligt en garage på 8,4x14,4m. Dog med almindelige W-tagspær. 4m væghøjde. Der satte de stålbånd diagonalt i konstruktionen for at stive den af. Ved dog ikke, om det var specielt for stabiliteten, inden han fik panel på ydersiden og osb indvendigt. Eller om de også har en funktion, når det står færdigt.

Han lavede et lille loft på ca. 8x4 m. Men kun til opbevaring, så loftshøjden er over en meter eller noget deromkring.
Der satte vi en limtræsbjælke 495*115*8370, som sidder ca. 4 meter inde. Så ligger der et bjælkelag med 220 med cc 45 mellem bjælken og gavlen. Den bjælke hænger kun på stolper i væggene.
 
J justusandersson sagde:
Det er det, der ikke bliver godt. at erstatte en hel hjertevæg med en bjælke. Desuden har du tværgående vægge, der også stabiliserer. Jeg må finde en pædagogisk måde at beskrive dine alternativer.
Hej igen :crysmile:

Hvis jeg nu reducerer dybden til 7 meter. Måske også bredden til 7 meter. Altså 7x7 meter. Hvordan ser mulighederne ud da?
Vil du stadig have, at etageadskillelsen får sin egen konstruktion, eller skal den integreres i væggene?

Hvordan vil du have, at det skulle se ud med følgende forudsætninger:

7x7 eller 7x8 meter.
To 3m brede porte på "langsiden"
Loftshøjden i garagen 2,3-2,4 meter.
Over dette et fornuftigt loft til "beboelse"
Garagedelen bør helst være åben uden indervægge eller stolper, hvis det er muligt.

Hvordan ville du bygge?
Væghøjde?
Type af spær?
Etageadskillelsen?

Mvh
 
Jeg ville nok ikke have blandet nogen boligplads ind overhovedet, da det ikke kan få rigtig gode planmål og lysforhold. Hvis man alligevel skal gøre det, er 7 m dybde klart bedre end 8 m. Hvis loftet får en egen bærende konstruktion (se skitse), så kan den bruges til at stabilisere selve halsskallen. Jeg synes, du skal kigge på Svenskt Träs hjemmeside for at få lidt inspiration til, hvordan man kan bygge haller på en enkel måde. Der findes noget, der hedder treledsrammer, og som bliver meget stabile trods stor taghøjde og spændvidde. De er egentlig beregnet til rigtig store spændvidder, men det er ikke forbudt at bruge dem i en sådan sammenhæng. Derefter ved jeg intet om din grund eller snezone.

Skitse af en bærende konstruktion med bjælker og søjler til en bygning, muligvis en hal, som diskuteret i indlægget.
 
J justusandersson sagde:
Jag hade nog inte blandat in någon boyta alls, eftersom den inte kan få riktigt bra planmått och ljusförhållanden. Om man ändå ska göra det är 7 m djup klart bättre än 8 m. Om loftet får en egen bärande konstruktion (se skiss) så kan den användas till att stabilisera själva hallskalet. Jag tycker du ska titta på Svenskt Träs hemsida för att få lite inspiration till hur man kan bygga hallar på ett enkelt sätt. Det finns något som heter treledsramar och som blir väldigt stabila trots stor takhöjd och spännvidd. De är egentligen till för riktigt stora spännvidder, men det är inte förbjudet att använda dem i ett sådant här sammanhang. Sedan vet jag inget om din tomt eller snözon.

[billede]
J justusandersson sagde:
Jag hade nog inte blandat in någon boyta alls, eftersom den inte kan få riktigt bra planmått och ljusförhållanden. Om man ändå ska göra det är 7 m djup klart bättre än 8 m. Om loftet får en egen bärande konstruktion (se skiss) så kan den användas till att stabilisera själva hallskalet. Jag tycker du ska titta på Svenskt Träs hemsida för att få lite inspiration till hur man kan bygga hallar på ett enkelt sätt. Det finns något som heter treledsramar och som blir väldigt stabila trots stor takhöjd och spännvidd. De är egentligen till för riktigt stora spännvidder, men det är inte förbjudet att använda dem i ett sådant här sammanhang. Sedan vet jag inget om din tomt eller snözon.

[billede]
J justusandersson sagde:
Jag hade nog inte blandat in någon boyta alls, eftersom den inte kan få riktigt bra planmått och ljusförhållanden. Om man ändå ska göra det är 7 m djup klart bättre än 8 m. Om loftet får en egen bärande konstruktion (se skiss) så kan den användas till att stabilisera själva hallskalet. Jag tycker du ska titta på Svenskt Träs hemsida för att få lite inspiration till hur man kan bygga hallar på ett enkelt sätt. Det finns något som heter treledsramar och som blir väldigt stabila trots stor takhöjd och spännvidd. De är egentligen till för riktigt stora spännvidder, men det är inte förbjudet att använda dem i ett sådant här sammanhang. Sedan vet jag inget om din tomt eller snözon.

[billede]
J justusandersson sagde:
Jag hade nog inte blandat in någon boyta alls, eftersom den inte kan få riktigt bra planmått och ljusförhållanden. Om man ändå ska göra det är 7 m djup klart bättre än 8 m. Om loftet får en egen bärande konstruktion (se skiss) så kan den användas till att stabilisera själva hallskalet. Jag tycker du ska titta på Svenskt Träs hemsida för att få lite inspiration till hur man kan bygga hallar på ett enkelt sätt. Det finns något som heter treledsramar och som blir väldigt stabila trots stor takhöjd och spännvidd. De är egentligen till för riktigt stora spännvidder, men det är inte förbjudet att använda dem i ett sådant här sammanhang. Sedan vet jag inget om din tomt eller snözon.

[billede]
Kanske inte skall läsa det som "bostad" heller utan mer som "gästrum" eller liknande. Kanske aldrig kommer bo någon där utan bara blir förvaring. Men vill gärna att möjligheten skall finnas när man ändå bygger.

Jag vill ju ha ett dubbelgarage för två bilar, och en verkstadsdel för två bilar, billyft, arbetsytor, toalett, "pannrum/teknikrum".

Garaget på runt 60 kvm.
Och verkstad på 80-90 kvm.
Och då gärna loft över garagedelen.
Ljusinsläpp går la alltid få till med någon kupa eller två.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.