J justusandersson sagde:
Princippet som jeg viste i indlæg #31 er måske ikke så dum alligevel. Treledsrammer på "forkert" måde som giver større gavle end langsider. Du kan have så mange porte som helst og du får et meget billigt stomsystem, som er virkelig stabilt. Du kan få lys ind fra to sider til loftet. Den almindeligste form for treledsrammer har skarpe hjørner.
Ser så satans dumt ud bare :crysmile:
Nej men jeg må tænke videre :rofl:
 
J justusandersson sagde:
Princippet, som jeg viste i indlæg #31, er måske ikke så dum alligevel. Treledsrammer på "forkert" måde, som giver større gavle end langsider. Du kan have hvor mange porte du vil, og du får et meget billigt stomsystem, som er utrolig stabilt. Du kan få lys ind fra to sider til loftet. Den mest almindelige form for treledsrammer har skarpe hjørner.
Skulle jeg have bygget 3-400 kvadrat, så kunne jeg absolut have overvejet treledsrammer. Men til omkring 150 kvadrat ved jeg ikke rigtig.
 
Hvad det ser ud til, kan man nok få til enramverkstagstol på 8,4m uden midterstøtte, det bliver dog lidt kraftigere overrammer.
 
  • Tegning af enramverkstakstol på 8,4m uden midterstøtte med detaljerede dimensioner og specifikationer.
Det er lidt Tjocka Berta over det hele, men det er klart, at det går. Tegningen er en fremragende illustration til grundproblematikken.
Rooth07 Rooth07 sagde:
Ser så satans dumt ud bare
Du tænker konventionelt. Jeg synes, det er frækt.
 
J justusandersson sagde:
Det er lidt Tjocka Berta over det hele, men det er klart, at det går. Tegningen er en udmærket illustration til grundproblematikken.

Du tænker konventionelt. Jeg synes det er frækt.
Jo men det skærer sig en del mod omgivelserne, skal jo få byggetilladelse for det også :crysmile:
 
B bossespecial sagde:
Vad det verkar kan man nog få till enramverkstakstol på 8,4m utan mittstöd, det blir dock lite rejälare överramar.
Ja se der!
Og underram på 315 mm? Limtræsbjælke da antager jeg?
Hvad er det, som er under underrammen? En bjælke til? Eller er det bare en detaljebillede?
Lidt svært at sr hvad der står på billedet, når jeg zoomer ind :)
 
Det var en eksempeltegning de havde på arvidssons tagkonstruktioner, så det var lidt sparsomt med information på tegningen. Men det viser i det mindste, at det er muligt. Dog er det som @justusandersson antyder lidt. Det man vinder på det ene, taber man på det andet, f.eks. overstolene tager meget plads på loftet.
 
B bossespecial sagde:
Det var en eksempeltegning de havde på arvidssons tagspær så det var lidt sparsomt med information på tegningen. Men det viser i det mindste, at det er muligt. Dog er det som @justusandersson antyder lidt. Det man vinder på det ene, taber man på det andet, f.eks. overrammerne tager meget plads på loftet.
Jo ja, men 5x8 meter loft føles stadig ret ok til et gæsteværelse eller til en teenager :D
 
Men det er ingen specielt god tagstolletype at have over en værkstedshal. Skal du skifte til noget andet der på den strækning? Med samme ydre mål.
 
J justusandersson sagde:
Men det er ingen specielt god takstolstype at have over en værkstedshal. Skal du skifte til noget andet der på den strækning? Med samme ydermål.
Ja tanken var jo at forsøge at have noget andet ovenover værkstedet.

Skulle der være ramverk over værkstedet så må væghøjden være omkring 4 meter. Da taghøjden bør være omkring 4 meter for billøft.

Drømmescenariet ville jo være at få en taghøjde i garagen på 2,3-2,4 meter og så et loft ovenpå.
Så få en anden form for takstol i værkstedet, hvor jeg kan have mine minimum 4 meter på så stort areal som muligt. Typ åbent til kip eller lignende.

Alternativet ville jo være at lave garagedelen omkring 7 meter dyb, som vi talte om, med en væghøjde på omkring 2,4 meter.

Og værkstedsdelen 9-10 meter dyb i stedet med 3,5-4 meters væghøjde og en anden takstol så.

Altså at det hele kommer til at se ud som et højt værksted, hvor man så har bygget ud med en lavere garage. Altså at det bliver "to forskellige tage og taghøjder".
 
Ved at opdele det hele i to bind kan du lettere styre projektet, så det bliver så ideelt som muligt. Måske kan rammen se ud som nedenstående billede. Keep it simple!

3D-model af en enkel bygningsramme med flere parallelle vægge på en base, designet til at lette projektstyring.
 
  • Synes
fredrik.johansson
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Ved at dele det hele op i to bind kan du lettere styre projektet, så det bliver så ideelt som muligt. Måske kan rammen se ud som nedenstående billede. Keep it simple!

[billede]
Ingen dårlig idé! Ser bare en smule dyrt ud, føles som meget limträ?
 
Senest redigeret:
Det behøver ikke blive så slemt. Limtræ er ca. tre gange så dyrt som konstruktionsvirke, men med c/c 2,4 meter for stommen kan man anvende ret spinkelt træ til resten. Du har brug for limtræ på grund af de store spændvidder. Det er også vigtigt at få indkørslerne de rigtige steder, ellers skal du lave komplicerede afvekslinger. Desuden kan du få lys ind til loftet, hvilket bliver meget hyggeligere på den måde.
 
8x8 m bjælkelag uden stolper burde vel gå godt at bygge med gitterbjælker af konstruktionsvirke.
 
Hej,

Jeg har læst denne tråd med interesse. Da jeg har planlagt at bygge en maskinhal med samme type konstruktion, er jeg naturligvis nysgerrig efter, hvordan du kom videre med dit byggeri?

Med venlig hilsen,

Johan
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.